Gå til innhold
Arkivverket

[#15906] Mons Monsen ,Toft ,Herdla ,Hordaland


Gjest Eva Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Jacobsen

Trenger opplysninger om Mons Monsen, Toft og hans kone Gjertrud Nilsdatter, Toft fødsel og dødsfall, og gjerne om deres forfedre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Disse finner du også på Toft i 1801-tellingen for Manger. Med så mange utlagte kilder for Manger burde det være en enkel sak å finne disse selv.Finner Mons Monsen gift 12.4.1788 i Manger med Giertrue Nilsdtr. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=manv1759&variabel=0&postnr=1540&fulle=true&spraak=n>LenkeMons var fra Aasebøe/Bøe konfirmert 1786, Giertrue fra Toft.Her er Giertrues dåp, foreldre Nils Paalsen og Anne Jacobsdtr. (Anne er enke på Toft i 1801): LenkeMons død 1823:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Hvis min teori om Mons Monsens foreldre holder vann, er det sannsynligvis hans far som dør her (Mons Aasebøe, 65 år gml. 1778): LenkeAnne Andersdatter gifter seg så for andre gang 11.6.1780 med Ole Halstensen.Litt usikker på koblingen her, men verdt å sjekke ut, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hold an litt! Vi må til Hamre for å komme litt videre:Anne Andersdtr. på Aasebøe var Mons Monsen Qvamme/Haatuft/Aasebøes (død 1778) tredje kone.Mons Monsen Qvamme var først gift med enken Christie Olsdtr. Haatuft 14.11.1750 i Hamre. Andre gang gift med enken Ingebor Andersdtr. Haatuft 4.7.1751 i Hamre, og tredje gang med Anne Andersdtr. Biørnestad 27.5.1756: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMREVIG&variabel=0&postnr=2774&fulle=true&spraak=n>LenkeChristie Haatuft dør 32 år gammel, 1751:Lenke Ingebor Haatuft dør 45 år gammel, 1756:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Ser at det vart halde skifte etter Mons Monsen Åsebø. Skifteprotokoll Nordhordland 6a, side 349b (1776-1779).Eg tipper at det skiftet gjev svar på spørsmålet. Eg har ikkje tilgang til skiftet, men dersom du rettar eit spørsmål til arkivforumet får du nok hjelp. Eller hvis Yngve Nedrebø les dette kan det hende at du får svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Toft

Interresant,vi har nok felles forfedre vi to.Mons Monsen og Gjertrud Nilsdatter Toft er mine Tipp-tipp-tipp foreldre på farside ,så jeg har en god del informasjon om etterslekten her. Ta kontakt hvis du er interessert :Tlf 56388754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Reidun Fladby

Mons og Gjertrud er nok også mine Tipp-tipp-tipp oldeforeldre på min fars side. Ta kontakt på min E-mail dersom interesert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Eva & co. Jeg er også interessert i å finne mer bakover for disse folkene. Har en del, men finner ikke ut av Mons Monsen. Har du/dere fått svar i arkivforumet om skiftet som Tore T fant? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Jacobsen

Hei. Er ikke kommet så langt,men er du raskere enn meg på dette, er jeg takknemlig for en tilbakemelding hvis du finner noe.Er noen stykker som er interessert i denne mannen..e-mail evahjac@hotmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Hei Eva og andre Monsen-jegere:Jeg har lagt inn en forespørsel til statsarkivet i Bergen i Arkivforum. Se tema 16259.I tilfelle dere lurer: Jeg leter for en venn, dette er ikke min slekt. Men de gjør det ikke mindre interessant! Her er min e-post om dere ønsker mer informasjon om etterkommere etter Sissel/Cecilie Andersdatter Åsebø: agnete@prio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Her er svaret fra Nedrebø på Statsarkivet:Skiftet er datert 8. februar 1779. Avdøde Mons Monsen etterlot seg enken Anne Andersdatter og barna: 1) Mons Monsen, 21 år, Haldor Monsen, 17, Mons 'den ældre' Monsen, 13 år, Arne Monsen, 8 år, Andreas Monsen, 2 1/2 år, Mons Monsen, 14 dager, og Ingeborg Monsdatter, 13 år. Formynder for datteren var 'farbroder' Halvor Hopland, og enken lot seg representere ved sin far Anders Torresen Biørnestad. Boets samlede formue var 267-1-6, og igjen til deling var 230-5-12.Jeg er på jobb, og kan ikke se mer på dette nå. Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Artig med tre brør som heitte Mons. Dette fenomenet har eg vore ute for tidlegare også. Det var viktig å kalle opp etter besteforeldre og andre slektningar. (Har t.d. vore bort i 4 brør som alle heitte Annanias. Og alle levde opp.)Den Mons Monsen som gifte seg på Toft er truleg han som i skifte vert kalla Mons ’den eldre’ Monsen, 13 år i 1779. Han var født i 1765 og det stemmer med alderen ved teljinga i 1801, 36 år gammal. Lenke. At alderen ikkje stemmer då han døyr i 1823 (62 år), vil eg ikkje leggje så stor vekt på. At presten i Manger ikkje var så nøye på fakta, har vi vore inne på før i dette fora.I skifte får vi også opplyst at far til Anne Andersdatter heitte Anders Torresen Biørnestad og at Mons Monsen Åsebø hadde ein bror som heitte Halvor (Monsen) Hopland. Dette er interessante opplysningar dersom ein skal kome vidare bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Mor til Anna Andersdtr. Bjørnestad kan være Marite Bastesdtr. Eversdale f. 1713. Bestefaren kan være Tørres Larsen Bjørnestad f. 1644. (se Gifte i Hamre Nr. 1121, 2314, og 2774.) Håper at dette kan gi spor? Mvh. kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.