Gå til innhold
Arkivverket

[#15908] Emma Mathilde Honningsvåg, f. 1903. I Selje?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg ønsker å finne ut av Emmas bakgrunn. Hvem var hennes foreldre? Ser at Honningsvåg er gårdsnavn i Selje. Om noen har tilgang til bygdebok for Selje (om slik finnes) eller kirkebok for Selje for 1903, var det hyggelig om de ville se om hennes foreldres navn kunne finnes der.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Såpass seint som 1903 må du også rekne med at Honningsvåg kan vere brukt som familienamn/etternamn, og ikkje som gardsnamn. Ved søk på folketellinga 1900 vil du finne 2 familiar som kallar seg Honningsvåg, ein i Vanylven og ein i Ålesund, og begge er 'i full produksjon' i 1900, så kanskje høyrer ho til i ein av dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Johan Larsen Honningsvåg 1872-1950 ble gift 1899 med Marie Nilsd. Fluevåg 1876-1961. De bodde 1901-1922 på Ytre Strand bnr 3 i Vanylven og hadde 9 barn. Deres 3. datter, Emma, født 26/9 1903 gift 1923 med Ole Rambjørg 2/9 1898-1974. Kan dette være den riktige Emma ?Kilde: Bygdeboka for Vanylven, bind 1 side 190/91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til alle dere 3 gode bidragsytere! Det er utvilsomt den rette Emma du har funnet fram til, Martin, så nå er problemet løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Petter Hoddevik

Hallo. Eg held på å skrive bygdebok for Selje. Honningsvåg er ei av nabobygdene mine og er soleis godt kjent. Johan Mathias Anton Larsson Ytre Honningsvåg f.27/4 -1872 vart fødd av foreldre Lars Jørgenson Ytre Honningsvåg 7/6 -1842 - 21/8 -1910 og kone Eli Larsd.Eltvik f.12/1 -1838 - 6/3 -1905 Johan var nr 4 i ein barneflokk på 7. Elste broren Mathias overtok bruket i Honningsvåg, Syster Andrine vart gift i Honningsvåg og har og stor etterslekt. Syster Johanne veit eg ikkje så mykje om. Johan flytte til Hakkalestranda i Vanylven/Sande. Han reiste videre til Hustavika, der han vart bureisingsmann. Broren Laurits flytte til Gursken i Sande kommune, Broren Edvard flytte til Svedhaug på Stadlandet og har og etterslekt etter seg på garden. Yngste broren Gabriel vart landhandlar men døde ung og ugift.Håpar dette er av intresse. Mitt telf.nr er 57859932 om du vil vite meir.Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk, Jan Petter! Dette var meget kjærkomment. Emma Mathilde er min svigerdatters ane på hennes morsside, og Emmas bakgrunn har inntil nylig ikke vært utforsket nærmere. Jeg kommer gjerne tilbake til deg om dette, men det må bli etter at noen feriegjøremål er tilbakelagt. Vennlig hilsen Hans Mathisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.