Gå til innhold
Arkivverket

[#15911] omkommet i utlandet


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

hei. Hvis en person omkommer i brann som i vårt tilfelle i USA.dET KOM BREV HIT MED BUDSKAPET TIL FORELDRENE.Han het Martin Myhre og var født i 1904, han var i tyveårene da han døde.Nå kan ingen huske hvor tragedien hendte ,men noen tror det er Chicago.Blir SLIKE DØDSFALL ARKIVERT HER I LANDET?Hvis ikke må jeg lete i USA?Måtte de ha arbeidstillatelse på den tiden også?....bJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Bjørg, hvis det kom et brev, så kom det fra Utenriksdepartementet, en arvesak. Det spørs når Martin døde, enten så er det en fil på ham i Riksarkivet, ellers så døde han så sent (1950 åra) og da er dette materialet fremdeles hos Utenriksdepartementet. Spør først på Riksarkivet, men du må ha mest mulig data og dokumentere slektskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

HEI LAILA. De het Olava Danielsdatter Odden og Martin myhre,prøvde å lage link ,men forgjeves.Familien emigrerte i 1906 og returnerte i 1913.Martin reiste til sjøs og tok seg deretter jobb i Amerika,han brant vel inne i ca 1925....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor foreldrene bodde betyr ikke noe siden de kom hjem til Norge. Ta nå kontakt med Riksarkivet om denne saken, siden det er ca. 1925 så skal de ha en fil på ham i Riksarkivet. Det er egentlig Utenriksdepartementet som behandler slike dødfall i utlandet med norske borgere og som leter opp arvinger her hjemme. Materialet fra før ca.1950 er arkivert i Riksarkivet og de har databehandlet dette slik at det ikke skulle være all verdens jobb for dem å bekrefte eller avkrefte om de har noe på Martin Myhre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hva mener du med 'rette sted' Geir? Har vært borti mange slike saker og familiens bosted her i Norge hjelper ikke for søk. Det er kun den døde personens navn som dette er registrert på. Har du skiftet epostadresse? Har svart deg tre ganger på en epost fra deg men får dette i retur med beskjed, Ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Martin var først på skipsfart, så bestemte han seg for å jobbe på et hotell, mulig det var New York og omkom i denne brannen.Jeg tviler på at han levde til 1930, da var det vel cencus.Men kan jeg få tilgang til arkivet på utenriksdepartementet? Blir det på riksarkivet i Oslo, hva kan den protokollen hete?...Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skriv, send fax eller ring til Riksarkivet i Oslo. Legg ved alle data du har og ha et klart formulert spørsmål, om det finnes noe om ham i arkivet fra Utenriksdepartementet.Det er ikke sikkert at det var noe å arve og da er det ikke noen slik fil der. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Du nevnte først at han kanskje var død i Chicago. Illinois Statwide Death Index 1916-1950 ligger på nettet og søk på Martin Myhre ga 1 treff: En mann, hvit ved navn Martin Myhre dør i Cook county, Chicago, 14. april 1936. Alder er ukjent. Kan dette være rette mannen?Link: LenkePå siden kan du også be om å få kopi av dødsattesten.Lykke til videre på jakten etter Martin, og GOD JUL.Med vennlig hilsenTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hallo Jeg fant en Martin Myhre som kommer til Ellis Island 21 april 1924 som er 22 år og det kan jo være et spor.Kan jeg få mer detaljer derfra tro? Jeg skal forsøke Riksarkivet. Forsøkte å sende en E-mail igår men uten hell, kanskje de har byttet adresse?....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Må vel anta at Riksarkivet har helgefri slik som vi har. Dessuten har de sikkert også en viss behandlingstid av slike spørsmål.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Jeg har fått svar fra riksarkivet , men ingen opplysninger. Hvis brevet med dødsmeldingen kom direkte fra USA ,kanskje det ikke blir registrert her i landet? Han omkom i hotellbrann enten i Chicago eller New York ca. 1924-29.Det må jo bli arkivert i USA, men hvor?....Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

hei. Jeg har nå fått rede på at dødsbudskapet kom direkte ra presten i Amerika(opplysninger fra slektning), så da blir det vel reistrert under dødsfall i byen?Han var født i nov 1903 og døde 20 eller 22år....hilsen bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.