Gå til innhold
Arkivverket

[#15917] Agnete Hansdatter


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg er på jakt etter Agnete Hansdatter, 19 år i 1801. Da er hun tjenestepike på Berg i Vardal, og bruker Berg som navn da hun gifter seg i 1804. Jeg har to alternativer på henne, og klarer ikke å bevise hvem som er den rette. Agnete døpt 17.2.1782, datter av Hans Olsen Sogstad og Johanne Andersdatter Schonhovdeie, uekte. Agnete døpt 28.10.1783, datter av Hans pedersen og Agnete Paulsdatter Braastad. I 1801 er det kun en som passer med den rette alderen. Og det er bare en som blir konfirmert, nemlig Agnete Hansdatter Berg. Jeg kan heller ikke finne noen av dem død før konfirmasjonsalderen. Hvem er Agnete? Håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg finner en Agnete Hansdatter død 8.1.1876, enke og fattiglem. Det står at hun er født i 1793, men jeg tror det kan være ca 10 år feil. Jeg finner antagelig den samme i 1865, da på Kopperud nordre, 81 år gammel. Dessverre står det ingenting om hvor hun er født. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Etter en tur på statsarkivet og en titt på skiftene til Hans Pedersen og kona Agnete Paulsdatter, ser det ut til at jeg har funnet den rette. I skiftet er det nemlig bare tre arvinger: Amund, Berte og Johanne. Det tyder da på at Agnete er død, selv om jeg ikke kan finne henne i kirkeboka. Er det noen som vet noe om det andre alternativet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.