Gå til innhold
Arkivverket

[#15920] Karen Pedersdatter, fødd ca 1765 i Inderøy, død 1849.


Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Davidsen

Jeg forsøker å finne foreldrene til Karen Pedersdatter. I 1801 FT er Karen 37 år, husmanskone på Hjule, gift med Ivar Olsen. Ministeralboka for Inderøy har to Karen Pedersdatter fødd i 1763, Hielde og Stor-Bierken, og en i 1764, Raastad. Er det noen som vet hvem “min” Karen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Jeg har den siste tiden digitalisert en folketelling for Inderøy fra 1791. Selv om det er drøyt år siden spørsmålet kom, har jeg likevel et forslag vedr. Sveins spørsmål.I 1791 var følgende bosatt på en husmannsplass under Lyngstad i Inderøy: Peder - 59 - Huusmænd, Anne - 50 - Deris Qvindes navne Iver - 24 - Indersters navne Karen - 26 - Indersters navne Olava - 0,5 - Deris Børns navneHer er det husmannen Peder som har kona si og noen inderster boende på husmannsplassen, inderstfolket på en husmannsplass var svært ofte i slekt med husmannsfolket.Regner derfor med at dette er den Karen du er ute etter, og at husmannen Peder er hennes far, med Ane som mor.Og da finner du vel den rette?Kan nevne at Ekstraskattmanntallet av 1762 oppgir en Peder Olssøn som oppsitter på Raastad, med kone Ane Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

“Alt kommer til de som venter…” eller noe lignende. Takk Hallvard, dette høres bra ut. Det eneste mulige problemet er Olava, som, hvis jeg forstår ditt inlegg rett, må være Karen og Ivers eldste barn. Jeg er ikke hjemme for tiden så jeg kan ikke slå opp i Ministralboka. Jeg har 3 barn for Karen og Ivar, Berit, Peder og Ane, men ikke Olava. Kanskje hun dødde før 1801? Jeg trenger å undersøkte mere under Lyngstad. Hvis Peder og Anne er Karens foreldre, som du foreslår, er Ane, som er min tip oldemor, oppkaldt etter sin mormor, mens Berit, som jeg har som den eldste, er oppkalt etter Ivars mor, Berit Andersdatter. Dette var vel ganske vanlig på den tiden også. Vil din 1791 FT bli tilgjengelig på en eller annen måte?Takk igjen. Svein PS Er du I slekt med Inderøy eller Sandvollan Bragstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Fra kirkebok 2 for Inderøy (1762-1803):1790Ivar Olssen Berg Ungk. og Reserve Dragon under Motzfeldt Karen Peders Dr Pige trolovet 13.11.1790 viet 09.12.1790 forlovere Søren Løngstad og Johannes Rejtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Svein Davidsen

Hallvard. Takk for siste inslag. Har nå funnet Olava som datter av Karen og Ivar, men har fremdeles problemer med Karens foreldre. I din 1791 data er Peder fødd i 1732 og Anne i 1741. I 1801 tellingen for Solle-Berg er Olava Tjenestepige til Peder Olsen og Ane Monssdatr. Da Olava bare er 10 år, må vel dette være besteforeldrene, men denne Peder er fødd i 1727 og Ane i 1722, så det er vel ikke så enkelt. Har du noe foreslag om hva etternavnene for Peder og Anne på Lyngstad plassen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.