Gå til innhold
Arkivverket

[#15923] Kathrine Larsdatter fra Jølster


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på hva foreldrene til denne damen var?. Hennes navn var Kathrine Larsdatter, f. 1815 i Jølster. Hun giftet seg 03.09.1865i Askøy med Erik J. Sivertsen Ramsvik.Jeg har søkt etter Kathrine på forskjellige sider, men får ikke noe resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Finner følgende på Familysearch:En Katrine Larsdatter gifter seg 03.09 1865 med Erik Sivertsen på Askøy.En Cathrine Larsdr blir døpt 03.09 1817 i Jølster (Ålhus kirke). Foreldre er Lars Erichsen og Oline Olsdr.1817 og 1815 er jo ganske nærme, så dette kan kanskje være en kandidat?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Kathrine Larsdatter og mannen Erik Sivertsen er også å finne i 1865- tellingen for Askøy, men det vet du kanskje fra før? Sammen med Kathrine og Erik bor blant annet Sivert Eriksen, 13 år gammel (trolig Eriks sønn fra før) og Lovise Andersdatter 9 år (Kathrines datter?).Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Katrine Larsd. finnes også på Askøy (Ramsvik) ved folketellingen i 1875. Fødselsåret hennes blir da oppgitt å være 1817, så jeg tror det er rett dame jeg har funnet døpt på Jølster. Mannen Erik Andreas Sivertsen er født 1809 ifølge tellingen i 1875.Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann følgjande i Askøy-registeret mitt:JØL X 1840,,Anders,Johannessen,Tenebakken,,,,,Cathrine Larsdtr,,,,Forpagter,Severine Berentine,1111,2612,1852,,Anders,Johannessen,Tenebakken,,,,,Cathrine Larsdtr,,,,Forpagter,Lovise Oline Gjertine,2304,0106,1857Det tyder at eg har opplysningar frå einkvan om at dei gifte seg i Jølster 1840. Tenebakken = Tennebekken sør om Gravdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

da enken Cathrine Larsdatter, 49 år gammel, giftet seg i Askøy i 1865 står hennes far som Lars Eriksen Sandal. Det skulle peke greit mot dåpen i september 1817. Det bekreftes også i folketellingen for Jølster fra 1835:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Waage

Det finnes to bygdebøker for Jølster:Nr. 1: Soga um Jølst fra til 1801 - av Albert A. Joleik. Utgitt av Jølster Sogenemnd i 1967. Denne kan lånes på biblioteket - selv har jeg lånt den på hovedbiblioteket i Bergen.Nr. 2: Bygdebok for Jølster fra og med 1801 - Denne har jeg ikke foran meg akkurat nå, men den kan også lånt på biblioteket.Med vennlig hilsen Karen Waage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.