Gå til innhold
Arkivverket

[#15928] Iver Iversen f.1791, fra Våler i Solør


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Iver Iversen f.1791,var fostersønn på Elset i Våler (iflg.FT 1801,Hoff) Hvem var Iver sine opprinnelige foreldre?? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Med forbehold om at dette må grunnsjekkes mer:far: Iver Tørrisen f. 1756 farfar: Tørris Olsen f. ca 1723 og oldefar: Ole Tørrisen, før 1690, Borg i Kvisler i Hof. mor: Inger Pedersdatter Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Også en til med forbehold: Iver dpt. 15/1 1792 Hof, Iver Olsen og Olea Olsdt. Trond sin Iver ble vel dpt. 20/5 1791 Hof skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Berits Iver ble døpt i Hof, ikke i Vaaler (samme prestegjeld)Den 20. mai 1791 finner jeg ingen Iver døpt i hverken Hof, Aasnes eller Vaaler. (Hof Mini 4)(Er det jeg som ikke kan lese lenger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok du kan lese, men det jeg fant kom fra Familysearch, og de er ikke alltid så flinke. Må tas med en klype salt.Forøvrig så har jeg nå funnet Iver med mor Olea Olsdt. og stefar på grd. Qveset søndre i Hof i 1801. Så han er ute av bildet.Da blir det bare Trond sin av disse 2 alternativene, Iver dpt '20/5 1791', og her trenges kanskje litt kreativ tenking ang. datoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Tusen takk for fin respons fra dere alle sammen.Det er nok Trond sine alternativer som viker riktige.Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Iver Iversen blir døpt 20.05.1791. Tilleggsopplysninger ved dåpen, viser at det nok var denne Iver som ble fostersønn. Begge foreldrene var nemlig døde ved Ivers dåp. Farens tragiske død nevnes i Våler Bygdebok.Iver var født utenfor ekteskap av foreldrene Iver Tørrissen Eldset og Inger Pedersdatter Lundby - begges første leiermål. Inger døde 07.05.1791 - 36 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Iver Iversen er nok den som blir døpt 20.05.1791. Tilleggsopplysninger ved dåpen, viser at det nok var denne Iver som ble fostersønn. Begge foreldrene var nemlig døde ved Ivers dåp. Farens tragiske død nevnes i Våler Bygdebok.Iver var født utenfor ekteskap av foreldrene Iver Tørrissen Eldset og Inger Pedersdatter Lundby - begges første leiermål. Inger døde 07.05.1791 - 36 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei Arild. Så bra at du hjelper meg,jeg hadde nesten gitt opp,men nå er gnisten tilbake. Trist dette med foreldra til han Iver. Hva slår jeg opp på i Vålerbygdebok for å finne far til Iver? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line Monica Grønvold

Hei igjen! Er det en fellesgren jeg ikke har fått med meg, dette - eller? Elset har jeg ihvertfall vært borti via annet navn (Ragnhild Engebretsdtr. gift 1741 med Ole Knudssøn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Denne Iver er også min kones ( fra Våler) tipp, tipp oldefar. Samtidig var Julius Olsen ( hennes oldefar og Iver hans bestefar) gift med Kaia Bertsen som hadde nevnte ( i forrige innlegg) Ragnhild Embretsdatter Elset som tipp, tipp oldemor.Hvis noen vil utveksle informasjon er email trondkaa@tiscali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.