Gå til innhold
Arkivverket

[#15931] Hvem var foreldrene til Martha Halvorsdatter f. 1821 i Fana?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Kan noen hjelpe meg med dåpsdato, navn på foreldrene hennes, og dato for ekteskapet med Hans Nilsen?Jeg vet når barna til Martha og Hans ble døpt, og hvor de bodde. Fra ca. 1865 bodde de i Alvøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Familysearch: Kanskje Marthe 22/10-28/10 1821 Fana, Halvor Hansen og Salme Monsdt.Stemmer det at Martha og Hans fikk barn i KK 1847/50/51 og Fana 52, Birkeland 55-61 og Askøy 65. Jeg bare lurer på det da de jo ikke har så uvanlige navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, det stemmer så vidt jeg vet. De flyttet nok rundt en del. Han kom fra Sogn, og hadde vel ikke noe fast tilholdssted i Bergensområdet før de endte opp i Ramsvik i Alvøen (som jo hørte til Askøy). Ellers tror jeg at Fana/Birkeland er samme sted.Halvor Hansen og Salme Monsdt. kan være foreldrene hennes. Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Birkeland og Fana er ikkje same stad, men to sokn i Fana prestegjeld. Birkeland-kyrkja låg før i tida oppe på Vallaheiene, Kyrkjebyrkjeland, men vart seinare rive og ny bygd nede på Nesttun; trur det var på 1870-talet. Birkeland femna om dei nørste gardane i Fana og til tider òg Årstad, medan hovudkyrkja på kyrkjestaden Fana femna om de synste, sånn omlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I utgangspunktet er nok ikke Salme noen dårlig kandidat som Martes mor, navnelikheten tatt i betraktning: Martes datter nummer to får navnet Berte Salomia (1850, Nykirken), ellers finner jeg disse barna: Hanna Berntine 1847 (Korskirken), Nielsine Marthie 1851 (Nykirken), Pernelle Malene 1852, Barbro Oline 1855, Agaath Marline 1857, Hansine Marie 1861 (alle Birkeland) og Nicolai August 1865, Askøy.Jeg finner Halvor Hansen og Salme Monsdtr. gift i Fana 23. juni 1811. Han fra Øvre, hun fra Nedre Sandven. Under Nedre S. i bygdeboka (Fana IV -hvor du finner Halvor og Salmes opphav) står det at deres datter Marta var bosatt i Nordland, så spørs det hvor riktig opplysningene i bygdeboka er?!For 27. juni 1847 gifter ungkarl Hans Nielsen Opdal og pige Martha Halvarsdtr Nedre Sandven seg i Fana. Han 29 år, født i Leganger prg. Hun 27 år født på Nedre Sandven. Hans far er gaardmand Niels Hermundsen Opdal, hennes er gaardmand Halvar Hansen Nedre Sandven. Forlovere er Thor Johanesen Kirkebirkeland og Ole Halvarsen Nedre Sandven.Ellers har du sikkert funnet Hans død her i 1897: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOYDOD&variabel=0&postnr=9585&fulle=true&spraak=n>LenkeOg Marthe i 1902: Lenke1900-tellingen sier Pernille var født på Nesttun, forresten, men bygdeboka sier intet om Hans og Marthas familie under Nesttun.I 1865 finner du hele familien på Mindestrømmen, da er Hans oppført som født i Tjugum prg.(Tjugum ligger over fjorden fra Vangsnes og Leikanger), i 1875 er han oppført som født i Vangsnæs sogn (Vangsnes ligger over fjorden fra Leikanger og Tjugum), mens ved dødsfallet står Leganger som fødested. Har du opphavet hans? Det finnes en kandidat døpt 14. juni 1818 i Leikanger med foreldre Nils Hermundsen og Britha Baardsdtr. (gift 12.7.1807 i Leikanger):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Stor takk til Heidi og Jan Frode. Ser ut til at Martha sitt opphav er så nært som sikkert no. Då kan eg gå vidare på det. - Ja, og så har du faktisk funne eit par barn som eg ikkje hadde med. Eg var mest interessert i den eldste, Hanna, men det er kjekt å få med alle! Det som seinare skjedde, var at Hanna gifte seg til Askøy, og havna i Skotnes. Den eldste sonen hennar var sersjant på Ulven, og då tok han namnet Ramsvik, etter den staden i Alvøen som mora vaks opp på. Og heile hans slekt heiter no Ramsvik.Når det gjeld Hans Nielsen, så trur eg det er som Heidi seier - at han kom frå Øksdal i Vik. Eg finn og at denne Hans som du viser til, flytta frå Vik til Nordhordland i 1846. Så slik sett stemmer alt. Tusen takk! Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.