Gå til innhold
Arkivverket

[#15941] Koekoppe-Indpodnings-Attest, 1838


Gjest N B Macdonald
 Del

Recommended Posts

Gjest N B Macdonald

Dame i Texas har sendt 'scan' of denne attesten frå juli 1838. Eg har såleis fått gitt ho namn på den vaksinerte sine foreldre -- opplysningar som ho hadde trudd ho IKKJE hadde. Moro å kunne hjelpe!Attesten som ho har, er tydelegvis berre den øvre (halv)delen av arket. Han sluttar midt i ei setning og manglar underskrift. Har nokon det fullstendige skjemaet, slik at eg kan setje om til engelsk resten av teksten? (Nokon som har både websider og attest, kunne gjerne leggje ut biletet -- eller er det nokon som har gjort dette alt??)Skjemaet som eg har bilete av, sluttar slik:Ved nøiagtigt eftersyn imellem den 7de og 9de Dag efter Indpodningen har jeg fundet alle de Tegn, som vise dem at være de ægte Koekopper: de vareTakksam for hjelp,Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg har en attest fra 1899; mulig samme formular har blitt brukt i lang tid. Teksten du gjengir er iallfall den samme som på 'min' attest. Etter 'de vare' står følgende: nemlig hele og ubeskadigede, opfyldte med en klar Vædske, i midten nedtrykkede og omgivne med en rød Cirkel; [barnets navn] har da gjennemgaaet de ægte Kokopper, som beskytte for Børnekopper, hvilket herved paa Ære og Samvittighed bevidnes af [sted] den [dato]. Kopi av attesten vil for noen dager framover bli å finne på http://home.c2i.net/olangaas/0000028a.jpg.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Mange takk, Arne! Eg har biletet og skal sende det til Texas med mi omsetjing. Så nyleg som 1899 har dei kutta ut e'en i Koekopper; elles nett same skrift-type m.m.HelsingNina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Berre for moro-skuld!Texas-dama har sendt ny (nytt?) scan, av tittelbladet til noko som ho meiner må vere eit religiøst skrift. Tittelen er: Kongeriget Norges Grundlov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C A McBride

Thanks very much for your help with this document. We are delighted to finally know what this document is and what it was for our ancestors who immigrated to the US from Norway in 1870.CA McBride Spicewood, Texas USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.