Gå til innhold
Arkivverket

[#15943] Rosenberg - Gjerpen/Arendal m.m.


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

I 1801 bodde gartner Peter Rosenberg med hustru Marthe Kirstine Sørensdatter og flere barn på vestre Borge i Gjerpen. Datteren Anne Marie f ca 1789 flyttet senere til Arendal/Barbu - og ble min x-oldemor. Peter R. må være født omkring 1740 og Marthe Kirstine omkring 1764. Jeg undrer meg på om noen kan hjelpe meg videre. Jeg kjenner Rosenberg-navnet lokalt i Grimstad som navn på bl.a. prest og jeg har sett omtale av en omreisende Rosenberg-slekt på anbytarforum/Sverige. Kanskje noen også vet mer om hva en gartner gjorde på vestre Borge?Se tidligere emne om slekten i Arendal: Lenke - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Du skal ha tak i Marthe Kristine Sørensdatter Steinsrød fra Solum. Hun er to år eldre enn 1801 antydet, døpt 27.11.1762, og hun giftet seg med Johan Petter Rosenberg 14.9.1789 (kilde LDS).Dersom du går inn på Leif B. Kristensens utmerkede sider (http://solumslekt.org/) finner du en bøtte aner til Marthe Kristine.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Fantastisk arbeid av LBK/Solumslekt! Fant følgende i vielsesregister: 14.09.1789 / Johan Petter Rosenberg Marthe Kistine Sørensdatter, pige / Her kommer innførselen i sin helhet: 'Copuleret med Kongebrev 14de Sept: 1789 Johan Petter Rosenberg, som ingen Cautionister kunde skaffe er Copuleret med Pige Marthe Kistine Sørensd, efter Cancelies Resolution af 15de Aug: 1789 og Rosenbergs Skiftes Confirmering af 8de September 1789' /Hva betyr det at Johan Petter ikke kunne skaffe kausjonist? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Tja, når en skal kaste seg uti ekteskapet, kan en vel ikke være forsiktig nok. Mer seriøst, siden han måtte gjøre opp boet før han giftet seg, lukter det et tidligere ekteskap her. Her må ting ha gått fryktelig fort for seg, han har sannsynligvis ikke rukket å skaffe seg forlover raskt nok. Når var det Anne Marie ble født?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hun er født 'omkring 1789', jeg anslår dette etter ft 1801. Jeg klarer ikke helt å forlate tanken om ham som en 'reisende'. Ikke at jeg har indisier på dette, men det må sjekkes. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Anne Marie er døpt i Solum den 18. november 1789, altså to måneder etter vielsen, ifølge Familysearch (VRI). Så de hadde helt klart hastverk med å bli gift.Jeg har ikke helt tro på reisende-teorien, men det er ikke stort mer enn en magafølelse.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg kjenner Rosenberg som navn på en familie med flere prester. Da høres det litt borgerlig ut. Finner ingen gårder/plasser med det navnet. Har du råd om opphavet? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Rosenberg-navnet tyder vel på at han eller foreldrene kommer fra Nord-Tyskland. Det var relativt stor innvandring herfra til Norge på 1600- og 1700-tallet.Jeg skal forsøke å se litt nærmere på saken til kvelden. Foreløpig sitter jeg på jobben.For øvrig får paret sønnen Søren i Solum, døpt 17. september 1792.mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jovisst! Og det burde jeg vite som bor i nabobyen og har mye slekt i Lillesand/Høvåg. Og en kjent lokalhistoriker i Lillesand heter Kjell Rosenberg..... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Fogd og kjøpmann i Christiania, Peder Iversen Rosenberg (muligens f. i Tønsberg ?, død i Christiania 1718) hadde datteren Anna Cathrine Rosenberg (1699-1747), g.m. Christiania-kjøpmannnen Peter Collett (1694-1740). Men Rosenberg var det sikkert fler som het .... (Peder skal være s. av Iver Mattsen og Sophie Mortensdatter Sand, bosatt i Tønsberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Med åpenbart flere mulige Rosenberg-familier tilgjengelig ville jeg tro du bør prioritere om det er mulig å lokalisere skiftet som ble konfirmert 8. september. Dersom han har vært gift før, bør det indikere tidligere bosted.Jeg har heller ikke særlig mye tro på at han kom fra en 'reisende'-slekt, han var tross alt i stand til å løse kongeebrev på vielsen.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.