Gå til innhold
Arkivverket

[#15949] Yrke - frier


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hatvik

Din tolkning virker korrekt, så her er det vel kanskje en liten feilføring. Eller kanskje mannen var Norges første seriemonogamist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror nok heller det er noe annet. Et landsdekkende søk viser tre 'friere' på Kongsberg hvorav den ene er Grube frier (gift!), det vil si at det er noe i tilknytning til bergverkene. Jeg vet ikke eksakt hva, så vi får håpe det dukker opp noen som vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John  Nordbø

Re:Frier.I gamle dager, dengang man hadde adel i Norge, var piknikker, jaktlag, banketter og ball viktige deler av selskapslivet. Forberedelsene til disse arrangementene fylte stort sett hverdagen til en frøken eller frier ved hoffet.(frier brukes om unge menn som ikke er prinser eller allerede forlovet) Se 'adelens skikker' under www.fabula.no/adelen.html Kan denne beskrivelsen passe for din slektning, jobbet han for hoffet ?? hilsen John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette var bare et yrke jeg tilfeldigvis dumpet borti. Selvsagt lurte jeg på om det fantes proffesjonelle friere .. :-))))))Fri=ledig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei det tror jeg ikke. Ett eller annet sted leste jeg om 'friere og frøkner' som John også nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Bare på Kongsberg i heile Norge 1801 finn vi folk med ''frier'', to, som yrke eller som del av yrkesnemninga, éin ''Grube frier''. Derimot hadde byen ingen ''Feier'', og bare éin ''Feier svend''. Så anten var ''frier'' ein funksjon ved sølvverket - kanskje av tysk ''gefreider'' eller ''freider'' - eller, trur eg helst, rett og slett ''feiar''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.