Gå til innhold
Arkivverket

[#15953] Kulmile - gruve eller sykdom??!!


Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Jeg har 'funnet' en ung gutt som 'døde i Kulmile' i Sandsvær. I min uvitenhet må jeg spørre om det er en sykdom, eller en kullgruve for eksempel....Hvis man ikke spør, lærer man heller ingenting! Hilsen Gry Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er en dansk forklaring på det hele'.... Halvkugle- eller kegleformet træbunke, hvoraf der brændes trækul ved kulsvidning. Opbygges af regelmæssige lag af træstykker omkring en snæver skakt og dækkes med græstørv, kulsmuld og jord. Antændingen sker forneden, og træet forkuller som følge af den ufuldstændige forbrænding uden luftens adgang. Når forkulningen er tilendebragt, afkøles milen, hvorpå den tages fra hinanden. I bunden samler sig en del tjære og harpiks, som kan udvindes, hvorimod flygtige produkter som f.eks. træ- og eddikesyre går tabt. Brugen af kulmiler har været kendt siden oldtiden. I Danmark har de navnlig tilknytning til kulsvierne i de nordsjællandske skove. Ved trækulfremstilling er man i 20. årh. gået over til bl.a. destillation af træ i lukkede retorter, som opvarmes udefra og hvor også biprodukterne lader sig udvinde....'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Ja, eller les Falkbergets roman om An-Magritt, hennes bestefar, Kiempen, var 'kølbrenner', og Falkberget kunne dette med å fortelle! Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk for svar! Gutten var bare tretten år (og bror til min tippoldefar).Det er forferdelig hva slags skjebne mange familier hadde. Faren til denne gutten mistet syv barn.... Hilsen Gry Vibeke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Var gutten fra en gård eller et jernverk? Bøndene rundt verkene hadde plikt til å levere trekull til smelting av jern eller andre metaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det har nok ikkje alltid vore så sterk fokus på ulykkesførebyggande tiltak som det er i dag, det er denne og mange andre innføringar i kyrkjebøkene døme på. 'Døde ved at falde i en kogende lud-kjedel' står det om syster til min tip-oldefar. Og ein familie i mi perifere Bergens-slekt miste 4 av 8 born ved at dei fall ut for bryggekanten og drukna i alderen 3 til 11 år, ved 4 forskjellege anledningar, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Erik Roscher

En trenger ikke aa gaa saa langt tilbake. Min Far, naa i 60 aarene, jobbet en gang som skolegutt i en tranfrabrikk i Bergen og fallt ned i en bötte med tran. Hadde den framdeles kokt.....Naar han kjörte hjem med bussen til Fana hadde han i vaert fall bakerste delen av bussen for seg selv.Hilsen Bjarne i Tyskland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.