Gå til innhold
Arkivverket

[#15956] Familieavnet Kypke: hvor fra?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Den 26. april 1798 vies i Solum, Telemark, paret Niels Michelsen og Anne Cathrine Kypke. De har kongelig bevilling for sitt ekteskap, så det antas at de var beslektet. Men til tross for det noe uvanlige (?) navnet Kypke, har det ikke lykkes å finne hennes herkomst. Noen der ute som kjenner noe til dette navnet? Er det hollandsk? Eller dansk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Du vil finne svært mange med det etternavnet på 16-1700 tallet i bla. Brandenburg i Preussen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er de i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10818.wc2&variabel=0&postnr=797&fulle=true&spraak=n>Lenke . Hun skal være født ca. 1771.Det høres ut som om navnet kommer fra Preussen.Varianter av navnet vil vel være Köpcke/Koepcke ..eller kanskje Kipke? Kiöpke (Kiöbke, Kypke), Jacob er en person som omtales her http://www.vigerust.net/by/bergenslekt.htmlI Bergen samme telling finnes det også varianter av navnet Lenke , Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Tusen takk til Knut og Nina for bidrag!Jeg har lett etter Anne Cathrine Kypke blant døpte i Bergen, men forgjeves.Imidlertid har jeg nå et par tilleggsinformasjoner som kanskje kan vise seg å være til god hjelp (jeg hjelper en venn med denne saken, og jeg fikk ikke alt med meg i første omgang): Anne Cathrine kalles ved sine barns konfirmasjoner for Anne Magrete Martinsdtr. og Cathrine Margrethe Martinsdtr. Altså het hennes far formodentlig Martin Kypke, og selv hadde hun kanskje alle de tre fornavnene Anne, Margrethe og Cathrine, i en eller annen rekkefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Dersom vi må til Preussen på leit etter Anne Cathrine Kypkes opphav, hvorledes går man da frem? Finnes det noen muligheter på nettet? Er selv helt uten erfaring med søk i andre land enn Norge og Sverige, så her håper jeg på hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.