Gå til innhold
Arkivverket

[#15964] Tore Gunnarsd., Ose i Austad sokn i Aust-Agder. Døtrenes fødselsår


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Iflg Rikard Berge: 'Vinje og Rauland III s454 fikk Tore Gunnarsd., Ose to døtre, Ingebjørg og Asbjørg før hun døde 1805/6, gift med Tarald Knutsson, Uppstad.Når ble disse døtrene født? Jeg finner Tarald og Tore på hennes farsgård ('Ouse') i FT1801 - men ikke døtrene. Ble de født senere - eller døde de før tellingen?Det kan godt være en (død) før og en (født) etter tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk til Tor Andersen. Dessverre var lenken det samme som jeg hadde funnet.Grunnen til at jeg spør om døtrenes fødselsår er at Rikard Berge (mer enn?) antyder at damen var gravid ved bryllupet med en annen, navngitt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

PSEr det noen som vet hva Tarald Knutssons far, Knut, hadde til patronymikon? Jeg kan ikke finne noe 'Uppstad' i samme område. Alternativt hvor jeg kan finne denne gården i tellingen 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Eksisterende bygdebok for Bygland er ikke særlig lett å finne ut av. Det er utkommet en av seks? nye, meget bra, bygdebok for Bygland. Tror utgivelsesfrekvensen blir 1 bok hvert 1-2. år. Således vil nok dine spørsmål bli besvart der.Imidlertid ser jeg fra s. 114 i den gamle, at Tore Gunnarsdtr. og Tarald Uppstad hadde i ekteskapet sitt to døtre, Ingebjørg f. 1799 og Asbjørg. Ingebjørg g.1815 m. Dreng Eivindson Uppstad f.1788 d.1843. Han flytte til Ose og skrev seg senere for Dreng Ose. Her har du Ingebjørg som enke i FT 1865.LenkeEllers er jo selvfølgelig MINI og KLOK's en raskere vei å gå enn å vente på de nye bøkene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tore Gunnarsdtr.'s far Gunnar Saaveson d.1805 og Tore 'avliden' året før faren. Asbjørg Svenkesdtr. hans kone og hennes moder f. 1748 d. 1803. Fra s.114 i s.bok.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er ellers å tilføye at Gunnar Saaveson er direkte etterslekt etter 'Knut Ormson, som hadde gården Ose i 1593 og var samtidig lensmann i Bygland. Han skal ha vært gift med 'Durda (Dordei) fra Danmark'. Hun skal ha blitt med ham da han mønstret av som soldat i Kongens København. Hun var videre den første som hadde julrokk i Setesdalen. (alt hentet fra s.112 i Bygland Bygdebok av Hr.Bolling).' , se tema nr. 14849.Det var alltid svært rike skifter - også etter Gunnar Saaveson, selv om pengeverdien var på vei nedover.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Takk skal du ha, Knut.Med fødselsdato (tidlig i) 1799 KAN jo Rikard Berge ha rett. Med dato nærmere 1800 (som i tellingen) spørs det nok om ikke Tarald var faren.Dette er ikke så viktig for meg - jeg tok det opp i tilfelle noen av brukerne tror de nedstammer fra Tarald men kanskje ikke gjorde det likevel - såkalt 'strays'.Så hvis noen nedstammer fra Ingebjørg Taraldsdatter bør de sjekke eksakt fødselsdato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Har ikke satt meg inn i denne problematikken da den er meg uvedkommende inkl. den andre datteren Asbjørg. Men hva med henne mon tro?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra mitt arkiv tørket jeg bort litt støv og hentet da frem MINI's og KLOK's for Bygland.Finner ikke Ingebjørg eller Asbjørg født eller døbt.Bygland MINI A-2 1766-1816 kort 4/5.07.april 1801:Etter foregående tillysing corpolerede Taral Bjørgulvson Langei og pigen Tore Gundersdtr. Ose. Caut.: Even Langei og Torbiorn Tveit.Dette er den eneste Tore Gundersdtr.Ose som jeg finner i Bygland g.m. en med navn Taral. Dette kan være et feilspor. Du må således sjekke Valle MINI og KLOK's og Valle bygdebøker. Kanskje en kan slå opp hvis Taral (Knutsson?) står under Uppstad?Ellers angir den nye Bygland bygdebok nr. 1 under Langei at Taral Bjørgulvson Langei gift i 1801 med Gyro Gunnarsdtr. Tveit, flere barn. Kan ikke finne dem gift i MINI'en.Ellers: Tore's foreldre.Asbor Svenkesdtr. Ose d.30.okt.1803 55 år. Gunder Salveson (Saaveson) Ose d.25.8.1805 55 år.Kan ikke finne Tore's d.tidspkt. og som sagt, Valle kan gi deg løsningen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tom - og andre:Tok i går MINI A-2 1766-1815 Bygland nærmere under lupen. For denne ministralperioden førte presten en egen dåpsoversikt over u.e. barn fra 1766-1801. I innledning, skrevet med håndskrift i ettertid - før microfilmingen?, står det at flere folio mangler. Bla. er u.e. barn for perioden ca. 1770-1801 forsvunnet.Imidlertid står det i (5) FT 1865 at Ingebjørg Taraldsdtr. er født i Valle og hvorvidt det også gjelder søsteren Asbjørg (Asbor), og om Tore og Taral giftet seg i Valle, finner du ved å kontrollere:LenkeTviler på at jeg har mer opplysninger enn hva som er gitt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.