Gå til innhold
Arkivverket

[#15966] Karen Hilda Martiniusdatter, Brandval, Hedmark. Utvandret til USA?


Gjest Hanne Johnsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Johnsrud

Min tippoldemor Karen Hilda Martiniusdatter reiste i følge kirkeboken fra Brandval til Amerika den 04.04.1887. Jeg har lett i emigrantprotokollene men klarer ikke å finne henne.Karen Hilda ble født 16.10.1863 og døpt 25.02.1864 i Brandval av foreldrene Martinus Hansen Egsæteren f. 22.12.1835 og Olea Olsdatter f. 18.05.1835. I 1865 finner jeg dem her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60422&variabel=0&postnr=3082&fulle=true&spraak=n>Lenke.Karen Hilda fikk tvillingene Olia og Maren Martinusdt. Født 15.05.1885, døpt 26.07.1885 i Brandval. Tvillingene ble igjen i Norge og vokste opp hos Karens foreldre.En annen ting jeg prøver å finne ut av er hvorfor min tippoldemor med barn er å finne som straffange ved Kongsvinger distriktsfengsel i 1885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket opp hvem som er far til tvillingene? Det er jo litt merkelig at de som moren også heter Martiniusdatter og deretter vokste opp hos besteforeldrene.Det er jo ikke sikkert at Hilda dra til Amerika. Det var kanskje ikke like nekelt å vende tilbake etter å ha vært straffange. Har du sjekket 1900-tellinga?Var det noen andre i KArens familie som hadde eller senere emigrerte?Har du sjekket skiftet etter hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

hei Hanne! jeg finner heller ikke emigrasjonen til Karen Hilda. Men, det er heller ingen andre som reiser den 4.4.1887. Så, dette var vel den datoen Karen meldte seg for presten for å få utflytteattesten, tenker jeg. Men, jeg finner henne heller ikke de nærmeste dagene etter....Det at hun står i kirkeboka, behøver ikke bety at hun virkelig dro. Har du andre kilder som sier noe om at hun virkelig dro? Har du sjekket ut denne Hilda: LenkeDet var jo tross alt en gjeng fra Brandval som dro da, og det var i april 1887. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hvilken plass bodde familien på i 1887? Egsæter? Hvilken plass kom moren hennes fra? Jeg prøver å finne alternative etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiNår det gjelder far til Karen Hildas barn vet jeg dette: I kolonnen for foreldre står det oppført to mannsnavn, hhv. 'Martinius Hansen, Husmand og gift Mand' og 'Lars Jensen, Huskar fra Eidsvold' - den siste i parantes- og Karen Hilde Martiniusdtr. Pige, Bopæl: 'Egsæteren'. Jeg var i kontakt med en 'lokalkjent' fra distriktet på telefon for en del år siden som mente at det kunne være snakk om at den Martinius Hansen det er snakk om kunne være Karen Hildas far. Dette har jeg ikke klart å finne ut av men i 1900 tellingen står Olea oppført som søster til HF Lenke.Min fars gamle tante som var Karen Hildas barnebarn hadde ingen anelse om at hun hadde en mormor som event. hadde utvandret. Hun var overbevist om at besteforeldrene var foreldrene.Karen Hildas mor kom fra Hokåsen.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan det være årsaken bak hennes fengselsopphold?Er dette en slektning på morssiden kanskje (?) som drar til Luverne i 1885 Lenke Billettene var prepaid så det måtte også finnes andre der borte. Er det trolig at Karen kunne dra samme vei om hun dro?Har du sjekket 1890-tellinga for Sverige også? Kanskje hun gikk over grensa? Og hvor ble det av denne Lars Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Hei Hanne!Jeg svarer ikke på ditt spørsmål, men jeg kan tenke meg å komme i kontakt med deg ettersom mor til Martinus Hansen var søster til min tipp-tipp-oldefar. Begge var født i Eikesætra.Min epostadresse er jmyhrvol@online.noJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Jeg må nok begi meg en tur til Hamar for å sjekke skiftet etter Karen Hildas foreldre. Martinius døde 8/3-1892 i Brandval og Olia døde en gang mellom 1877 og 1892.Tvillingen ble forøvrig konfirmert 08.10.1899 i Brandval. (Dette er opplysninger jeg har fått av andre slik at jeg ikke selv har sett om det står ytterligere opplysninger i kirkeboken)Oppdatering kommer når jeg har vært på Hamar!Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.