Gå til innhold
Arkivverket

[#15967] Skipperborgere - oversikt?


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

Nå prøver jeg dette forumet. Er det noen der ute som vet noe om dette temaet? Hva innebar det å være skipperborger? Måtte man ha borgerbrev for å kunne frakte varer innenlands eller f.eks. til Sverige (Vedkommende levde fra 1810 til 1905, altså under unionen med Sverige). Hvor finnes det oversikter over skipperborgere? Se også mitt innlegg (nr.15945) i Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

I Fredrikstad finnes det en oversikt over de som var Borgere i Fredrikstad, og der står det også om skipperborgere i byen. Denne oversikten er laget av en Veel ( om jeg ikke husker feil). Kanskje det finnes noe lignende for der du leter? Ettersom det er en borger det er snakk om er det vel en by? Og jeg antar at f.eks. både Oslo og Trondheim har tilgang på slike oversikter!Kanskje ikke så mye til hjelp?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk for svar, Torunn. I dette tilfellet må byen ha vært Bergen, kanskje Stavanger. Det finnes en oversikt fra Bergen, men ikke fra det tidsrommet som er aktuelt i dette tilfellet. Så jeg må nok møte opp selv. Når det gjelder de andre spørsmålene jeg hadde, så fikk jeg ikke napp, så jeg får søke etter litteratur andre steder. Takk igjen for svaret ditt. Mvh AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei! Jeg tenkte at kanskje [url="http://www.vigerust.net/by/bergenindex.html>http://www.vigerust.net/by/bergenindex.htmlkunne være noe?Riktignok er dette før din tidsperiode, men kanskje det på andre sider kan finnes noe?Har du sett i NST? Er det en spesiell person som var skipperborger, er det sikkert enklere for andre å 'koble' seg på også=Ellers hvis det gjelder transport fram og tilbake til Sverige, kan jo det finnes ressurser i Sverige som kan gi deg mer svar.En side som kanskje kan være et utgangspunkt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

Takk for enda et svar fra deg, Torunn. Jeg er kommet et stykke lenger nå, se svar på mitt innlegg nr. 15945 i Arkivforumet. JWS var altså ikke registrert som skipperborger i Bergen, kanskje i Haugesund/Stavanger, kanskje ikke. Statsarkivet i Stavanger har vel svaret på det. Takk for tilsendte lenker. De kan være nyttige. Mvh. AT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.