Gå til innhold
Arkivverket

[#15969] Bergen mellom 1875 og 1891 - ?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Finst det noka form for telling eller registrering av folket i Bergen mellom 1875 og 1891?Bakgrunnen for spørsmålet mitt er Tora Rosenlund som er registrert i Bergen i 1875, Lenkemen ikkje er å finne i 1891-tellinga eller nokon stad i bergenske kyrkjebøker på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var telling i 1885. Listene ligger i Statsarkivet i Bergen og er ordnet etter gateadresse. Vi har ikke register på personnavn, men har adressebok (stort sett med skattebetalende menn) fra 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Er tellinga 1885 i protokollar, lister, 'skoøskjer', eller kva? Og føreligg det planar om digitalisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1885-tellingen er lister, en ført for hvert hus. De ligger (hos oss) i legg, gate for gate, og i esker. Det er ikke planer om digitalisering, da mange andre prosjekter av oss vurderes som viktigere, og siden både 1875-tellingen for Bergen og 1891-tellingen for Bergen er tilgjengelige i digital form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Konklusjonen må då bli at eg måtte hatt nokså mykje lenger ferie for å kunne finne noko i denne tellinga om eg møtte opp hos dykk. Er der andre kjelder som kan vere aktuelle i jakta på denne tenestejenta (eg har ikkje funne henne i emigrasjonsprotokollane heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har flyttelistene i kirkebøkene for Bergen, der man finner mange inn/utflyttere, men slett ikke alle. Vi har register over hjemstavnsforhør. Vi har politiets inn- og utflytterlister. Også de omfatter mange, men langt fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.