Gå til innhold
Arkivverket

[#15970] H. Henriksen mekaniske verksted


Gjest Solfrid Therese Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Therese Henriksen

For å avkrefte ett påstått slektskap til H. Henriksen Mekaniske Verft i Tønsberg (til Henrik Henriksen, som startet dette firmaet)så søker jeg opplysninger om hvor denne Henrik kom i fra og ellers alt av informasjon ellers. Jeg fant svært lite på nettet, bare at han var smed og startet opp i 1856. http://www.hhenriksen.com/history.php Er det noen som vet noe om Henrik Henriksen eller hans etterkommere? Eller vet hvor jeg skal lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Det kan jo være en ide å spørre nåværende eier av bedriften, som vel må være hans oldebarn. Han bor jo i en av omegnskommunene til byen. Se tlf.katalogen. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Han skal ha vært født i 1834 på Teien i Slagen. Der drev han en smie frem til 1876 da han flyttet til Tønsberg og etablerte seg i større stil (Kilde: G. sørensen: Hvalfangstens, dens historie og mænd, 1912, s. 49).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Takk! Det er ingenting som tyder på at vi er i slekt.Mitt etternavn har jeg fra min oldefar Sven Henriksen fra Hof, hans far het Henrik Paulsen. Sven Henriksens søsken het Inga, Marta og Peder Henriksen (også smed?Vognsmed?).Med untak av Inga som døde i 1900, så har de andre søskene flyttet til Tønsberg rundt 1900 en gang.Dermed passer ikke dette med denne Henrik Henriksen. I hvertfall ikke så langt. Jeg har vært inne på å kontakte nåverende eier, men tenkte jeg skulle se om det var mere kjøtt på beinet først. Min tante hevder nemmelig hardnakket at vi er i familie med denne Henrik Henriksen. Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.