Gå til innhold
Arkivverket

[#15971] Oline Pedersdatter Festadsæter, Vestre Toten - hvem var hun?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Oline Pedersdatter (f. 1795?) ble gift med Hans Larsen Festadsæter (f.1801) på Vestre Toten 14.7.1823. Fram til Hans Larsen døde i 1828 rakk de å få tre barn, Lars f. 1823, Peder f.1824 og Nils f. 1827 (mener jeg har sett et sted at Nils var tvilling med en som var døpt Jens, men det tør jeg ikke registrere før noen andre har sett det samme).Det akutte problemet er at jeg ikke er sikker på om jeg har registert de riktige foreldre for Oline. På et eller annet stidspunkt har jeg plukket opp at Oline kom fra Kongelstad i Vardal og at foreldrene het Peder Olsen og Berthe Olsdatter (begge født 1756, Berthe død i 1795), men har av ulike årsaker begynt å tvile på om det er riktig.Kan noen hjelpe meg videre? Jeg har heller ikke klart å finne ut av hvor Oline ble av etterat mannen døde i 1828. Er det noen med mer lokalkunnskap enn meg som vet noe om det?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Av og til skyter man seg selv i foten - Oline Pedersdatter Festadsæter døde i 1859 (60 år gml iflg. kirkeboka) - på Festadsæter, selvfølgelig (Takk til Gjøvik og Toten Historielag).MEN - det gir ikke svar på det grunnleggende spøsmålet - hvem var hennes foreldre?Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Oline Pedersdatter Fæstadsæter, enke 25 år, ble gift 25.04.1829 med Nils Nilsen, ungkar fra Stenberg i Vestlien (og bror til en av mine formødre).Ved vielsen opplyses det som brudens fars navn kun Peder, men det opplyses i tillegg at hun var født på Kongelstad i Vardal.Per Braastad opplyser i sin samling om gardsslekter i Vardal at Peder Olsen og Berte Olsdatter på Kongelstad hadde datteren Oline f. 1795. Peder Olsen solgte Kongelstad i 1810 til major F.W. Hafner, og døde i 1833.Nils Hansen Fæstadsæter hadde ingen tvilling ved navn Jens. I kirkeboka står det ført Jens, så er det senere tilføyd Nils. Ved siden er det ført i parentes: blev opgivet at skulle hedde Niels).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for hjelpen! Jeg tror jeg tør satse på at Oline kom fra Kongelstad, selv om alderen går litt hit og dit i de ulike kildene. Iflg. IGI ble Oline Pedersdatter (Kongelstad) døpt 15.11.1795.Det var også godt å få bekreftet at Jens i denne sammenhengen var imaginær!Har du forresten litt info omkring Nils Nilsen Stenberg? Jeg fant 2 barn i IGI, hhv. Johannes f. 1833 og Berthe f. 1837, som jeg regner er deres. Vet du om noen fler?Jeg vet ikke sikkert hvor det ble av alle sønnene fra første ekteskap, men sønnen Nils ble ihvertfall gift 3.6.1862 med Maria Hansdatter Buer f, 1832. De emigrerte i 1869 og slo seg ned i Hayward, Freeborn County i Minnesota hvor de døde hhv. 1890 (Maria) og 1893 (Nils). Jeg har funnet at de fikk 4 barn; Oliana (1862-1902), Hans (1866-1943), Helmer (1870-1894) og Mina (1875-1875).Hvordan vet jeg så alt dette? Datteren Oliana ble gift 1879 med min oldefars bror, Martin Engebretsen Hamberg.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.