Gå til innhold
Arkivverket

[#15974] Steigen i Nordland


Gjest Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg er interessert i å finne ut opphavet til Johan Olsen som en finner på Bø Nedre i Steigen ved folketellinga i 1865. Johan Olsen er i flg. dette født i Steigen i 1833. Det er mulig at far til Johan var den Ole Johansen (Buvarp), som meldte utflytting fra Beitstaden i Nord-Trøndelag til Hundholmen (seinere Bodø?) i 1823.Siden Johan Olsen er født i Steigen, kan det ogås tenkes at faren giftet seg der. Ville derfor være takknemlig om noen har mulighet til å gjøre oppslag i kirkeboka og se om giftermålet finnes der en gang etter 1823. Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge VRI på http://www.familysearch.org/ blir en Johan født i Steigen 19. juni 1833 av foreldre Ole Johnsen og Christina Carlsdatter. Det er også en Johan Olai Olsen og en Johan Martnes Olsen født i 1833, ingen i 1831, 32, 34 eller 35.Ole Johannesen gifter seg 29. oktober 1829 i Steigen med Christina Carlsdatter. De er hhv. 37 og 29 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Takk for svar. Dette er mye trolig foreldrene til den Johan Olsen som bodde på Bø nedre i Steigen i 1865. Så er spørsmålet om faren er den Ole som jeg leter etter. Jeg tror det, men vet det ikke. Jeg har bestilt boka Folk og slekter i Leiranger og Steigen på fjernlån, og får se om noe bekreftes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Vielsen til Ole Johansen er vel å finne i ministerialbok nr. 855.A06 og klokkerbok 855.C01. Begge disse er nok ført på kirkebokskjeamaet fra 1820, og dermed skal fødested og fedre være oppgitt.Kirkebøkene kan du fjernlåne til ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Det viste seg at mitt lokale bibliotek hadde kirkebøker for Steigen (god avdeling for lokal- og slektshistorie på Verdal bibliotek!). Jeg fant vielsen, men jeg kunne ikke se at fedrene til brudeparet var påført. Tror heller ikke det var noen rubrikk for det. Sønnen Johan ble døpt 14. juli 1833. Etter opplysninger i skiftet etter far til Ole Johansen i 1846, skulle det også være en sønn som het Carl Johan, som var litt eldre.Da jeg leste i skifteprotokollen, klarte jeg ikke å tyde navnet på prestegjeldet, noterte bare de bokstavene jeg var noenlunde sikker på. Ut fra det jeg nå vet, kan jeg se at det stemmer bra med Stegen. Altså er jeg bra sikker på at denne Ole Johansen ble født i Elden i Beitstaden prestegjeld i 1793. Han var bror til min tippoldefar. Men fortsatt er jeg takknemlig for opplysninger som kan føre til sikre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.