Gå til innhold
Arkivverket

[#15975] Marthe Thorsd. og Erich Willumsen fra Mandal.


Gjest Bjørg Lund Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lund Olsen

Jeg søker opplysninger om Marthe Thorsdatter f. 1753, gift med Erich Willumsen f. 1756, bosatt Malmø, Mandal. De fikk en sønn, Peder (Petter) i 1794. Vil gjerne få vite om disses forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Erik Villumsen kom fra Skjævesland Øyslebø, sønn til Villum Eriksen 1728-1787 og Randi Pedersdtr Høgsås 1731-1811. Marte Torsd 1753-1814 skal være fra Skaar, Øyslebø, men dette kanskje bare delvis riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til 1:Det vil si at bygdebøkene Øyslebø I og II bør lånes (via ditt lokale biblotek) inn og leses.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Holumboka måvel også tl pers. Møll er vel første sted Willumnavnet dukker opp, videre var det vel også på Fuskeland. Har ikke sjekket så det må tas med en klype salt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest bjørg lund olsen

Hjertelig takk for all hjelpa jeg har fått. Jeg har lånt både Øyslebøbøkene og Holumboka og har funnet veldig mye.Men Marte Thoresd. Skaar finner jeg bare på Høgsaas, gift med Erik Willumson. På Skaar finner jeg henne ikke, heller ikke far Thor eller Thore. Finnes det flere Skaar andre steder?Under Erik og Marte på Høgsaas står barna, noen av dem, oppført, bl.a. nr. 4: Peder, f. 1796. Hans ekteskap får jeg ikke til å stemme. Min tippoldefar, Peder m/samme foreldre ble døpt i Mandal 25.08.1794 og var gift med Ingebor Thomine Rasmusd. døpt 26.12.1794. Jeg vet ikke når Ingeborg døde, kan Peder ha giftet seg med Tarjer Børusd. Løyningen i Holum etterpå, eller har det vært to sønner med navn Peder? Vær så snill, kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Stor sannsynlighet for at det er gården Skaar (Skår) i Greipstad sogn - kort vei over til Øyslebø. Denne finner du utførlig omhandlet i Greipstad bygdebok. Kan lånes via biblotek.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

På Skaar i Grindheim finnes de ikke nevnt, og jeg vil derfor som tidligere nevnt helle mot Skaar (Skår) i Greipstad (Greipstad bygdebok) alternativt Skaar i Kvås (Kvås bygdebok).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Peder Eriksen Høgåsen var enkemann da han gifta seg med Targjer Børusdatter (Holumboka side 188)Det stemmer med det ein kan finne på LDS VRI/IGI:Peder ERICHSEN Age At Marriage: 24 Spouse: Ingebor Thomine RASMUSDR Age At Marriage: 23 Marriage: 16 Jul 1818 Place: Mandal, Vest-Agder, NorwayEriche Marthine : 07 Nov 1818 Mandal, Rasmus Antoni : 11 Aug 1821 Mandal, Edvardt : 26 Feb 1824 Mandal, Tonnes : 25 Feb 1826 Mandal, Theodor : 31 Aug 1827 Mandal, Tonnes : 24 Feb 1830 Mandal, Petrine Thomine : 15 Aug 1831 Mandal, Aase Regine : 22 May 1835 Mandal,PETER ERICHSEN Father: ERICH WILLUMSEN Spouse: TARJER BORRUFSDR Marriage: 05 NOV 1840 Mandal, Husband Age at Marriage: 47 Wife Age at Marriage: 38INGEBORG THOMINE : 05 SEP 1841 Mandal, THOMINE EMILIE : 08 JUN 1845 Mandal,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tilfeldigvis fikk jeg inn Greipstad bygdebok. Under gården Skår og Skår øygard, finnes flere Marte men ikke Thorsdtr. eller lign. og ikke g.m. med Erik eller lign. Da er Kvås bygdebok neste alternativ.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørg Lund Olsen

Hei! Nå har jeg lånt Kvås Bygdebok, men jeg finner ikke Marthe Thorsd. eller noe som kan ligne på hennes foreldre. Hva gjør jeg nå? Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Jeg har funnet tre mulige, 1) Marte Torsd, enke på Vrå Holum, sies f. 1741, gift 2. med skredder Jakob Gabrielsen fra Høyland Feda, bosatt i Mandal. 2) Marte Torsd., sies f.1763, på Øyslebø Midgard, enke, gift 2. med Nils Arnesen Suvatne Holum. 3) Marte Torsd N Engesland Vegusdal (neppe) 4) Det finnes en Tore Trondsen på Ytre SKOR Konsmo, som tidsmessig kunne være hennes far, men hun er i så fall ikke omtalt i Konsmo-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kan det være henne fra Vigmostad?Navn: MartheDøpt: 20-04-1743 Sted:HålandFar: Tron JonsenMor:Ingebor OlsdatterFad: Torbiørn Olsen Haaland. Gammel Leifsen Lysestøl. Ole Torbiørnsen Haaland. Sissel Olsdatter Haaland. Ingri Evensdatter Opsal Merk:Hiemmedøbt af Torbiørn Olsen HaalandMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg tror kanskje kirkebøkene kunne gi noen spor. Enten om det finnes vielsesregistrering, men også barnas dåp og fadderne kan gi spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tilbake til Greipstad bygdebok (som er tidvis meget mangelfull) s. 348-9 under gården Skår.Et av barnene til Osu (g.m.?) på Birkeland i Øyslebø 1665, Tolli oppg.sk. 1733, g.m. Steivor Asbjørnsdtr. Skår, opplyses følgende:'Ved oppebørsmanntallet i 1701 satt Tolli Osusen med 6 3/4 engl. i Skår, mens Tore Tollisen hadde 2 1/4 engl. Tore kan ha vært en sønn til Tolli, det vet vi ikke da han ikke er omtalt senere. Det kan også være en feilskrift for Toru Tollaksen Gjervolstad som var gift med Kristi Bjermosdtr.Skår.'Uansett vil den eventuelle Tore her være mellom 60-70 år da Marte ble født.Greipstad bygdebok II er ikke kommet ut enda. Denne vil ha med gården Gjervolstad.Imidlertid har Kristian Fjeldsgård helt rett i at en gjennomgang av kirkebøkene for perioden rundt 1753 for dette området vil kunne gi svaret.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørg Lund Olsen

Hei alle hjelpere! Ja, nå har jeg sett på mikrofilm av kirkebøkene for Holum og har funnet vielsen til Erik Willumsen, Aasen og Marthe Thoresd., Sckaar i 1780. Foreldrene er ikke nevnt, desverre, men lysningen er undertegnet av Peder Willumsen, Aasen (Eriks bror) og Torkild Nielsen, Grimstad. Kan Torkild ha blitt forkortet til Thore, og må jeg nå til Grimstad? Hvilke ev. bygdebøker og mikrofilmer bør jeg låne da? Det er ganske vanskelig når jeg aldri har vært i området og ikke er kjent. Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lund Olsen

På mikrofilmen for Holum har jeg funnet mange ganger nevnt Grimstad. Dette må jo bety Grimestad? I slektsboka for Øyslebø under Grimestad har jeg funnet Torkel Nilson Usland g. m. Anna Eriksd. Skjævesland, men de står oppført med bare ett barn, Siri f. 1767, ingen Marthe. Må jeg gi opp å finne Marthe Thorsd? Det plager meg å gi opp, hun må jo finnes et sted? Erik Willumsens foreldre var Willum Eriksen, Skjævesland og Randi Pedersd. Høgsaas, f.1731. I slektsboka står det at hennes far var Peder Torgison, Høgsaas, men hvem var moren?. Peders far var Torgi Larson, dpt. ca. 1653, Eriksvold, Bakke. Hvor er dette og hvem var Peders mor? Kan noen hjelpe meg med dette? Og hvor er Frigstad? Takknemlig hilsen fra Bjørg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Frigstad er trolig i Finsland, ellers Randesund, men sannsynligvis helst det første. Grimestad er i Finsland, nokså langt fra Grimstad (byen). Jeg har ikke ektefelle til Torgi Larsen, men hvis han er fra Eriksvold, Bakke, så skal du et stykke lengre vestover i fylket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Kanskje er det ei Storaker-jente du leiter etter?Marthe Christening: 11 Feb 1753 Place: Mandal, Vest-Agder, Norway Father: Torge STORAGER Mother: Anne JOHNSDRHo har fleire søsken, og eg har prøvd å sjå kva dei andre kallar seg i 1801. Eg finner ikkje så mye. Broren Simon (1750-1786) kallar seg Torgiesen Storaker ved giftermål og dåp.Men så er det Gunvor: Gunvor Christening: 14 Feb 1748 Place: Mandal, Vest-Agder, Father: Torgie STORAGER Mother: Anne JOHNSDRKanskje dette er Gunvor i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11002&variabel=0&postnr=814&fulle=true&spraak=n>LenkeDet er ei til Gunvor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.