Gå til innhold
Arkivverket

[#15978] Alf Møller f.1897 Xania, pleiesønn. Hvem var hans foreldre?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Alf Møller, pleiesønn, født 1897 i Kristiania. Bosatt 1900 i Stolmakergaden 6 LenkeEr det noen som kjenner til hvem som er hans foreldre og ev. faddere? Er det slik å forstå av tellingen av han forsørges av en murer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dersom faren heter Møller, hvilket jeg tror, er det godt mulig at en av disse 5 murerne i Kristiania kan være hans far.-----[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&variabel=0&postnr=144794&fulle=true&spraak=n>Lenke Emanuel Møller, født 1847 i Trondhjem. Gift og godt voksen.Lenke Aron Møller, f. 1870 i Sverige. Får selv en sønn i 1897, men det er jo ingen hindring.Lenke Louis Marensius Møller, f. 1870 i Nittedal. Min tippolddefar. Skiller seg senere fra Nitana (Nina). Kan være en mulig kandidat.Lenke Peter Møller, f. 1877 i Danmark. Ville ha vært svært ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg håper på at han konfirmeres i tilhørende menighet. Hvem står da oppført som hans far?Kan det være et slektsskap mellom Alf og pleieforeldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Han er i hvertfall ikke døpt i Jacob 1896-1898 (som Stolmagergaten tilhørte). Jeg har ikke de nyere bøkene, kanskje vår kjære GKB har? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei det ante meg nok. Han er nok et uekte barn også vil jeg tro. Jeg lurer også på om det kan være noe slektsskap mellom pleieforeldrene og Alf ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre ikke Rikshospitalet hvor jeg ventet å finne Alf. (Men det er flere Møller'ere, ugift typograf Gustav Møller var far et en dødfødt pike 05.10.1897 og Aksel Møller fikk datteren Ingeborg Marie 25.12.1897). Men med nesten 1.200 fødte dette året er det fort gjort å overse Alf (som kan være Alfred), som eneste navn eller i en eller annen navnesammenheng.Andre menigheter får jeg kikke på senere (om ingen andre finner ham først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du er en knupp!! Det er kanskje lettere å lete etter hans far i konfirmasjonsbøkene?'Fors. av murer' , vil det si det samme som at dette bidraget til familien vil være registrert noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Han er heller ikke døpt i Arbeidsanstalten Krogstøtten sykehus, Tukthuset, Sagene eller Kampen 1896-1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er like viktig med det man ikke finner :) Ble han konf. i Kampen kanskje? Kanskje noen har anl. til å kikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Selv om det står at Alf er født i Kristiania så er det ikke sikkert at det er 100% sikkert. Jeg tror konfen er den sikreste kilden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kampen er bare filmet til 1906 mht. konfirmerte (Kampen Mini I 9 1899-1911). Dessuten var det så mye flytting i Kristiania på begge sidene av århundreskiftet (31.12.1900/01.01.1901 - det var da man feiret århundretskiftet i Norge dengang, som helt riktig var) at det muligens kan være letter å ta 'Nærmeste' kilde. (Med mindre man har adressebøkene helt fram til 1912/1913, vår siste er 1901).Men det er et problem om vi ikke finner han i ettermiddag/kveld, Vår Frelser er ikke filmet etter 1892 mht. fødte. Og med så store årskull man hadde der, tror jeg ikke en telefon er nok. Forhåpentligvis dukker han opp i en av de andre menighetene i 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En syltynn en i Paulus. ALF REIDAR, født 25.08.1897, sønn av typograf John Andreas Andersen og Andrea Kristine Møller Larsen. Han er også 'ektefødt', så nå er han nevnt (og glemt).Forøvrig ingen i Paulus så langt øynene mine ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror jeg KAN ha funnet ham, riktignok som Müller og ikke Møller, men de ytre forholdene stemmer godt; Født 24.09.1897, døpt 10.10.1897 (Johannes Mini 7 1896-1905 2/10 f.61 no.93) av foreldre Adam Müller, arkitektlærling, ungk. & Thea Johnsen, tjenestepige. Han bodde i Oscars gd. 41, hun i Ø. Voldgd. 14. Han født i 1873, hun i 1858. Deres 1ste leiermål. Faddere: Smed Kristian Kristiansen, Snedker Halfdan Halvorsen, Helene Nyquist, ug., Theodora Larsen ug.NB. Jeg har ikke sjekket status for disse i 31.12.1900.Ellers var det ingen i Garnison, Petrus, Grønland eller Gamle Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan føye til at nå er også øvrige menigheter kontrollert, så med mindre det er en dissentermenighet (mindre trolig) eller Vår Frelser, sitter vi igjen med nevnte Müller.Navnet skal være ALF, jeg skrev visst ikke det i (13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Så da gjenstår å følge familien i Stolmagergaden gjennom adressebøker/lokale folketellinger på Byarkivet for i det minste å få riktig fødselsdato samt adresse på konfirmasjonalder for Alf.Og som en kuriositet, en Alf(red) Müller født 06.06.1897 på Romerike, var pleiesønn av Carl F. Müller og Thora Nathalia f. Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Tusen takk! og Adam senior var militær så det passet nok dårlig inn med et lite barn i denne kretsen Lenke ?Jeg følger ikke denne karen videre da han ikke lenger er av interesse for meg. Det er mulig at jeg kommer tilbake med en annen Alf Møller som skal være vokst opp i Fredensborgveien. Hans far skal etter sigende være baker noe jeg ikke er helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Meget mulig at han kan passe inn tidsmessig. Han giftet seg senere med Olianna 'husker-ikke navnet' fra Vestnes.De ble venner av min oldemor/-far. Min oldemor het Møller og je lurer derfor på hvem denne Alf egentlig var. Mulig slektsskap er interessant å finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I tema 13497 hadde jeg navnet på damen uten etternavn; Olianna Sofie Nerem (f. 1896, d.?) fra garden Neremsholan i Tresfjorden. Hun døde +/- 1990 på Kampen/Tøyen.Jeg vet ikke om det var en aldersforskjell på disse 2. Det finnes kanskje en mer tidsmessig riktig Alf her også Lenke , men jeg føler at han ikke er den rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nevnte Alf Møller i (18) ble disponent i Drammen Skjortefabrikk, drev dette firmaet sammen med faren Carl Christian Møller (som var født i Drammen 18.03.1875). 'Din' passer nok bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.