Gå til innhold
Arkivverket

[#15979] Olesen, Danmark


Gjest Wanda Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Wanda Østbø

Kan noen hjelpe meg med å finne ut noe om denne mannen? Søren Peder Olesen, f.18-4-1880, døpt 13-6-1880, voksendåp28-5-1894,Katolikk. Faddere: Niels Olesen og Marie Olesen( jeg vet ikke hvilket forhold de hadde til ham) Han var kokk på en hvalfangerbåt, mønstret på 'synnøve'11-5-1908 og mønstret av i New York 9-5-1911. militæret i 1901, vet ikke hvor. I 1910 sendte han ett kort fra Mobile,Alabama, hvor broren Ole bodde. I 1913 reiste Gabrielle Olsen,f.23-11-1885 i Lund,til USA og giftet seg trolig med ham , de fikk 4 barn sammen, etter noen år forsvant han sporløst. Disse opplysningene har jeg fra diverse gamle kort og bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Gabrielle i FT 1900 angir f.sted Lund i Dalane.LenkeDet er vel mulig at Søren var fra samme område - eller som antydet fra Danmark. Er de danske søkbare arkiver sjekket?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Østbø

Takk for hjelpen! jeg har søkt alle tenkelige arkiver etter han, uten å finne noe. Så jeg begynner å lure på riktigheten av de opplysningene jeg har, samtidig som jeg vet at andre her har funnet ting, som jeg ikke har funnet. I emigrantarkivet fra Stav.står det at Gabrielle reiste i aug.1913, sammen med to døtre (Ingerid 1906 og Marie 1909)Går ut ifra at de må være født i Hgsd. eller Lund. Har noen tilgang til disse kirkrbøkene.Kanskje faren står oppført der. Det er også mulig at de giftet seg i Norge. Hvis Søren Peder jobbet seg over(på båt), står han da ikke oppført på Ellis Island?wanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Østbø

Jeg fant akkurat en Soren Olesen som muligens kan passe(Ellis Island)ankomst 22-8-1911. place of residense:Omaha. Jeg klarte ikke å tyde skipslistene, noen andre plasser jeg kan sjekke dette?Han reiste fra København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det findes utvandrerprotokoller over de som utvandret fra Danmark; de er foreløpig frem til 1908 digitalisert, etter 1908 må du da søke i København Politi's utvandrerprotokoller, de ligger på Landsarkivet i København, en link med opplysn. vdr. dette:http://www.emiarch.dk/info.php3?l=daMvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Den Soren Olesen med ank. New York 22.aug.1911, tviler jeg sterkt på har vært kokk på en hvalfangerbåt.Han var 30 år,hans yrke: Tailor(Skredder), hadde billett til bestemmelsestedet, som var hans hjem i Omaha ,hvor han hadde bodd i 11 år, fødested Dybvad i Danmark.Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.