Gå til innhold
Arkivverket

[#15983] Giftemål på Askøy


Gjest Tor Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Hauge

Jeg søker i Brukarforumet 15954: Malene Samuelsdatter døpt 22 apr 1785 Bømlo, Finnås kirke, død 21 aug 1846 Rode 18, nr. 142 (Moldesmauet/ Asylpl.). Det er i Digitalarkivet: Marriages in Askøy 1742-1911 en Malene Samuelsen som giftet seg med Henrich Bendixen fra Bergen, han ungkar og styrmann, hun pige. De giftet seg 09.10.1808. Er det mulig på den måte å få vite om dette er ”min” Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Under Døypte i Bergen 1668-1815 finn du at dei bur i byen og får to born 1809 og 1813. Men om ho er frå Bømlo, står det ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Henrik B. må være denne her som du finn i Undersøkelseskommisjonen 1803-05:1572 Henrich Bendixen Bergen Dom Kierk 25 Sted Søn Bergen Styrmand (Søefarende) hiemme for at Lære Navigationen vide ER 7 HR: Rode 9. Bogst: B: 0 HR-217Det kan jo hende det står noko i Hovudrullen om når han døydde eller kor han var av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Takker for nyttige opplysninger dersom denne Malene Samuelsen er den som jeg søker, opprinnelig døpt 22 apr 1785 på Bømlo, Finnås kirke, død 21 aug 1846 Rode 18, nr. 142 (Moldesmauet/ Asylpl.)Håpet kanskje det var mulighet på Statsarkivet, det var derfor jeg flyttet dette over til arkivforum, vi får håpe over helgen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved dødsfallet til Malene Samuelsen registrerte skifteretten kun adresse 18-142, og alder 65 år. Det står ikke noe om fødested, ikke noe om arvinger. Ved vielsen står bare navnet, men ut fra opplysningene til BD er det tydelig nok at ekteparet fra Askøy i 1808 er identisk med paret HB/MS i Bergen.MS synes ikke å ha eid 18-142.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ein base eg har, finn eg òg ein Henrik Bendixen innsett på tukthuset for 6 månader i februar 1820. Men han ser ikkje ut til å vere der etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Hauge

Jeg fant en Styrmann Henrich Bendixen som far til Jacob Bendixen nr. 1862 under Digitalarkivet: begravde Bergen 1816-1886, død 28.11.1822 2 aar gammel, begravd Domkirken 03.12.1822. Går det an å få sjekket om dette er vår Henrich Bendixen. 'Vår' Malene Samuelsdatter fikk et uekte barn 05.07.1822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det 'uegte' barnet ei Malene S. fekk i 1822, var så vidt eg hugsar ei jente. Derimot fekk ei Malene S. sonen Jacob i Sandviken 1819. Han er døypt 'ekte' med far: Bendix Hellemann. Men eg finn ingen BH i Bergen. Like fullt er eg viss på at dette er den Jacob som døyr i 1822 med oppgjeven far: styrmann Henrich Bendixen (som var gift med Malene S.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, ho sa i alle høve til presten at ho var enkje i 1822. Men det står jo ikkje utan vidare at HB var i live då Jacob døydde same år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.