Gå til innhold
Arkivverket

[#15984] etterlysning, hvilke arkiv er relevante her?


Gjest Tove Sønsteng
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Sønsteng

Hvor finner jeg Even Amundsen Furustuen, f. 13/10 1847 i Fåberg, Lillehammer ? Siste arkivoppføring ved folketellinga 1865, da som tjenestegutt hos en Kraabøl på Vingnes ved Lillehammer. Navneskifte, flyttet, utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

...eller døde??1: døde er han selvsagt - men når og hvor? Kirkebøker.2: Flytterprotokoll er et (lite) håp. Enkelt å lete i - men ofte ufullstendig ført.3: FT 1875 og 1900 har du vel allerde forsøkt på landsbasis?? (jeg vet ikke status for 1875-tellingen i Gudbrandsdalen)4: Emigrantprotokollene er selvsagt en bra kilde om han har utvandret. Han KAN dog ha reist uten at du finner han der. Forsøk alle aktuelle havner.5: I USA har du bra med kilder: 1880-tellingen ;nordmenn i USA finner du her på DA. Av US-census ville jeg ha startet i 'feil ende' -altså med 1930; eller kanskje 1920 pga hans alder? Uansett; disse tellingene er fine med at du kan søke på 'alle stater' og uten etternavn (ettersom det er usikkert) Søk altså på Even+fødested Norway+alder(+/-). Even er tross alt ikke mer brukt enn at det er overkommelig å lete uten etternavn.Jeg har for et par dager siden oppsport en emigrant 'uten etternavn' og hans etterslekt på den måten.Forøvrig finnes det også andre US-kilder; men da er det nok en fordel å ha sikkert etternavn. OBS: Om du tror han er i USA MÅ du se på tema 13700 - det sier det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Takk til Hans Og Tor for hjelp.Hans; har kontaktet Opplandsarkivet, og deres meget flinke Richard Fauskrud. Han har vel nesten hele Lillehammer-området på data, men klarte ikke å finne min Even. Tor; skal prøve å følge tipsene dine. Her var det muligheter jeg ikke hadde tenkt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Du er vel klar over at endel kilder for Lillehammer/Sør-Gudbrandsdal finnes her http://slektshistorielaget.no/Gå til 'Kilder' / nærliggende kommuner.Forøvrig har jeg (uten noen garanti) sjekket FT 1875; US census 1920 og -30 etter Even/Evan uten resultat. Har IKKE sjekket alle stater i 1880-tellingen. Heller ikke tidligere census; og har bare tatt raske søk på utvandrede.Er det noen som har andre tips til 'amerikanisering' av navnet Even?? Og OM han har utvandret: Det jeg hittil har sett etter er Even/Evan + ett etternavn som kan ha vært avledet av 'Amundsen'.Til deg Tove:Kan du knytte han til noen andre gardsnavn/stedsnavn??Muligheten for at han døde her i landet ikke lenge etter 1865 er velø fortsatt der og bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg roter fortsatt litt med emigrasjonsteorien - selv om det kan være et blindspor. Ved søk i alle kilder hos Ancestry.com etter Even/Evan Amund* fikk jeg opp noe som KAN være interesant. I census 1920 var det en Evan Amundson - samme mann finner jeg i 1930 med en sønn ved samme navn. Disse to kan utelukkes da de var født i hhv 1866 og 1929.Derfor er den Evan Amundson jeg finner i Wisconsin marriage pre. 1907 en annen; ettersom han giftet seg i La Crosse den 20 sept. 1871.Men her kan det være små navneendringer som lurer: Det finnes også en Even A i enkelte kilder jeg har sett - med rimelig rett alder -men fra Nordland om jeg minnes rett.Uansett - 1880 tellingen for Wisconsin bør sjekkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tja - jeg fant tre Evan/Ever A. i Wisc; to av dem var kun 24-25 år; den tredje kunne vært brugdommen fra -71, men neppe 'vår' mann ettersom han var født ca 1831. Altså bom.Tror jeg legger bort både Even og Tor for en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Census 1880 er total-indexert på www.familysearch.org.Siden det jo ikke er sikkert denne fyren emigrerte, synes jeg Tove først går gjennom noen av de kildene hun har fått av Hans og Tor før vi bruker masse tid på søk i USA.Lykke til :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Til Hans, Tor og Laila. Takk til dere for hjelp. Even er litt av ei gåte for oss. Har ikke funnet ham som død heller (enda), grunnen til at jeg tenker utvandring, er at hans bror Andreas reiste til Minnesota med kone og 7 barn i 1890.Han brukte etternavnet Borolien senere Borud. Hans tre søstre brukte etterhvert etternavnene Moe, Gulliksveen og Svingen. Uten at jeg finner noen forbindelse med Even der. En annen mulighet er at han kan ha reist til Finnmark. Hans arb.giver Kråbøl (Kraabel) drev noe handel der. Med russerne ? Jeg får fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Om Even igjen. Det er en mulighet for at det er feil fødselsdato på Even. Det viser seg at jeg har registrert både de 11. og de 13. okt 1847 på ham. Ellers hadde Even en bror til,Kristian, flyttet til Rendalen 1862. På ham har jeg en gang sett navnet Øvreengen, uten at jeg kan si i vilken sammenheng. Mulig at Even kan knyttes til etternavn gjennom foreldrene? Amund Christensen Stubberud, f. på Røine eie 1814 og Ingeborg Ellingsd. Bratberg-eie f.1813. Evens arb.g. i 1865 het Torger S. Kraabel (Kråbøl skrevet forskjellig) og var fra Gausdal. Han drev butikk på Vingnes, Lillehammer, og hadde noe med russerhandel på Finnmarkkysten å gjøre Så vidt jeg husker hadde han to sønner som ihvertfall var nordover. Ble Even med dem??? Kanskje han er på Kola et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om vi kunne få mer data på søsknene kan det kanskje være til litt hjelp.Jeg har sett litt etter Andreas Borud med navnevarianter i USA uten resultat så langt. (kun søkbart/indexert) Vet du eksakt hvor han slo seg ned? Om du visste det lar det seg gjøre enkelt å sjekke image'n for f.eks. Census 1900 - om du da ikke har sjekket Andreas's familie allerede? Ofte slo de seg ned nær familie - da kan en lete litt i skjemaene i samme township.Er du sikker på at broren Kristian ikke utvandret? Har nemlig sett en Kristian Borud.Så uansett om vi leter i Norge; USA (eller huff; i Russland) kom med alt du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

..og når jeg sier 'alt du har' så betyr det også navn på Andreas's ektefelle og barn. Om han døde tidlig?? vil de etterlatte kunne være til hjelp i søken i arkivene.Forøvrig; hvor mye kjenner du til Andreas's etterslekt? Det slumper faktisk til at nyere generasjoner selv i USA kan ha peiling på litt fjern slekt...Det samme spørsmålet kan stilles om de andre søsknene's etterslekt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Andreas Borud, f, Andreas Amundsen Furustuen,28.nov. 1842, g.m. Karoline Hansd. Jørstad f. 9.sept. 1840 på Lillehammer. Begge døde mens de sov 12. jan. 1929i Des Lacs ND.Etterforsket av politi da dette var uten at de hadde vært syke på forhånd! Andreas endret navn til Andrew, Karoline beholdt sitt fornavn. Har vært i kontakt med en hel haug etterkommere, ingen vet noe om Even, heller ingen av slekta i Norge. Karoline og Andrew hadde barna Adolf 1864, Anne 1867, Ingeborg 1870, Even 1873, Anna Kristine 1876, Helga Pauline 1879, Johan 1883. Alle uten Adolf bodde i minnesota eller Nord Dakota og jeg vet det meste om dem. Adolf døde etter sine foreldre, aner ikke når, men det skal ha vært i Clewelah, Washington. Mulig det kan være en forbindelse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Søsknene Furustuen; 1.Christian f. 4/1 !840 d. 9/3 1930 Meldt flyttingtil Rendalen 1/4 1862 'hvor han i over et aar har opholdt sig'. Han var min oldefar, og her er oppl. helt sikre. Gift 1872 med Marte Halvorsd. Myhre. 2. Andreas (Andrew) 3. Marthe f. 3/7 1845 d. 1927 eller-28. Ugift, hadde sønnen Ingvald.Kom etterhvert til gården Moe i Vingrom, og tok Moe som etternavn. 4. Even. 5. Mathea f. 16/3 1850. d.10/2 1928. g 1889 m. Anton Olsen Forseth, Vestre Gausdal. Tok etternavnet Gulliksveen. 6. Mathias f. 17/3 1853 d. 4/2 1858 7. Annetta f.21/7 1855 d.1/3 1943 g.1892 m. Anton Andreassen Strangstad Annetta hadde før ektesk. datteren Anna, som har etterk. i Gausdal og på sørlandet. 8. Maria f. 14/2 1859 d. 29/3 1859.Garder i nærheten av Furu/Furustuen; Boro, Hov, Bratberg, Vottestad, Røyne, Ovren, Gilberg, Rindal, Moe, Lekshus, Reistad.Har vært borti en Even Renne i Amerika, men mener det er et blindspor.Har noen lenker til meg om jeg vil lete i Russland?? Mail-adr; tove-s@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk Tove - da er det i hvert fall enkelte muligheter vi vet allerede er sjekket ut.Nå har vi dessuten fått mer opplysninger om familien - det kan gi nye muligheter.Det er kanskje lett for oss alle å se blindt på de 'eksotiske' mulighetene; emigrasjon til USA, russerhandel o.l. Han kunne jo; som de fleste andre ha vandret til en annen verden av mer vanlige grunner??Av hensyn til de villige sjekler som forsøker å bidra med noe: Hvor/hva har du sjekket når det gjelder mulig død før neste folketelling?Kunne det være en ide i dette tilfellet å legge inn et nytt tema med hjelp til oppslag i kirkebøker (F.eks. Rendal) med henvisning til dette temaet 15984?Vedr. muligheter i Russland: Gå til søkelinjen på toppen av 'Brukerforumet' og søk på 'Russland' - da får du opp en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

vedr. Rendalen: Du vet det kanskje - her på DA er det lagt ut begravde i Ytre Rendalen 1829-1900 og for Øvre Rendalen 1878-1900.Et raskt søk ga ikke noe resultat; men det utelukker jo ikke helt Rendalen: Han kan ha dødd i Øvre Rendalen før '78; eller etter 1900; men da må han jo finnes i FT 1900..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

..og et raskt søk i FT 1900 for Rendalskommunene etter Even ga ikke noe svar. Heller ikke RHD-søk på FT 1875 og 1900 i hele Finnmark fylke OBS: jeg har ikke sjekket hvor komplett FT 1875 er for Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Om det skulle ha interesse (om du ikke vet det fra før): Hos RHD er det utlagt digitaliserte kirkebøker fra begge Rendals-kommunene.Giftet Kristian seg to ganger? Det er en Kristian Amundsen og Ingrid Embretsd. som har en Berit til dåp i 1884. Beklager - en avsporing fra 'Even' - men er nyfiken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette innlegget er bare en test for å se om det blir feil i hovudløkka her og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Stor fare for bom; men; ved landsdekkende søk hos RHD; FT 1900 vises en Even Hattestad på Hattestad i Fåberg (f. 1847) Søkte på fornavn Even og fødested Faa(å)bergDen eneste grunnen til at jeg nevner han her er at jeg så langt ikke sikkert har identifisert han i FT 1875 og'65.Jeg går ut fra at du kjenner mer til garder og slekter i Faaberg enn meg. Har du/kan du sjekke denne mannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Er det du som har produsert dette? Her er en Christian Amundsen Furustuen. Jeg abbonerer ikke på siden derfor får jeg ikke frem detaljer.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Sønsteng

Jeg skal prøve å sjekke Hattestad. Kristian nr 2 i Rendalen er fra Tolga, jernbanearb. og født feil år. Så her er det nok ingen barn 'på lur'. Døde i bygdene rundt Fåberg mener jeg er sjekket, men en skal jo aldri være skråsikker på at en ikke har oversett noe. Er bare nybegynner på dette og! Så alle tips er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.