Gå til innhold
Arkivverket

[#15986] Personell kapellan


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Hva var en personell kapellan? Finnes det noe oversikt over ordinerte kapellaner og deres familiebakgrunn i Norge?Den kapellanen jeg leter etter informasjon om, ble ordinert i 1702 og beskikket til Hitterdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ordet kapellan henger sammen med ordet kapell, og skal i utgangspunktet betydd prest ved et kapell. Det er flere ulike kapellaner: residerende kapellan, som bestyrte et sokn under soknepresten, kallskapellan, med tilsvarende funksjon, mens den personelle kapellanen egentlig var ansatt av soknepresten og skulle gå denne til hånde og hjelpe ham med arbeidet.Det finnes flere bøker om geistligheten i Norge, Lampe for Bergens stift, Erlandsen for Trondheims, Svendsen har laget manuskript for Akershus og Hamar. Jeg er selv mindre bevandret i Telemark, og tør ikke si sikkert hva som finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det eneste jeg har funnet for Hitterdal er Glukstads bok fra 1878, men den tar bare for seg sogneprestene.Jeg har informasjon om den ettersøkte kapellanen i Lassens samlinger, Nedre Telemark og Bambles kopibok 1, den geistlige edsprotoll for Oslo og Hamar stifter og klokker Bastian Svendsens manuskript - men greier ikke å finne hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.