Gå til innhold
Arkivverket

[#15987] Johan Anton f. 1824 - hvor kommer han fra på Sør/Østlandet


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Jada, jeg vet jeg er optimist, men jeg håper på en stor dugnad vedr. kirkebok oppslag.Johan Anton er f.1824 en plass i Norge av Martha Larsdatter. De flytter til Sverige i 1826. Han bruker etterhvert farsnavnet Hansson. Det står at Martha er fra Nes i Norge, men utfra f.dato er det muligens Furnes på Hedmarken. Hun er enke når hun flytter til Skee, BohuslenFølgende sogn er sjekket ut på Digital arkivet: Asker, Akerhus - Ringebu og Gran, Oppland - Hurum i Buskerud - Sande i Vestfold - Vigmostad og Valle, Sør audnedal i Vest AgderHobol i Østfold er sjekket på en avskrift.Følgende Nes/Næs er sjekket ut: Hedmark, Romerike, Hallingdal, Flekkefjord, Sauherad/TelemarkI tillegg er Furnes/Hedmark, Idd og Enningdalen, Østfold sjekket utDet jeg håper på at dere har Johan Anton og 1824 i tankene når dere ser på kirkebøker for den perioden. Kanskje Oslo og Østfoldbyene er det hoteste.På forhånd mange takk. Som dere skjønner har jeg kjørt meg fast.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Tok en kjapp søking på FS ( Familysearch.org)og fikk opp en Jon Hansen F. 1. oktober 1822 Far: Hans Olsen Mor Marthe Larsdatter Hvor har du opplysningene fra ( du oppgir et fødselsår)?Gi alle opplysningene du har, selvom de kan virke ubetydlige, kan de gi en avgjørende hint til DEN personen som leter...Og har du prøvd:http://genealogi.aland.net/discus/Som er et svenskt forum. med mange som forsker på Skee? Det kan være at noen der vet veldig godt hvem de er som du søker etter. Vet du forresten farsnavnet, eller er dette ukjent? Uansett!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har søkt både på IGI og VRI (LSD)uten å finne noe. Det glemte jeg å nevne.Årtallet har jeg fra forhørlengder, giftemål osv i Sverige. Jeg har forsøkt temaer både her og på Røtter, pluss Skee-siden uten å komme noe lengre.Jeg antar opplysningene utover fødselsåret er lite relevant her. Jeg har fulgt ham fra 2-åring og til 'inn i døden. Har alle gårdene han har bodd på. Han var et par år i Halden rundt 1845 som nygift, men kona døde så han reiste hjem til Sverige og giftet seg på nytt med svigerinna.Hvis dere har lyst til å ha lesestoff kan dere se på tema 12811, 12839, 13462, 15781Jeg ber kun om dere kan være opse når dere søker selv i kirkebøker. Jeg må fjernelåne alle kirkebøkene, så da vil det ta tid å komme igjennom alle.Hadde jeg hatt farnavnet så hadde jeg oppgitt det. Det er antakelig Hans skriver jeg over siden han bruker Hansson. Men de førsteårene har han ikke farsnavn. Moren er født i 1791, muligens i Furnes.:-) 2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du kan videre stryke Christiania og Aker på listen over mulige fødesteder for Johan Anton. Tror ikke han er oversett eller noen liste er glemt (f.eks. Tugthuuset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ang. Nes ( har lest noen av innleggene dine som du tidligere har lagt inn.).Det finnes en ganske stor Gård i Borge, som hadde mange husmansplasser som het/heter Næs. Det er jo ganske nærme grensen? :)I Borge finnes det ( hvis det skulle vise seg at Johan Anton ble født der, og evt. Far kom fra Borge) utgitt hittil 4 bøker om Gårder og slekter fra Borge. Tror det er planlagt ca 20 bøkerSe : http://www.gyldenstierne.no/Kan dette være noe?Bodde Johan Anton hele livet i Sverige eller flyttet han tilbake til Norge?(Har ikke lest alle innleggene dine, så kanskje du har svart på det men.. )Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Vil bare tilføye at det her menes Borge i Østfold som omtales i mitt siste innlegg!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Takk Geir, nok en gang.Jorunn, takk for den linken og ideen. Det er kanskje noe som kan sjekkes. Ja, Johan Anton bodde resten av livet i Sverige bortsett fra 3-4 i Halden som nygift. Det var fra 1846-1850. Han fikk en sønn der. Kona var fra Skee.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Fant følgende i 1863, Vigda i Skee etter søk på Google: (www.google.com)18/3 Hansson Johan Anton trp änkling u Nedre Strängen f 1824 Asmundsd. Gustava piga på Mörkebacka f 1838 Kan dette være din Johan Anton?Hilsen TORUNN C ( ikke Jorunn... ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk Geir. Ja, Jorunn, det er giftemålet med 3. kona. Jeg tror ikke du klarer å finne noe vedr. han etter 2-års alderen som jeg ikke vet om. Og jeg har fulgt sønnen Andreas steg for steg til han kom til Hvaler og giftet seg, og 'ble min kones oldefar'.:-)Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Har du sjekket skiftet etter Johan Antons død? Eventuelt etter Moren Marte? ( hvis du har når de dør da.) Med hilsen Torunn C (og ikke Jorunn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Granly

Hei.Jeg har vært innom Fredrikstad bibliotek og søkt i følgende kirkebøker:Fredrikstad, Glemmen, Hvaler, Onsøy, Tune, Halden, Berg, Moss uten å finne Johan Anton.Jeg har også vært innom Landsarkivet i Gøteborg i håp om å finne flytteattesten/dåpseddelen til moren Marthe Larsdatter, men det eksisterte ikke.Hvis det er dukket opp nye lesere som sitetr med kirkebøker som ikke er blitt sjekket ut for det tidspunktet, så ønsker jeg fortsatt hjelpFortsatt god sommer.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tore Granly

I regn desperasjon blåser jeg liv i denne. Dere bør kanskje lese hele, men jeg søker etter en Johan Anton f. 1824 et sted i Norge. Moren heter Martha Larsdatter. Faren muligens Hans.Jeg har søkt på Familysearch. No respons. Følgende sogn er også sjekket:Østfold: Hobøl, Idd og Enningdalen, Borge, Fredrikstad, Glemmen, Hvaler, Onsøy, Tune, Halden, Berg, Moss, VålerVestfold: Sande, Brunlanes, StavernOslo: Christiania, AkerAkershus: Asker, Nes på RomerikeHedmark: Nes, Furnes, Stange, Vang, Romedal, HurdalBuskerud: Hurum, Nes i Hallingdalen Oppland: Ringebu og GranAgder: Vigmostad og Valle, Næss ved FlekkefjordTelemark Nesherad (Suaherad)Hvis dere er noen med flere bøker hjemme og som er villig til å sjekke for meg, er jeg veldig taknemlig. Jeg kommer ikke videre så lenge jeg mangler bevis på hvem som er faren.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei,Du skriver et sted at Martha Larsdatter er omtalt født i Nes, men at det kan være Furnes, Hedmark. I den forbindelse vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på denne Marthe Larsdatter, f ca 1791 i Nes, Akershus. Lenke MarthE kan jo lett ha blitt MarthA i Sverige!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg mener dette er sjekket ut, men jeg ber om et fjernlån på biblioteket for å se mere på dette. Etter nøyere lesing av diverse 'lengder' i Sverige så er fødselsdatoen hennes 24/?-1791. Måneden er ikke leslig, derfor holder jeg dette fortsatt åpent. Men det er fødselen til sønnen jeg er opptatt av nå, og den er ikke på Nes i Akershus. Det har jeg fått bekreftet via dette forumet på noen av de andre temaene jeg har hatt vedr. denne saken./tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg har ingen kirkebøker å slå opp i, men jeg vet om et sted til som heter Nes. Det er bygda Nes i Ådal som ligger i Ringerike kommune i Buskerud. Her er også en stor gård som heter Nes. Tidligere var det et eget herred som het Ådal, men så langt tilbake som 1824 lurer jeg på om det ikke lå under Norderhov. Kanskje ikke så veldig sannsynlig, men når du har prøvd så mye annet.... Hvis Martha skulle være fra Nes i Ådal, kan det også være verdt å sjekke kirkebøker m.m. fra Sør-Aurdal. Nes ligger på fylkes/kommunegrensa, og det har alltid vært stor utveksling av innbyggere mellom Nes og de to nabobygdene Begnadalen og Hedalen i Sør-Aurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Jeg har ikke tilgang til kirkebøkene, men det finnes en gård med navn Nes/Næs/Næss i Aremark kommune, Østfold. Herfra er det ikke langt til Bohuslen/Skee. FT 1801 viser at det bor en tjenestepike ved navn Marthe Larsdatter på gården. Haken ved det hele er at hun oppgis å være 50 år, det ville være sensasjonelt om hun fikk en sønn omkring 1825, dvs, i en alder ac ca. 75 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Funnet i Hvaler Bygdebok Bind I: Skottet under gården Kile Andreas Johansen f 30.11.1858 i Skee,kf. 78 i Sverige,d. 16.8.1932 Strand under Edholmen. (Sønn av bødker og gårdbruker Johan Jacobsen Johansen?)Faren har ikke etternavnet Hansson her.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Det kan godt hende at Hvaler boka skriver det, men det er helt feil. Kirkebøker og forhørslengder i Skee er meget tydelige her. Jeg har fulgt Johan Anton fra han kommer til Sverige i 1826 som toåring til han dør, hver gård han har bodd på, alle ekteskap og fødsler. Andreas bor tydelig sammen med Johan Anton eller Joh. Ant. Hansson som han ofte blir kalt. Jeg har videre fulgt Andreas videre etter han blir Rotehjønsbarn og vandrer rundt, samt straff for naskerier osv til han kommer til Hvaler via Fredrikstad. Jeg har selv sett det på avfotograferte kirkebøker på Genline, altså ikke transkriberte bøker (der også).mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Marthe Larsdatter er antakelig funnet i Nes på Romerike. Jeg var tidligere opphengt i en gal dato, men en dåp fra 24.7 passer bedre.Dette til orienteringTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.