Gå til innhold
Arkivverket

[#15995] Anne Persdatter Orvig, Fræna, født kanskje 1823


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Da min oldefar Arnt Bøckman Hansen ble født 28 03 1849 på Tornes, Fræna, står foreldre oppført som Hans Oluf Aas ungkarl og pige Anne Persdatter Orvig.Disse var altså ikke gift, og det synes ikke som de ble det heller. Hans Oluf blir senere gift med Karen Halvorsdatter Aas.Men Anne Persdatter? Jeg har søkt en del etter henne i kirkeboka, men den eneste jeg finner som kan matche, er Anne Pedersdatter Orvig. Hun er i så fall døpt 19.okt.1823 i Fræna av foreldre Peder Pedersen Orvig/Anne Olsdatter Ugelvik.Det er selvfølgelig ønskelig å tro at Pedersdtr er blitt til Persdtr ved en unøyaktig prest. Og at Annes 'Orvig' kommer fra oppvektsplassen og ikke et sted hun ev har tjeneste.Et slektskriv fra Johs Dahl tidlig på 60-tallet sier at hun kommer fra Dahlhaugen på Fræna, men jeg finner ingenting som kan underbygge dette.Et usikkert rop om hjelp ! Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Anne Pedersdtr Orvig er nok ikkje riktig. Orvig er del av noverande Midsund kommune, og ikkje i Fræna. Mor til din oldefar Arnt er nok Anne Pedersdtr Dale f 29.6 1825 og død 23.10 1855, og vart gift med Hans Oluf Sivertsen Aas 13.11 1853. Arnt var rett nok fødd i 1849. Foreldra til Anne Pederdtr Dale var Peder Sæmundsen og Mali Pedersdtr Med hilsenKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Knut Dette er jo spennende om det er riktig. Jeg er nok villig til å vedde tastaturet mitt på at det står Anne Persdatter Orvig i kirkeboka når Arnt blir døpt i 1849.Men det kan vel tenkes at hun eventuelt har hatt tjeneste på Orvig (det er jo ikke så langt unna) og dermed blitt oppført som Orvig i kirkeboka?Bror til Hans Oluf, Arnt Sivertsen Bøckman f 04.02.1823, er gift med søster til den Anne P Dahle som du antyder. Så det er jo kontakt mellom familiene i alle fall.Men hva har du som kilde til dine opplysninger?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg har undersøkt kjeldene mine:Eg sit med kopi av kyrkjebøker for Vaagøe sogn i Akerø prestegjeld. Giftemål i 1853 er det ikkje nokon tvil om, brura heiter Ane Pedersdtr Dahle og far hennar er Sæmund Pedersdtr Dahle. Når det gjeld fødselsdag 29 mars 1849 og dåpsdag 29.4 1849 i Vaagøe står det Aron Bøchman, uekte fødd, mor er pige Ane Pedersdtr Tornes. Eg har trudd, og trur framleis at dette er den kvinna han seinare giftar seg med. Sikker kan ein ikkje vere. Mi kjelde her er ministerialbog for peroden 1845-1860. Har du sett i klokkarbok?mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei igjen.. Jeg har ikke kopi av kildene her, men har skrevet av fra microfilm på statsarkivet, hvilken del av kirkeboka er jeg ikke sikker på. Men jeg har notert følgende faddere ved Arnts dåp: Sivert Siverts, Torger Hansen, Claus Hagerup, Karen KnudsdtrSynes forøvrig det er ganske vanskelige slektsforhold på Tornes.Er det feilskrift av deg i farten når du kaller han Aron Bøchman, eller er det slik det står?Spørs om jeg må ta en tur til oslo igjen og sjekke for N'te gang. Dette har vært et usikkert moment lenge, og det hadde vært så godt å få rydda opp i det .Dersom det er den riktige Ane, kjenner du noe til Sæmunds kone, som jeg har notert som Mali Pedersdtr Aandal.Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Vi har ulike kjelder, fadrar er ikkje notert i mine kjelder. Pige Ane Pedersdtr Tornes kan vere kven som helst, men alle fadrane du nemner er kjente i Tornes-Aas distriktet. Eg har for handa eit gammalt notat skrive av ein lærar Johs. Dahl Florvåg i 1962 om slektene Dahl, Bøchmann og Sandal. Eg er uviss på kvaliteten,han skriv at Hans Oluf Sivertsen var gift første gong i Dalhaug i Fræna, og at første kone døde medan Arnt var liten. Dette er jo rett. Sjansane for at at mor hans var ei anna Ane Pedersdtr enn den Ane Pedersdtr han seiare gifta seg med,finst, om enn små. Eg veit nok litt om Mali Pedersdtr Aandal som du spør om. Kontakt meg på knrsande@online.no om dette. Eg leser Aron i min utydelege kopi, men guten blei nik heitande Arnt.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei igjen.. Mail er undervegs Knut. Ser jo ut som dette er en kildeutveksling mellom oss to likevel ;-) Tar likevel hjertlig imot innspill fra alle som mener de har NOE å bidra med til dette. Dette er innviklet område rundt Tornes / Aas på Frænamvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.