Gå til innhold
Arkivverket

[#15996] Mogens og Paul Larsen, fra Gullikstad i Røros til Lånke i NT


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ifølge Stjørdalsboka (bind III om Lånke)kom brødrene Mogens (født ca 1701) og Paul Larsen (født ca 1700) like før 1720 fra Gullikstad i Røros landsogn til gården Eidum i Lånke hvor de tok seg arbeid. Paul ble gift med datteren på gården, og Mogens Larsen (min ane) ble gift med Sigrid Olsdatter og bodde først på Reppesøren (plass under Reppe) og deretter på østre Kleivan. Han døde i 1763.I Stjørdalsboka (bind III, side 157) hevdes videre at Mogens og Paul Larsen hadde en bror Christen som 'budde heime på Gullikstad og hadde tri born: Iver, Sara og Agnes'. Det finnes virkelig en Christen på Gullikstad som ifølge Rørosboka i 1726 kjøpte en part av overstiger Søfren Ibsen. Denne Christens farsnavn er imidlertid Iversen, og han skulle ut fra alder ved død være født ca 1680. Noe mer enn halvbror kunne han i så fall ikke ha vært, eller det kunne ha vært et annet slektskapsforhold. Men Christen Iversen Gullikstad hadde to barn ved navn Iver og Sara ut fra kirkebøkene her i DA. (Paul Larsen hadde også såvidt jeg husker en datter Sara)Er det noen 'der ute' som har vært borti denne Mogens Larsen? Er i så fall takknemlig for innspill.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Christen Iversen Gullichstad, Røros, er en av mine aner. Jeg vet dessverre ikke hvem hans foreldre er, men dersom han har de to halvbrødrene du nevner, kan dette kanskje gi noen flere spor å følge.Christen var gift med Lisbeth Sophia Olsdatter Galaaen, og jeg har funnet følgende barn: Ingeborg, Sara, Iver, Ole og Jens. Jeg har ikke funnet Agnes, som evt. en datter her.Foreldrene til kona, Lisbeth Sophia, er Ole Erichsen Norfiord (Galaaen) og Sara Andersdatter. Som du ser kommer Sara her inn via kona. Siden jeg ikke kjenner Christens foreldre, kan jeg ikke avskrive at Sara også forekommer der.Har Stjørdalsboka oppgitt noen kilde for sin opplysning om broren Christen på Gullichstad? Jeg har Ingeborg født i 1722 og Sara i 1726. Disse var altså født da Christen kjøpte Gullichstad. Kan Christen også ha tatt seg av de yngre halvbrødrene - de er jo mye yngre enn han - og bodd på Gullichstad en stund før kjøpet - siden Stjørdalsboka skriver 'heime på' ??Hverken Christen Iversen eller noen Lars bor på Gullichstad i 1701.mvh May Teistevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mine aner i Lånke har jeg ikke arbeidet mer med enn at jeg to ganger har hatt Stjørdalsboka på hjemlån. Gikk da grundig gjennom det ene bindet om Lånke, men fant aldri at forfatteren nevner noen kilde for at Mogens Larsen var knyttet til Gullikstad.Siden jeg har mange aner på Røros, tok jeg det som en utfordring å finne ut noe om dette spørsmålet. Min første tanke var at Mogens og hans bror hadde en far eller mor på Røros som stammet fra Lånke, at foreldrene f. eks. var døde, og at de to vendte tilbake til nær familie i Stjørdal. Jeg festet meg da ved en Lars Stiørdal i manntallet for Røros 1701, men ham har jeg sjekket ut.Det var da jeg 'prøvde meg på' Christen Iversen uten at det er kommet noe særlig mer ut av det enn rene gjetninger fra min side. Du har rett i at han sannsynligvis ikke finnes i MT 1701 - det finnes riktignok en Christen Iversen Ringbo 28 som er tjenestekar på Kverneng, men det blir en divergens i alder på 5-6 år i forhold til den alder som er oppgitt ved hans død i 1765. (men slikt har jeg forsåvidt vært borti før)Under Galåen i Rørosboka har Christen Iversen Bakken som etternavn. I kirkebøkene for Røros på RHD har jeg et eller annet sted (rundt 1730) sett ham som fadder under dette navnet. Gårdsnavnet Bakken finnes på Røros, men mest sannsynlig er han vel - som så mange andre innvandret til Røros etter 1701.Jeg tror nok at forfatteren av Stjørdalsboka ikke har tatt dette med Gullikstad ut av løse lufta. Når det sies at Mogens Larsen hadde en bror Christen på Røros, så forestiller jeg meg et skifte i Stjørdal som kilde. Men Stjørdalsboka sier - såvidt jeg har kunnet konstatere - ingenting om hvorvidt de to brødrene hadde familie i Lånke.Takk for interesse og respons. Jeg satte stor pris på å få et svar!MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Berg

Hei AstriJeg søkte på Mogens Larsen og havna her.Min Mogens Larsen Catz Røros var f. ca 1640 og Kansje gift med ei Ingeborg Rasmusdtr. Vi vet enda ikke hvor de kom fra. Se under tema Catz.!!Tror ikke det var mange som hette Mogens Larsen på Røros.Din Mogens er yngre.Men av slekta? Kansje etter Mogens sønn Lars f.ca. 1675.Lars hadde også brødrene Rasmus, Jakob og Antonius.Jakob Mogensen fikk bl.a sønnen Mons som gifta seg med Ingeborg Fastesdtr.Kjelsberg.Hennes mor, var Johanna Iversdtr.GULLIKSTAD.Kansje det kan være et bindeledd mellom Gullikstad og familien Catz. Ingeborg heter det samme som kona til den første Mogens Larsen Catz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det er visst litt sent for meg. Ble litt tull her. Jakob Mogensen med sønn Mons er barnebarn til den første Jakob Mogensen.og født1755. Den første Jakob Mogensen Catz f.ca. 1686 ble gift med Anne Olsdtr. Galaaen som var søster til lisbeth Sophia Olsdtr gm. Christen Iversen Gullikstad,som May Teistevold skriver om over her. Da ble vel Mons f. 1784 og Ingeborg slekt gjennom Anne Olsdtr.Galaaen.Hmm ikke lett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei Astri. Om du leser dette.Jeg vet ikke hva du har funnet siden sist. Men det ligger flere slektsfiler ute på mormonarkivet fra slekta di i Lånke.Litt av det jeg fant.Paul Larsen 1700 Gullikstad D.1761 Eidem Lånke, Far Lars Gullikstad. Søsken Mogens 1702-1769, Kristen 1704.Paul ble gift med 1726 Gjertrud Jakobsdtr.(foreldre: Jakob og Karen Tollefsen)Barn:Tollef 1728,Sara 1731-1818, Lars 1734-1795.Mogens Larsen 1701 Gullikstad GM.1734 Sigrid Olsdtr.Stjørdalen. Barn:Peder 1746 Kleivan D.1794 Sorte. Lars 1737 Kleivan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg fører bare dette inn her.Om noen leser.Fra arkivet til Gruva på Røros.jeg fant bare to Mons (Mogens)Larsen der før 1700. Den ene er Mons (Mogens Katz) tror jeg. Den andre er Mons Larsen Fulset. I 1694 fikk han betalt 6-2-o for å frakte den største kirkeklokka, samt kobber til Kristiania. For å få laget en ny klokke.Jeg har merka meg navnet Fulset, og gjorde noen søk. Det er bare en gård som dukker opp med det navnet opp til 1801 og det er i Stjørdal like ved den gamle Hegra festning.Ingstad.Forbi Fulset,kommer man til Kleivplassen.På mormonarkivet var en fam. Fulset.Gertrud Larsen f.1794 Hegra Nord trøndelag. Foreldre Lars Jonson Fulset og Kjersti Nilsdtr.Ingstad. Dette er kansje samme som du fant Astrid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Den nevnte Mogens Larsen Fulset som dro til Kristiania var fra Hedmark (iflg kirkeregnskapet til Røros bergverk). Jeg har ikke studert Catz-slekten, men ser at Jakob Mogensen oppholder seg på Hedmark i 1701, jfr manntallet for Røros.Et raskt søk på nettet ga en plass Fulse i Ringsaker, kanskje verdt en sjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei BjørnHar du sett vår diskusjon(grubling)på slekta Catz Røros under tema 22617? Jeg har søkt etter all info om de som jobba i gruva, for å prøve å finne ut om noen kilder på nett nevner hvor de som jobba i gruva kom fra.. Men ikke funnet slike.Bare lønningslister med navn.Dette kirkeregnskapet du nevner. Står slik info der, hadde det vært veldig inntressant.Kansje vi da hadde løst gåten Catz. Har ikke funnet noen slekttavler som har opplysninger om herkomst på Catz enda. Så det ser ut som flere strever med den frågan.Finnes flere slike kilder som du vet om fra gruva? Vi er helt grønne på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Nyheim

Det nevnte kirkeregnskapet for Røros er meget 'tynt' før 1700. Det er et par lister over folk som skyldte kirka penger for ringing med kirkeklokker eller fra bøter (1693/1696). Der er ingen Mogens Larsen nevnt. I tillegg er det noen få løse ark med bl.a. ansettelseskontrakten til den første presten og regningen for støping av ny kirkeklokke.I lønningslistene er det i utgangspunktet lite informasjon om hvor folkene kom fra. Imidlertid var det ganske vanlig at folkene hadde et tilnavn (dvs ikke et 'arvet' slektsnavn), og det var ofte navnet på plassen de kom fra. Men det kunne også være et mer personlig tilnavn (Stam-Tore, Lamp-Knut etc). Det var helst hvis det var flere med samme navn at man brukte tilnavn, for å kunne skille mellom dem.Aage H Irgens nevner i boken om Nordfjordslekten på Røros eksempler på dette.Han skriver at navn som Ageløs, Betrodkarl, Baas, Bock, Fugl, Hane, Kar, Kvaks, Raadløs, Pomp, Spel etc. er rene klengenavn. Det kan vel tenkes at nevnte Mogens Larsen fikk Catz/Katt som et rent klengenavn? Kanskje hadde han 9 liv?Det kan muligens finnes noe i klokkerboken fra 1691-1700. Uheldigvis utelater klokkeren som regel navnet på hustruene. Det finnes en papirkopi på lesesalen på Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei BjørnTakk for raskt svar. Vi famler i blinde her.Har du forska mye på Røros slekter? Om du kommer over noe nytt hadde det vært flott om du kunne skrive det under Catz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har vært bortreist - derfor intet svar fra meg. Mogens Larsen Catz med sønnen Lars Mogensen 22 i manntallet 1701 for Røros har jeg vært innom i forbindelse med Mogens Larsen i Lånke. Sistnevntes sønn Lars Mogensen hadde forresten sønner ved navn Iver og Christen, men alt er foreløpig på 'tenkestadiet' for mitt vedkommende.Nok om det. Som et apropos til det Bjørn Nyheim sier om tilnavn, kan jeg nevne at Lars Mogensen, gift med Ildri Pedersdatter, av Roger de Robelin (side 133)blir omtalt som Lars Mogensen BAGER.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

HeiOm jeg ikke husker feil,så var det plass til et giftemål før Ildri på Lars Mogensen.Og hans bror Jakobs fam.var vel inngifta med Gullikstad.Så rent teoretisk kunne Lars vært inngifta der først. Men når han dør, Er bare hans og Ildris barn nevnt,samt hennes barn fra første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Nina, det er unektelig plass til et ekteskap før Ildri, men det er 'i det blå', som man sier.I 1701 sitter oberstiger Søfren Ibsen (Aarøe) på den ene av de to Gullikstadgårdene ('Store Gullikstad'). Denne ble ifølge Rørosboka i 1726 solgt til Christen Iversen Bakken og Tarvald Tarvaldsen, gift med to søstre, henholdsvis Lisbeth Sophia og Sara Olsdatter Galåen (de kalles Glasmager i Rørosboka, men det er feil), døtre av Ole Erichsen i Galåen (kalt Nordfjord i 1701). Jacob Mogensen var gift med en tredje søster, Anne Olsdatter. Disse ble boende i Galåen, (Jacob Monsa-vollen, R.b. bind III side 76). Dette for å si at det primært ikke var noen forbindels mellom disse og Gullikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Hei!En ting jeg kom til å huske på da jeg så 'fadder-lista' til Nina Berg i temaet om Mogens Catz var at jeg står litt fast når det gjelder en person. Dette har vel strengt tatt ikke noe å gjøre med det opprinnelige temaet her, men jeg skriver det her likevel! Han kan kanskje ha tilknytning til Gullikstad. Hans navn var Tarvald Tarvaldsen Sandnes f. 1728 og han ble gift med Barbro Jonsdatter Kommandant. Hans far var ifølge kirkebøkene for Røros en Tarvald Tarvaldsen. Jeg har en del indisier som tyder på at han var sønn av Tarvald Tarvaldsen Gullikstad og hans hustru Sara Olsdatter Galaaen (ved hjelp av faddere for Tarvald og Barbros barn). Problemet er at han ikke står nevnt som et av deres barn i Røros-boka (Bind 5 s. 230). Dersom han er en sønn av disse er det i så fall ikke første gang Røros-boka er mangelfull, har vært borti flere tilfeller der noen barn er utelatt! Har du noe som kan bekrefte eller avkrefte at Tarvald Tarvaldsen 'Jr.' var sønn til Tarvald Gullikstad og Sara Olsdatter, Astrid (eller noen andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei MagneJeg kan vel ikke bekrefte det. Men slekta er lagt inn som slektsfil inne på mormonarkivet.Søk Tarvald Tarvaldsen.Den sier som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rørosboka har visst glemt flere barn enn ham i så fall. Fadder på Tarvald f. 1728 er bl. a. morfaren Ole Erichsen Galaaen og Ane Olsd. (kanskje Jacob Mogensens kone?). Og en av døtrene til 'junior' heter Sara.Tarvald 'senior' finner du som Torvel Torvels. 6 i manntallet for 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Bare en liten opplysning som antakelig ikke har betydning her, Astrid.Det opplyses i innlegg 6 at Mogens Larsen Gullikstad døde på gården Sorte i Lånke i 1794. Ei av døtrene til Mons Olsen Saks-Ryen, Olava f 1772, var på gården Sorte i 1801 - ugift da, men ved farens skifte i 1806 var hun gift i Stjørdal.Vet du forresten hvem hun og også søsteren Anne ble gift med i Stjørdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arvid Lillebergen

Har lest igjennom deres interessante diskusjon, da jeg også finner Mogens Larsen Gullikstad i min anerekke. I familysearch.org finner jeg også Lars Gullikstad som er født på Røros i 1668. Han er sikkert Mogens sin far.På skifteutskriftene på http://home.no.net/jeaas/sk-roros.htm forekommer en Lars Mogensen som bodde på Røros Bergplads. Jeg lurer på om dette er den samme som Lars Gullikstad. Da er det i tilfelle heller ikke usannsynlig at Mogens Larsen som Nina Berg nevner blir Mogens Larsen Gullikstads farfar.Kan dette være en fornuftig logikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For det første: 'Lars Gullikstad' på Fam. Search er en konstruksjon av den person som har lagt inn dette. Det øvrige er lagt inn etter informasjon fra Stjørdalsboka. Jeg vet ikke hvilke kilde forfatteren av Stjørdalsboka har for dette med Gullikstad. Vet du?For det andre: Lars Mogensen har ingenting med Mogen Larsen i Lånke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den ene Lars Monsen er 22 år i 1701 (sønn av Mogens Larsen Catz) - ham er det ikke.Den andre Lars Mogensen er 30 år, tjenestekar på Tamnes og født i Herjedalen. Jeg har ikke noe grunnlag for å tro at det er ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Hei, Astrid og takk for svar.Jeg vet ikke noe om kildene til Stjørdalsboka dessverre. Jeg har hørt at det er meget god lokalhistorisk avdeling på folkebiblioteket på Røros, så jeg tenkte å ta meg en formiddag der når jeg får anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Astrid Ryen

Jeg har endelig etter så lang tid vært i kirkebok for Stjørdal og slått opp (etter nøyaktige angivelser i BB for Lånke) på trolovelse/vielse til Mons og Poul Larsen.Dom 20 post Trin 1726 ble Povel Larsen Hammer trolovet ved Wærnes med 'een Pige Giertud Jacobsdatter Eidem'. Han var på dette tidspunkt dragon og hadde tillatelse fra 'obristen von Mosfeldt' til å gifte seg. De ble viet Dom 2 Advent ved Wærnes.Poul Olsen hørte vel ikke hjemme på Hammer, men bodde der. Hammer i Værnes sogn var ifølge BB dragonkvarter.Mogens Larsen Eidom 'af Lunche sogn' ble Fest Omn Sanctorum 1734 trolovet med Siri Olsdatter Reppe. Jeg tror det står at han var dimitteret af Kriegtieniste.Mogens Larsen bodde hos sin bror på Eidem, og jeg er ikke i tvil om at de var brødre, etter å ha sett faddere på barn, caverende ved trolovelser etc.Men Gullikstad ser jeg intet spor av - kilden for dette er fortsatt ukjent. Er det noen der ute som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den eneste konklusjon jeg kan trekke av dette er at Povel (Poul) Larsen giftet seg til Eidem i Lånke, og at hans bror Mogens (Mons) flyttet dit etterat broren ble gift der. Jeg vet ikke mer enn det kirkeboka gir meg informasjon om. Hvor finnes mer å hente??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arvid Lillebergen

Når jeg har gått gjennom denne delen av anelista på nytt ser jeg en sammenheng som jeg ikke har lagt merke til tidligere: Mogens Larsen Gullikstad er farfar til Bersvend Pedersen Sorte som ble gift med enn Sara Andreasdatter Valdal. Hun var innflytter til Lånke fra Røros, og datter av Andreas Nielsen Valdal (Jfr tema 25999).Kan det være en kobling som kan gi et spor? Ser ingen intererssante faddere ihvertfall Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.