Gå til innhold
Arkivverket

[#15999] Erik Andersen Gipling,Ytterøy, død 1803


Gjest Kirsten M. Holterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten M. Holterud

Erik Andersen og hustru Gjertrud Bardosdtr. bor på Gipling,Ytterøy i 1801 sammen med de tre barna Hans, Malena og Berith. Datteren Berith har jeg funnet døpt i Ytterøy i 1799 og Malena Eriksdatter Gipling ble konfirmert i Ytterøy i 1810. Jeg har ikke kunnet finne Hans eller Malena døpt i Ytterøy, heller ingen vielse mellom Erik og Gjertrud. Har noen opplysninger om disse? Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dagen,Før de kom til Verran (den gang del av Ytterøy) var paret husmannsfolk i en plass under gården Vang i Åsen (nå del av Levanger kommune, N-T). De omtales på s. 373 i Bygdebok for Åsen bind 2.Opplysningene om dem er få, så jeg gjengir i korte trekk. Erik Anderssen var dreng på gården Hammer til han sommeren 1790 ble gift med Gjertrud Bardosdatter; bodde på en plass under Dulum et første året*, bodde senere i en plass under Vang. Flyttet fra bygda før 1801.Deres barn er oppgitt å være Andreas (1790), Malena (1793) og Hans (1796).Hvor Erik og Gjertrud opprinnelig kom fra vites ikke. Jeg finner en Per (Peder) Bardosen som husmann under Dulum, men han ca. 20 år eldre enn Gjertrud. Farsnavnet Bardo er ikke av de vanligste; et slektskap kan finnes, men kildene tier foreløpig.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Skulle noe mer dukke opp, kan det tenkes at jeg gir lyd fra meg. Hvis du sender meg en mail på a.langaas@c2i.net, vet jeg hvor jeg skal sende flere opplysninger.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.