Gå til innhold
Arkivverket

[#16004] Nils Jensen, f 1832 i S.Odalen, til Vestfold


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Dagarbeider ved Falkensten brug Nils Jensen, er i følge F1900 for Borre f 1832 i S. Odalen og gift med Theoline Albertine Jensen f 1851 Næs Romerike. Sønnen Ole Kristian Jensen, f 1891 i Kristiania, gifter seg senere i Sandefjord.Jeg står fast, har noen mulighet for å finne ut noe om Nils, og Theoline som jeg legger ut som eget tema?Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nei, tviler på det. Denne Nils er født i Nannestad, mens 'min' Nils er i følge FT 1900 for Borre født i S. Odalen. Ellers er jo navn og alder riktig, men tror ikke det er rett kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket utflyttere og fødsel i S.Odal. Det skulle jo ikke være noe problem å finne 'den rette' der.Kan han ha vært gift 2 ganger? Han er jo en del år eldre enn Theoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Osvold, har du sett under event. dåp i 1894, for da får dem en sønn i Horten / Borre omr.Mulig du kan finne innflyting til en av sogna. Mulig Horten står som fødested p.g.a sykehuset?hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nina og Egil, jeg skal låne inn S. Odal og se hva jeg kan finne der. Med nesten 20 års aldersforskjell er det jo ikke umulig at han har vært gift før, kanskje kirkeboken for Borre kan gi svaret. Den har de kanskje på biblioteket i Sandefjord også. Det merkelige er jo at det er først når han er 59 at han begynner å lage barn - 66 når yngstemann er født i følge FT 1900. Men så er han 'Nattevægter' da!Hilsen Osvald (Osvold var også en vanskelig kar å holde orden på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sjekk utflyttere i S.Odal også du slik at du begynner i rette ende.Hvem er f.eks. faddere til hans barn? Slektninger? Ved hans gifte vil farens navn også stå oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Mulig noen opplysninger ved datter/søster dåp i Borre i Klokkerboka, Osvald. (bekl. skrivef.)Mener KB er på biblioteket i Stokke (V.S.H.lag), men de er i Tønsberg! Og det er lite og finne angående konfirmasjoner ser det ut til. Legger til kilden i Borre Lenkehilsen Stokke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Nils Jensen og familien sto ikke ført som innflyttet til Borre. Ved datteren Hilda Nilsines dåp er han ført som født i 1838, altså ikke 1832 som i FT 1900 for Borre, det kan jo gi visse muligheter. Jeg har tidligere søkt på 1832 +/- 2.Sønnen Johan Dagbert f 1894 i Borre i FT 1900, fant jeg ikke døpt i Borre.Ellers ingen opplysninger om morens pike-/farsnavn, bare Theoline Albertine f 1851, heller ikke hvor foreldrene kommer fra. Kanskje eldste sønnen Ole Kristina født i Kristiania 1891 kan komme nærmere en løsning, men der er det mange kirkebøker å begynne å søke i. Ellers er S Odal og Næs Romerike bestilt.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Har sjekket alle Nilser i FT -65 og -75 som er født med inneholder Odal i fødested, men ingen Jensener blant dem. Enten har han ikke blitt talt opp, fødested er ikke oppgitt, han kan ha vært til sjøs etc. eller fødested i FT 1900 i Borre er feil. I hvert fall ingen spor så langt.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Osvald, fant ikke film NOR 1.56 i Tønsberg i dag, sikkert utlånt. Men Johan D. er det mulig å finne under/i Horten KB. Ellers når du søker etter Nils kan du prøve også med Niels, og kun jens i ettern. f.eks (du har sikkert prøvd!) Skal se prøve og se i Klokkerb. i Borre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nøkkelen her, som i det parallelle tema, ligger i vielsen som etter alt å dømme er i Kristiania. Kristiania Adressebok i disse årene er liten hjelp så langt jeg har sett. Og det er MANGE og tildels store menigheter å lete igjennom. Jeg har ikke Borre senere enn 1867, ved å finne Ole Kristians konfirmasjon, og opplysningene er som de skal, helst menighet, men i det minste dåpsdato, skal jeg nok relativt raskt finne hans dåp og forhåpentligvis vielsen. Kona Theoline reiste fra Nes til Kristiania, så alt tyder på at de er viet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det blir biblioteket i dag også. Har også søkt i FT på Niels, og uten resultat. Det nærmeste likskap jeg har funnet til Nils Jonsen (født inneholdende Odal), er en Nils Jonsinfjeld, logerende i Lille Vognmannsgade i Christiania i FT-65, 25 år og født i Odal. Da blir fødselsåret 1840, men fødselsårene har jo en tendens til å variere fra telling til telling. Skal i dag ta for meg Horten hvis de har filmen på biblioteket, kanskje jeg finner ham innflyttet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Jeg har sett gjennom mikrokort av kirkeboka for Strøm MIN 5 1811 - 1849 i tidsrommet 1830 til 1840 men har ikke funnet noen Nils/Niels med Jens som far. Derimot ble det født en Nils 29.juli 1832 og døpt 26. aug. samme år, men her heter foreldrene Peder Jensen Vestaberg og hustru Anne Nilsdatter. Jeg har sett i Sør Odal bygdebok nr 7 under Vestaberg u. Vestre Spikset side 300 og utover, men her er ikke noen av disse nevnt. Området grenser mot Nes i Akershus, hvor jeg ser Teoline kommer fra Dystland i (Tokstad) Dette er kanskje ikke til noe hjelp for deg Osvald, men det kan jo være en liten mulighet for at Nils har brukt Jensen- navnet etter sin bestefar da han flyttet ut? En annen mulighet er at det kan være skrivefeil i FT 1900 her på Digitalarkivet, at fødestedet er et annet sted. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk Terje for at du har hjulpet meg. Det med at han har fortsatt med å bruke farens etternavn var ingen dum ide. Selv om jeg har lagt inn mange i slektsprogrammet som på denne tiden som har gjort nettopp det, slo ikke tanken meg. Men det ser ut til å bre seg i bystrøk på denne tiden. Alderen med hva som står i FT 1900 for Borre stemmer jo eksakt, så kanskje er det denne karen vi er ute etter. Det er giftemålet jeg må finne. Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har sett gjennom KB for Sør Odal over døpte fra 1832 til og med -38 og har bare funnet ut fra mulige navnekombinasjoner bare en mulig kandidat, den samme som Terje fant: Nils, sønn av Peder Jensen Vestaberg og Anne Nilsdatter. Jeg finner dem gift 24,4,1832. Jeg finner videre Peder konfirmert 1823 (nr 27) som Peder Jensen Trondbølbraate (f 17.7. 1807) med foreldre Jens (??,jeg får ikke bokstavkombinasjonen til å gi et fornuftig navn) og Mari Pedersdatter. Jeg finner ikke Anne konfirmert før 1825 der innlånt rull sluttet, derimot som døpt 3.6.1808, datter av Olo (?) Pedersdatter Wæstadberget. Barnefar Niels Andersen (begges første leiermål).Jeg finner Jens døpt 23.7.1807, og farens navn må tydes til Jens Pouesen (?) Tranbøl, muligens et navn til, og Kari Pedersd.- I klokkerboken for Horten fant jeg Nils Jensens sønn Ole Kristian konfirmert 30.4.1905. Født i Christiania 26.2.1891 og døpt 3.5. men det står ikke i hvilken menighet. Moren Theoline oppført som Andersdatter, for dem som husker det parallelle temaet.Det som da står igjen blir å finne hvor Ole Kristians dåp og foreldrenes gifte for å se om det er den rette Nils vi har funnet i S Odal.Geir(innlegg 14), du sa du relativt raskt kunne du finne hans dåp dersom dåpsdatoen ble funnet. Tar du utfordringen???Mvd Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Osvald Rydjord

Har noen mulighet til å sjekke sønnen Ole Kristian Jensens dåp i Christiania 3.5.1891. Han er født 26.2. s.å.Faren er Nils Jensen (Pedersen?) og altså i følge kirkeboken for Borre født i S-Odal. Jeg finner ingen Nils Jensen, eller for den del Pedersen utflyttet fra S-Odal 1832-75, og jeg finner heller ikke Nils Pedersen Vestadberg (sønn av Peder Jensen) i FT 1865 eller -75.Moren Theoline (Line) Andersdatter ble oppklart i tema 16005.Dåpen kan kanskje oppklare giftemålet mellom Nils og Theoline. Bygdebøkene for Odal gir ingen opplysninger om det.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.