Gå til innhold
Arkivverket

[#16005] Theoline Albertine Jensen, f 1851 Næs Romerike senere til Kristiania og Vestfold


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Theoline Albertine Jensen, g m Nils Jensen, er i følge FT 1900 for Borre f 1851 på Næs Romerike. Sønnen Ole Kristian, f 1891 i Kristiania, gifter seg senere i Sandefjord.Dette er det eneste jeg vet om henne, har noen noe å bidra med?Vennlig hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ja, jeg har sett henne, men hun heter Theoline Jensdatter. Jeg har tenkt at hun har tatt navnet Jensen ved gifte. Dessuten Theoline Jensdatter er fra Næs Hed. Jeg trodde faktisk Næs Romerike måtte være Akershus - derfor er jeg usikker på om det er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk! Ja henne har jeg mer tro på selv om theoline ikke er med i tellingen, navnet er jo like vel ganske spesielt. Øvre Romerike og født 1851 stemmer jo. Men finnes det bygdebøker etc for å se noen har mer kjennskap til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er jo 'bare' å finne dåpen til den yngste datteren i kirkeboka, der står jo pikenaavnet på mor. Forhåpentlig. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det var nok ikke så enkelt. Er nettopp tilbake fra biblioteket og der sto bare Theoline Albertine ført som mor i kirkeboken for Borre 1898, og beklageligvis, selv om broren Johan Dagbert står som født i Borre i 1894 i FT 1900, var han ikke ført inn som døpt. Foreldrene er heller ikke ført som innflyttet til Borre.En ting til faren er ført som født i 1832 i FT 1900, men i kirkeboken for dåpen av datteren Hilda Nilsine er han ført som født i 1838. Det står ikke ført hvor foreldrene er født eller gift i kirkeboken for Borre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ikke ut til at det er Albertine på Tveten heller, i flg. bygdeboka så er hun en Olava Albertine Amundsdatter... :(Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Johan Dagbert var forresten skrevet i FT1900 som f. i Horten. Kanskje noen har mulighet til å sjekke kirkebokji der?Pussig at ikke presten skrev fruas pikenavn?? Lala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Skal se om Horten har egen kirkebok i morgen. Jeg tenkte på Horten/Borre som ett sogn.Het hun Olava røyk jo den sjansen. Har eller søkt på alle Nilser som i følge FT -65 og -75 er født i Odal N og S, men uteen å finne en med jensen til etternavn. Så hvor han har vært er også en gåte.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Johan Dagberg er døpt i Horten (Horten Mini 4 1888-1895 3/10 f.101 no.29 ), men dessverre er bretten i kirkeboka slik at morens navn er delvis ødelagt. Det står Theoline Albertine An.... og datter under. Skal ikke være 100 % sikker på n'en. Men hun står oppført som født 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er 99% sikker på at Theoline Albertine er født på Dystland i Nes på Romerike av foreldre Anders Hansen og Ellen Dorthea Hansdatter. Og at det rette fødselsåret er 1851.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Her skal en henge med i svingene. Takk til Geir, Laila, Knut, Egil og dere andre som har brukt tid på å løse problemet. Så Lina var var det! Jeg har jo allerede bestilt kirkeboken for Næs og vil da sikkert finne at hun er døpt Theoline Albertine. Takk igjen - et stykke videre på barnebarn Jonathans slekt!Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Og her i DA LenkeKun litt for tilfeldig, men på nabo gården bor det en stesøn med navn Niel (feil ettern.) 33 år født Odalen.Lese-salen (1 !) opptatt i Tønsberg i dag, stor pågang for 'sommerforskning' trur jeg.hilsen Egil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og det er meg da en glede å kunne presentere følgende fra Nes på Romerike, Gardshistorie b.3 red. av Thor Hexeberg s. 368 Nordgarn g. nr. 125 br.nr 2 (U Dystland) ble solgt fra Øver-Negarn i 1849 til Anders Hansen Dystland 1811-1890 (fra Ner-Okarn. Han drev handelsvirksomhet på denne eiendommen, men i 1864 flyttet han til Søndre Dystland (Kolstad) også kalt Dystland-brenna(om famlien se Kolstad)s. 393 Kolstad g.nr 126 br.nr 14 Denne eiendommen ble tidligere kalt Søndre Dystland eller Dystlandbrenna. Anders Hansen Dystland 1811-90 fra Ner-Okarn, som også en tid eide Nordgarn, fikk arvefeste på denne eiendommen.ANders Hansen var gift med Ellen Dortea Hansdatter Bårhaug 1812-86. Barn: Hans Jakob (se dendenfor)Karl Andreas f. 1842, reiste til AmerikaPeder Tønder 1844-1912 gm. Olava Bergersdtr. Mysterud,Ole f. 1848 gm. Karen Haugerbråten dro til AmerikaTEOLINE f. 1851, REISTE TIL KR.A.Julius, f 1854 gm Anna Johansdatter Rønnåltangen, reiste til Amerika. Anders Hansen Dystland bodde noen år i Dysterudbrua hvor han drev som kjøpmann med meieri og trelasthnadel. Han flyttet derfra til Nordgarn Dystland, og senere hit til Kolstad.Den neste eieren ble hans sønn Hans Jakob Andersen Dystland, 1839-1914 gm. Indiane Bergersd. Mysterud 1844-1923. Barn Bernt Andreas (se nedenfor)Ole Kristian f. 1887 gm. Bertha Gorine Ingeborgrud.Etter Hans Jakob Andersen Dystland overtok hans sønn Bernt Andreas Hansen Dystland 1875-1939 gm. Karen Mysterud 1882-1947 Barn: HGans Johan f. 1903 gm Pauline Alvhilde Bjørnstad,Marie Amalie f. 1905 gm Alf TogstadAlf Julius (se nedenforIvar Andor f. 1912Selma Karoline. f. 1915 gm Wilhelm Arnholt NordsetGudrun Otilie f 1918Bernt andreas Dystland kjøpte Bøsterud (29/7 som han drev sammen med KOlstad.I 1938 ble det foretatt skylddeling av denne eiendommen, og i 1948 ble det utstedt skjøte til Bernt Andrea Dystlands sønn Alf Julius Dystland f. 1910 gm. Ingrid Magdalene Moe f. 1910. Denne eiendommen er på 70 må innmark og ca 80 mål skog. Jeg håepr det ble noenlunde fåreståbart :) Laila ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Laila, du du fortjener ros! Dere andre også forresten. Jeg bøyer mitt lange legeme i beundring for hva det går an å finne ut av i dette forum.Egil, her i Sandefjord hadde jeg lokalavdelingen for meg selv i dag også, men i mangel av Horten ble det Sandar, Stokke, Andebu og Hedrum. Det er mange som skal inn i programmet når en liten kar skal få sine aner på prent.Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til dere som fant henne. KB for Horten (Ole kristians konfirmasjon og brorens dåp) slår det helt fast at hun var Andersdatter. Men jeg var jo ikke i tvil ut fra hva dere kom fram til, måtte bare lete det opp.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.