Gå til innhold
Arkivverket

[#16014] Oppslag bygdebok for Kvikne, Hedmark


Gjest Erik Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Stensland

Jeg søker opplysninger om Peder Nilsen Rulhaugen/Krulhaug født 1839 i Kvikne. Jeg finner ham som soldat i Trondheim i 1865 og som skredder i Trondheim i 1900. Han hadde en bror ved navn Mikkel. Han fikk en datter, Nikoline, født i Trondheim i 1882, som vistnok vokste opp i Kvikne. Finnes noe data i bygdeboka for området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

HeiI Kvikne, Gårds og slektshistorie side 215 og 216 står følgende:Per Nilsen g. (1743) Randi Olsdtr. Haugen 1. Nils (1743-1808)Nils Persen (1743-1808) g. (1771) Katrine Arnesdtr. Handrevet 1. Berit 2. Marit 3. Ragnhild /1778-1876) 4. Per (1780-1855)Per Nilsen (1780-1855) g. (1810) Sigrid Nilsdtr. Estensplass (1788-1863) 1. Nils (1810-1863) 2. Halvor 3. Nils d.y. (1816-1863) 4. Arne (1823-) 5. KatrineNils Persen (1810-1863) g. (1836) Torina Arnesdtr. Bruen 1. Per, skredder, Trondheim 2. Arne (1854-1936) 3. Mikel, til Trondheim 4. SigridDet finnes mer om Peders aner dersom det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Stensland

Takk for raskt svar! Jeg skal forsøke å få tak i boka, men står det noe om hvilke garder disse personene bodde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Helge R. Naess

Står det noe mere i Kvikne-boka om Jochum Wahlberg, intendanten, som fikk det berömte brevet i 1635 fra Christian IV - om å verve tyske grubearbeidere til bergverkene i Norge ?Hvilket han visstnok gjorde, men så forsvinner han 'ut av sagaen' ser det ut til ? I Alvdalsboka er det en henvisning til 'Jochum fra Kvikne', men dette ser litt tynt ut.Heller ikke vet vi om han var norsk, svensk eller dansk, men jeg heller til at Jochum var av tysk opprinnelse siden han må ha vært språkmektig og kanskje lokalkjent i Sangerhausen ?Takknemlig for opplysninger, hvis det finnes noe mere enn dette. Under flere av mine slektsreiser i Tyskland har jeg lett etter ham i enn rekke arkiver i Sachsen-Anhalt, uten resultat - forelöpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Rødalsgruva mellom Alvdal-Folldal-Kvikne het på 1700-tallet Jochumsdals-grube, er det samme Jochum`en som har denne gruva oppkalt etter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.