Gå til innhold
Arkivverket

[#16016] Carl Schøyen og Ragna Othilie Nilsen og et kortvarig ekteskap ca 1899


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Ragna Othilie Nilsen fra Kristiania giftet seg med Carl Schøyen i ca 1899-1901. Hun står da også som Ragna Schøyen i folketellingene for Oslo i årene etterpå, men bor da tilbake hos sine foreldre i Jens Bjelkes gate.Jeg har ikke klart å finne ekteparet i 1900-tellingen.Ragna var født i 1882 i Kristiania, men om Carl vet jeg svært lite.Uansett var samlivet kortvarig. Historien sier at han stakk av til Amerika like etterpå og traff en annen Ragna der, men om dette stemmer eller om han ble i Amerika vet jeg ikke.Jeg har lett og lett etter denne vielsen i kirkebøker, men uten å lykkes.Jeg vet at Ragna på et tidspunkt var på en sjøreise til Nord-Troms, men vet ikke årstallet for reisen og dermed ikke om dette kan ha noe med Carl Schøyen å gjøre.Så hvis noen har informasjon som kan hjelpe meg å løse denne gåte om hvem han var og hvor det ble av ham blir jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dersom de ble gift etter telling i 1901 finnes det selvsagt andre kandidater som du sikkert vet.Dersom denne Carl emigrerte like etterpå finnes det en Carl Harald Schøyen, ugift,20 år som drar til Minnesota i 1903 på prepaid billett. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Ja, jeg har en hel gjeng med Carl'er og Ragna'er som det kanskje kan være. Disse to visste jeg om, men tusen takk allikevel!Hadde jeg bare funnet den vielsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Carl Schøyen var i si tid ein kjent dokumentarforfattar (Nord i Værene, Tre Stammers Møte osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Den Carl Schøyen som finnes via lenken i siste innlegget, er ihvertfall den Carl Schøyen som ble født i Kr.sand i 1877, d. 31.7., av foreldrene Axel Wolfgang og Elise Christine Sofie f. Wilson.Denne Carl finnes det en del om hvis du går via Google, bl.a. finner du stoff om hans reiser til og bøker fra Nord-Norge. Han døde forresten i 1950, i Moss tror jeg det var. Hans kone levde mange år til. Kanskje hun var noe yngre?mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Grete! Jeg tror kanskje at dette mysteriet kan løse seg ved en tur på Oslo byarkiv.Der finnes det nemlig en ft. fra 1899, og adressebøkene for 1900 tegner vel tilstanden i 1899 om jeg ikke husker feil, så da bør det være mulig å finne dem, og evt. kirken de til hørte ved giftermål.Bu bør unne deg en tur på byarkivet dersom du har anledning! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Takk for gode råd Laila :-), men som jeg skriver i første innlegget har jeg sjekket folketellingene for Oslo.Jeg finner henne som hos foreldrene i 1899 og som gift og tilbake hos foreldrene i 1901, men da med navnet Ragna Schøyen.Jeg vet ikke hvor hun bodde i 1900-tellingen.Det står dessverre ingen ting om mannen ved henne i Oslo-tellingene og jeg har lett etter ekteskapet i følgende kirker :1897-1903 i Grønland menighet 1897-1901 i Petrus menighet 1897-1901 i Kampen menighet 1897-1901 i Vår Frelsers menighetDette er folkerike menigheter å tildels mye å pløye igjennom og mye av materialet har jeg nå sjekket 2 ganger. Det er jo ikke sikkert at de giftet seg i Oslo en gang, så jeg må innrømme at det ikke er veldig fristende å gå igjennom resten av Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Det er jo 'bare' 14 Carl/Karl Schøyen/Schøien/Skøyen/Skøien i FT 1900. Han er vel høyst sannsynlig en av dem (hvis han ikke emigrerte før FT ble tatt opp). Kan ikke det være et utgangspunkt for å eliminere, og deretter grave litt rundt dem som står igjen? (Men det virker jo som du har jobbet mye med dette, så du har vel kanskje prøvd den veien også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Om jeg husker riktig: I og med at landstellingen var 31.12.1900 og den lokale tellingen i Kristiania samme dato året etter, så ville jeg vanligvis antatt at dette var en 'familieforklaring' på et barn født utenfor ekteskap (og adoptert bort eller like mulig, som pleiedatter/pleisønn hos familiemedlemmer).At barnefaren 'rømte', kan nok sikkert være riktig uansett, at hun har oppgitt navnet Schøyen ved tellingene beviser ingenting.Dette er spekulasjon, men ofte har nettopp dette vært bakgrunnen for det som senere har blitt familiens versjon.Derfor hadde det første stedet jeg hadde lett, vært Fødselsstiftelsen 01.01.1900-31.12.1901.Men om de giftet seg, du har ikke oppgitt Ragna's adresser ved de noen av anledningene, og; står hun som 'gift' ved folketellingen i Kristiania 1901? Og blir hun i tilfelle stående som gift og hvor lenge. Når status endres vil det finnes papirer som kan spore opp ekteskapet. Er Ragna Othilie hennes fulle navn ved dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Kristiania Adressebog 1900 (gjeldende høst 1899) er det to Carl Skøien og to/tre Carl Schøyen, de fleste av disse burde finnes i folktellingen 1899. 1. C.A.Schøyen, malersv., Jens Bjelkes Gd. 12. Carl Schøyen, forfatter, Stens Gd. 213. Carl Schøyen, murmester, Oscars Gd. 414. Carl Skøien, agenturforretning i Porcelæn, Akers Gd 475. Carl P. Skøien, Vibes Gd 19b.I adresseboken året (høsten 1900) etter er 3.,4. og 5. borte.(Akersgade 47 er revet og vedkommende er ikke oppført i yrkesregisteret heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Fant en ugift Ragna i folketellingen 1900 som var oppført med kommentar om at hun var adventist,- kan det være en mulighet. Se: Lenke De er vel kanskje ikke oppført i 'standard' kirkebøker ved ekteskapsinngåelse da? Du må jo sjekke om det var de samme foreldrene som de hun bodde sammen med senere (da som Ragna Schøyen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.