Gå til innhold
Arkivverket

[#16019] Pauline Hansen eller Johnsen til Amerika


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Pauline var født i Skoger, Vestfold i 1860 av foreldrene Johan Torgersen og hustru Birthe K. Paulsdatter..Hun fikk barna Inger O. født den 5/12 1880 i Drammen, Bertha E, og Peter. Jeg vet ikke hvor Bertha e. og Peter er født men de ed fødte henholdsvis den 13/4 1884 og 13/9 1887 men hvor??? De skal ha emmigrert til USA mellom 1887- 1900. Muligens ektemannen var Carl Edward HansenBarna har navnet Hansen til sitt familienavn. De skal ha reist til Boston ifølge familien.Blir glad om noen kan hjelpe meg.MVH. Jorunn inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

POULINE MATHILDE JOHANSEN Event(s):Birth:30 SEP 1860 Christening: 11 NOV 1860 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway Father: JOHAN TORGERSEN Family Mother: BERTHE K. POULSDRher er det en del du kan gjøre, før du hopper over dammen, Jorunn.Du vet at det første barnet ble født i Drammen (evt. omegn), da bør du kunne finne faren til barnet, og evt. ektemannen til Pauline.Hva betyr mellomnavnsbokstavene på barna?Hva er kilden din for fødselsdatoer osv? Hvor bodde de før de dro? (for evt. å finne hvilke navn de benyttet) hva slags yrker osv. Og, hvis de ikke dro før nærmer 1900, ble alle barna med?Dro noen av søsknene til Pauline? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Laila. Takk for hjelpen så langt. Ja dette er historien om amerikaneren som reiste til Drammen for og finne slekt og har 2 to dager til rådighet. Denne Amerikaneren dukket opp på Bragernes Kirkekontor og spørte etter folk med etternavnet Torgersen. Jeg ble blandet inn da min mor var født Torgersen og har en kjent bror her i Drammen. De opplysninger jeg har er de han hadde fått etter en slektning. Det er ikke mye og gå etter. Dette er hans siste dag i Drammen men jeg har lovet og møte han og gå over kirkebøkene i dag.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, gjorde et parent search på LDS, og fikk opp disse barna til Johan Torgersen og Berthe Poulsdr:THEODOR MARTINIUS JOHANSEN Christened: 10 JUL 1859 Lier, Buskerud, Norway [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100131376734&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkePOULINE MATHILDE JOHANSEN Birth: 30 SEP 1860, Christened: 11 NOV 1860 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway LenkeLOVISE OVIDIA JOHANSEN Birth: 09 SEP 1862, Christened: 26 OCT 1862 Skoger, Vestfold, Norway LenkeJORGEN ADOLF JOHANSEN Birth: 07 AUG 1864, Christened: 09 OCT 1864 Skoger, Vestfold, Norway LenkeAUGUST EMIL JOHANSEN Birth: 16 SEP 1866, Christened: 04 NOV 1866 Skoger, Vestfold, Norway LenkeJOSEFINE BIRGITTE JOHANSEN Birth: 21 NOV 1869, Christened: 26 DEC 1869 Skoger, Vestfold, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ja, disse fant jeg og, Jan Peter, det var der jeg fant Pauline.Men, det som er, det er å finne de andre.. hmmJeg tror det jeg at når dere kikker i kirkebøkeene, vil finne lure ting! laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

På den andre siden, amerikaneren er vel mest int. i familien i Norge, siden han er her? Det var dumt du ikke nevnte det i første innlegget, nå har vi i grunnen kastet bort masse tid.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei.En stor takk til Dere alle, vi har nå fåt tatt kopi av alle fødslene til soskene til Pauline minusTheodor fra Lier. Vi har fundet ut at Paulines elste barn Inger Othilie var født i Skoger den Januar 1880. Døpt i Strømsø kirke 27 Februar 1880. Ennes far var unkar og sjømann Simon Olsen fra Larvik.Siden vi ikke finner Paulines to andre barn er det mulig hun ble med ham til Larvik. Prøvde så og finne ut om de flyttet fra Skoger men fant henner ikke. Pauline bodde på Pukerud eie i skoger. Er det noen som har en formening om hvor det er? Jeg får tak i Amerikaneren på hans hotel. Han reiser videre til Bergen i morgen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Jan Peter.Ja jeg er fra Drammen men Pukerud stasjon har jeg ikke hørt om før.Det må være lenge lenge siden den ble nedlagt.Derimot har jeg hørt noen sier Pukerud er ved grensa til Nedre Eiker og noen sier det er ute ved Åskollen. Takket være deg er nå saken oppklart. Mange takk for hjelpen.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja, det ser ut som at jb.stasjonen nå kun er en bussholdeplass... Jeg er ikke kjent i Drammen, men dette kartet http://www.visveg.no/visveg/ viser godt hvor Pukerud ligger. Området som heter Pukerud ligger mellom jernbanelinja og E134, ved Sølfastøya / Langesøya.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jorunn Olsen

Prøver og blåse nytt liv i denne gamle saken.Har nå funnet et til av barna til Pauline Mathilde Johansdatter fra Pukerud eie i Skoger.Peder Pedersen, født 18 Sep. 1885. Døpt hjemme samme dag og døpt i Strømsgotset kirke i Drammen den 1 Nov.1885. Far var unkar Peder Pedersen. Så finner jeg Peder juniors søster Inga Othilie Olsen til Kom. i Bragernes Kirke, Drammen den 24 April 1895. Så Moren Pauline Mathilde Johansdatter og barna Inga O. og Peder må ha reist til Amerika mellom 1895 og 1900 men jeg finner ikke noe spor etter dem. HjelpAll hjelp motas med stor glede og takk.MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Berit.Ja nå ble jeg stum.Kan Amerikaneren ha feile opplysninger tro? Han var så sikker på de kom til Amerika mellom 1895 og 1900. Nå går jeg se om Pauline Mathilde giftet seg med Peder Pedersen i Drammen. Hvor ble det av sønnen Peder født i 1885 og datteren Inga Othilie, født i 1880? Tusen takk for hjelpen. Nå har jeg mye og jobbe videre med. MVH. Jorunn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Jorunn, regner med at du har kontakt med amerikaneren, siden du fortsetter letingen. Kanksje vi skal begynne i andre enden, å finne dem i USA, for så å se i census immigrasjonsåret?Hva het de der borte og hvor bodde de??? Her kan navn på unger og alt være av interesse! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Laila.Amerikaneren,Harold har fortalt meg at han er på leit etter Pauline Mathilde Johansdatter og hennes 3 barn, hvor jeg har funnet 2, Inga Othilie født i 1880 og med etternavnet Olsen. Peder født 18 Sep. 1885 i Drammen med etternavnet Pedersen.Harold forteller de kom til USA i 1895. Trolig gikk de i land I Boston. De hadde da etternavnet Hansen alle 4. Det ble senere forandret til Hanson. Harold bor i dag i Maine på Østkysten. Pauline Mathilde var født 30 Sep 1860 i Drammen. Det er alt jeg har men jeg har skrevet til Harold og håper på mere og gå etter.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jorunn, hvor gammel er Harold? Og hva heter han til etternavn? Er Harold barn elle barnebarn av disse vi leter etter? Om barnebarn må vi vite navn på foreldre. Du må gjerne sende meg en e-post på Lnormann@c2i.netJeg tror nemlig at denne floken på løses med start i USA. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.