Gå til innhold
Arkivverket

[#16020] Fødte 1785-1787 trolovede 1785- 1786 , Skjeberg, Østfold,Transkibering pågår!


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har begynt å transkibere ( for min egen del) Fødte 1785-1787 og trolovede/copulerede 1785-1786 i Skjeberg Prestegjeld (Østfold) for min egen skyld.Hvis det skulle være av interesse for noen å slå opp på disse, så kan jeg prøve å assistereVet at dette er snevert, men det kan jo være at jeg hjelper noen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Fødte for 1787 er 'ferdig' transkribert. Enkelte ord og bokstaver har jeg hatt litt problemer med, men jeg har alle barn, og foreldrene, og bortimot 90% av alle fadderene. ( 90% pga. enkelte bokstaver ikke er helt entydig, men har en grei oversikt.)Bare spør dersom det er noen spørsmål!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Et spørsmål til dere der ute ang. en av innførselene.Følgende står: 9. S--- Lars Ziegler og Elisabeth Marie --orup D: Elisabeth hjemmedøbt Østebye 22. Febr:Hvem er disse? Jeg finner ikke Elisabeth i 1801 ( altså vedk. som er døbt.)Men jeg ser at det finnes noen Ziegler på Fredriksten Festning i 1801. Er dette samme slekt?Innførselen er altså fra Kirkeboken 1787, Skjeberg.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Etter min mening står det Studios. Lars Ziegler og Elisabeth Marie Norup. Lars Ziegler må være død en gang mellom 1787 og 1792, hvor hans kone igjen får et barn, Johan Jørgen, men med en viss Hr. Lieutenant Lorentz v.Broch. To av fadderne i denne dåpen er Jomfru Ziegler og Cancellie Rd. Ziegler. Denne Cancellie Rd. må etter min mening være Herman Henrich Ziegler på Fredrikssteen Festning i FT1801.I og med at disse personene er til stede i Elisabeth Marie Norup barns dåp, vil jeg nok trekke slutningen at det er en forbindelse med Ziegler`en hun er gift med. Kanskje svigerforeldrene...? Jeg skal se om jeg kan finne Elisabeth Marie og Lorentz v.Broch gift...Mvh, M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er vel mulig denne Elisabeth i linken under, som først var gift Ziegler.Hun hadde hjemme bare en datter fra første ekteskap, Øllegaard. LenkeHerman Ziegler i Fr.hald 1801 kan sikkert være i samme familie som Lars, mulig bror?I 1778 kjøpte en Herman Ziegler storgården Eskeviken ved Fr.hald. Etter hans død gikk den over til hans enke. Hun solgte gården ved auksjon i 1791.Den Herman med familie du finner i tellingen Fr.hald 1801 er en yngre, mulig sønn av den Herman over. Han kjøpte herregården Veden i Tistedalen ved auksjon i 1802. Dette var en adelig setegård som mistet alle sine rettigheter når Ziegler kjøpte den. Denne Herman døde 1807, men hans kone beholdt og bodde på Veden helt til sin død i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Begravet ved Skjeberg 20. desember 1788: hr. Lars Ziegler gl. 39 aar.Altså bør han være født rundt 1749.Har vi noen tidligere barn med Lars som far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Magne. Jeg sitter også med 1785 og 1786 fødte, skal se igjennom de nå.Forresten. De mikrofilmene som jeg har hatt tilgang på 'mangler' gifte og døde fra ca 1762 fram til 1782. Har du noen oversikt om det er brent/ødelagt noen kirkebøker i Skjeberg?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Magne! Det er en innførsel mellom nr 19 og 20 i 1787 ( fødte) som omhandler en Ziegler.. Dette er noe av det jeg har hatt litt problemer med å tyde...Dette har jeg:NB _Fru --- Zieglers døbt ---- Confirmerert ---- daab Xsøe F: Marta ___ , Anne Simonsd: Christian K__ Pl__ Sturøe, Torger Komperød og samme dag introds. ----Takk for oppklaring av hva som sto før Lars Ziegler nr. 9. Hva betyr betegnelsen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Torunn C. Har du kommet over noen Winther under dette arbeidet? Jfr. tema 16666.Finner du noe om Nils Svendsen som trolig bor på Løkka/Løkken og hans familie? Jfr. tema 16631.Finnes det i materialet ditt opplysninger om familien til Alf Nilsen (trolig f. 1751)og hans kone Kari Olsdatter? Jfr. tema 16606.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Torunn!Døde mellom 1762 til 1782 finnes på pag. 169-183. Døde samme peridode pag. 197-207. Det er kun 8 innførsler i 1782 blandt de døde, det er vel da trolig at det er mangler i allefall i dette året.Innførselen mellom nr. 19 og 20 i 1787:'NB Studios. Zieglers Dat. Elisab?? blev d. 28de Apr. confirmeret udi ??sin?? daab i Xsøe kirke F. Moderen selv, Anne Simonsd., Christian ??, Gunder Sturøe, Torger Komperøed og samme dag introd. Moderen.'Studios. er nok et betegnelse på en som leser ved et universitet e.l. I FT1801 er det 10 'studios`er', og enda flere når vi tar med andere skrivemåter. Noen av dem oppholder seg i København, noen på universitetet og ved noen står det også hva de studerer.Mvh, M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Takk skal du ha Magne!Det som var litt merkelig med den mikrofilmen jeg satt med var at 'plutselig' gikk det fra døbte ( husker ikke eksakt nå' fra fødte 1787 (?) til trolovede og copulerte i 1782, midt i kirkeåret.Men jeg kan vel finne meg et litt bedre eksemplar tenker jeg ja!Studios er vel sannsynligvis innenfor studenter kanskje ja. Kanskje Ziegler var teologistudent? kanskje det kanskje.. :) Men det var kjekt å få svar på hva som sto.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Hei, TorunnJeg gir meg ikke, men spør igjen:Jeg har forettatt et søk på navnet ditt og ser at du har skrevet en rekke innlegg på disse sidene.Har du funnet noen personer med navn Winther i Skjeberg under det transkriberingsarbeidet eller det øvrige kildearbeidet du har foretatt?Finnes det der noe om de andre anene mine som jeg nevner i innlegget foran?Jeg ser at du ved flere anledninger har bedt folk bruke deg hvis det er noe de lurer på i Skjeberg. Jeg håper derfor at du ikke tar ille opp at jeg går rett på deg personlig på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei Kay Olav! I mitt arbeide har jeg ikke støtt på noen jeg har lagt merke til med Winther-navnet. Men jeg mener at det er mennesker med det navnet i Sarpsborg-distriktet, ( som lever idag) men jeg aner ikke hvordan de skriver navnet sitt. Men hvis jeg kommer borti dette navnet skal jeg si ifra!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.