Gå til innhold
Arkivverket

[#16022] Søker opplysninger fra kirkebok Løten Hedmark fra ca 1837.


Gjest Erik Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

Håper på hjelp vedr følgende personer, som jeg ikke har funnet ut av ved egen lesing av kirkebøker, da dette nok krever litt erfaring med bl.a. skrifttyper:1) Tippoldemor Anne Christensdatter (Kristensdatter) født 04.05.1819 i Løten var datter av Christen Andersen og Pernille Olsdatter med bopel Lille Benningstadseie i Løten. Hun giftet seg 02.01.1853 i Løten med Michael Thoresen f. 14.06 1822. Hun hadde et barn med en annen mann fra før (i tillegg til barnet Thore som ble døpt på bryllupsdagen 02.01.1853). Jeg har prøvd å finne ut om dette barnet, som trolig må være født de siste 15 år før 1853. Har en forhåpning/mistanke om at navnet er Josefine, og håper noen kan hjelpe. 2) Anne og Michael fikk som felles barn nr 4 piken Petrine født 30.11.1857, døpt 26.12.1857 og konfirmert 06.10.1872, i Løten. Men her stopper mine undersøkelser opp om Petrine. Kan hun være død i årene etter 1872 og før folketellingen 1900, eller hva ? Håper noen kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Josephine/Josefine er et svært uvanlig navn i Løten i den aktuelle perioden, hva bygger du 'forhåpningen' din på? (En svært rask kikk 1838-50 og jeg så ingen). Selv om teorien kan være feil, skulle jeg gjerne vite hva den sier.Jeg finner Thore døpt 02.01.1853 som er hennes '2det Leiermaal', jeg antar du bygger 'det andre barnet' på disse opplysningene eller har du annen info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Alhaug

Mange takk for svar. Kirkebøkene bør nok undersøkes til og med 1852.... Forøvrig:Jeg bygger forhåpningen på at min grandtante i 1998 fortalte meg at oldefar hadde en søster Josefine, som forøvrig er den Josefine gift Jespersen jeg har lett etter tidligere på Debattforum i vår.Og jeg har ikke funnet noen søster Josefine i helsøsken-flokken. Derfor lurer jeg på om det kunne være barnet hun hadde fra før. Og som du sier, det er anførselen om 2. leiermål som er min eneste kilde om et tidligere uegte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Du kan vel gå ut fra at barnet som døpes på deres bryllupsdag er deres felles barn. Det ble vel sannsynligvis regnet som leiermål fordi foreldrene ikke var gift tidsnok. Dette vil du nok se av kirkeboken, selv om opplysningene der ikke alltid er sannferdige. Thore er i alle fall senere omtalt som deres felles barn og heter 'Mikkalsen' e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Alhaug

Tilleggsinfo til innlegg 2: Jeg har skummet gjennom microfiche på Statsarkivet med fødte/døpte med Josefine som døpenavn og med Anne Christensdatter som mor 1837-31.12.1845 uten resultat. For meg gjenstår å lese Løten klokkerbok 2 ark 4/9 dvs 1846-1850. Har også sjekket 1850-53 med neg. resultat. Men som sagt før, jeg er en usikker leser av disse gamle dokumenter, og derfor en forespørsel om noen kunne se det jeg evt. hadde oversett. (På ark 3/9 var det en Anne Christensdtr med ue barn Peder født 4.6.1843, men folketelling 1865 angir at Anne , med denne sønn på 22 år, da er gift med en annen enn min tippoldefar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Alhaug

Til Agnethe Schønsby: Jada, Tore er 2. leiermål og felles barn, men det er det første barn jeg er ute efter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Josefine er nok et blindspor, kanskje en sønn som giftet seg med en Josefine kan forårsake navneblandingen (ren spekulasjon fra min side).Å lete etter alle uekte barn til alle Anne Christensdattere er et større arbeid, skriften er svak på fiche-kortene, men jeg skal se om jeg har Løten denne perioden på rullefilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Alhaug

Jeg har også hatt den teorien. For oldefars bror Mathias Høistad f. 12.07 1854(endret fra Mikkelsen før år 1900 en gang) var gift med en Josefine Gustavsdatter født 1849 fra Sverige og bosatt ved folketelling 1900 i Hølen Vestby. Det kan hende disse emigrerte etter 1900 til USA, for jeg har foreløpig ikke funnet de døde i Vestby. På den annen side finner jeg de ikke på emigrantlistene, kun deres fosterdatter Hildur Høistad (født 1884 Pedersen/Pedersdtr).Det at hun emigrerte 28.09.1906 til slekt i Mikkelsen familien i Lowell Mass. kan jo implisere at pleieforeldrene kom efter. Og jeg har erfart at ikke alle er å finne på emigrantlistene, bl.a. Mathias eldste bror Thore som var sjømann mellom USA og Norge. Josefine kan ha blitt enke og giftet seg med en Jespersen etter 1900 og før jordskjelvet i San Francisco, som denne Josefine Jespersen hadde opplevd. Min grandtante kan altså ha oppfattet onkelens frue som 'tante', men foreløpig er det uløst. Jeg skal ved anledning sjekke hjemmelsovergang på Høistads bopel i Vestby (når de solgte den), men må på Riksarkivet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Mange takk til Hans Myhre; da kan jeg vel gå ut fra at det var ingen Josefine som var halvsøster til oldefar. Jeg får søke videre etter oldefars svigerinne Josefine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.