Gå til innhold
Arkivverket

[#16029] Jørgen Schultz i Kristiania 1801


Gjest Laila N. Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Hei godtfolk! Denne familien Lenkeer mine tipper. Er det noen som vet hvor Jørgen kommer ifra?Dorthe Maria er min linje, framover der den grei. Hun Gifter seg 27. november 1811 i Akershus Slottsmenighet med Andreas Jensen Bruun, de får 4 barn.Jeg lurer også på hvem som er Jørgen Schultz første kone, og hvordan det gikk med Berthe Maria.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Å, klarer jeg og hjelpe deg?Har du sett denne mannen Lenkeog flere (7) med samme navn, før 1800!mange sommer hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Mulig denne Jørgen, i denne basen: Digitalarkivet: Borgere i Christiania 1698-1799;har feil yrke, han er baker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Tusen takk, Egil! men, jeg tror ikke dette er rett mann. Hadde han vært baker før, hadde han sikkert vært det senere og... :)Men, jeg setter pris på alle innspill, det kan jo gjerne være familie i hvertfall!Endelig har jeg og et 'slektsnavn', ikke bare en 'sen' eller 'datter'.. :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

har du sett han 'som dør' 1811? LenkeNavne er skrevet uten t, men han kommer i fra samme by-område. Fant en militær også, hei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Og ja Laila, har du 'slektskap' inn i trevarebr. da. Finner (sikert du og) et par enker (?) med samme navn..bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jørgen bør vel la seg finne, i Danmark eller Norge (eller dagens nord-Tyskland/Polen). Men har du andre ekteskapet hans og andre data før 1801 som f.eks. barnefødsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Geir! Jeg har ikke gjort noe på disse enda, det eneste jeg har er dette fra ft1801.Skal sjekke kirkebøker ol. når ferietiden senker seg. Det eneste jeg vet er at datteren Dorthe Maria g. 27. nov. 1811 i Ak. Slottsmenighet. Dette er fra Familysearch, har ikke sjekket originalen.takk for at du tar deg tid!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I IGI finnes 'Dorothea Maria Jorgensen' døpt 8. februar 1788 i Domkirken. Foreldre Jorgen Schultz og Marthe Haagensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Baker Jørgen Friderich Schultz fikk borgerbrev i 1745, og kan derfor ikke være identisk med Jørgen Schultz som i følge FT-1801 skal være f. ca. 1747. På grunn av navnelikhet og sannsynlig alder er han imidlertid en god kandidat til å kunne være Jørgens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Geir, hvis du leser dette, og har tid, har du anl. til å slå opp dåpen på datteren Dorthe, 8. feb. 1788, og sjekke faddere osv? Jeg har ikke så gamle OD-kb hjemme.. :) på forhånd takk.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den dåpen er scannet fra Vor Frelsers Mini og sendt deg pr. mail. Du skulle ha fått den nå - håper ikke du har analog linje. Jeg skal lete videre i ettermiddag, men vil gjerne vite resultatet av den sendte dåpen. (Dette er altså samme dåp som Ketil fant i IGI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Geir! Sendte mail med 44 milliarder takk med en gang... neida her går det på nesten full speed hele tiden!! :)Takk igjen, jeg trenger hjelp til å tyde ett par av fadderne, men tar det senere!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Forresten, jeg hadde for ca 2 år siden dette innlegget om denne fru marthe Haagensen: LenkeBare så det er nevnt. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Aker Mini 10 1786-1809 8/13 :Trolovet 10.04.1787, Viet 02.05.1787 : Jørgen Schultz, enkemann og pigen Marte Haachensdatter. Forlovere: Svend Cederqvist og Nicholai Bech.(Ettermiddagen kom raskt, denne kommer også på mail senere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Geir, jeg blir stum! (og, som du sikkert vet, skal det mye til :) tusen tusen takk igjen!!! Laila (så at det sto cop Aker (eller, det vil si, jeg trodde at jeg så det :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Kan hun være en enke etter en kaptein?Tipper at capit er en fork. for capitain. Pang er trolig en forkortelse for pangsioneret, nåtidens pensjonist.Hva prep står for er jeg mere usikker på...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Takk, Jan Peter, enig med deg. Men hva er prep? Det er egentlig ikke så viktig, men jeg liker å 'lære'. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

(Bare så den rette får rosen, det er Turid som fant fram vielse og dåp og scannet dem).Jeg har lett etter Pohlmann som er et militærnavn på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet i Olai Ovenstad, men finner ingen som passer til din enke. Men det har vært funnet utelatelser i Ovenstads 'Militærbiografier' før også.Prep'en har jeg ingen idé om, men det er såvidt jeg vet ingen kapeinsbetegnelse som kan gi denne forkortelse. Men her er jeg på tynn is, militæret er ikke min sterkeste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Stor takk til Turid!!! Jeg har endelig fått litt dilla igjen, og da skal jeg selvsagt på ferie... men, jeg kommer meget sterkt til bake. Må nok plage RA med noen nye filmbestillinger og... supplere bl.a. OD. :) Takk Geir og Turid igjen for alltid storslagen assistanse!!! :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! De siste dagene har jeg vært innom en Johan Seier Bruun. I 2.ekteskap gifter han seg med en Marte Paulsdatter Schultze. Siden ble snakk om militære og navnelikhetene ellers er påfallende så kanskje dette kan ha en sammenheng med dine Bruun og Schultz.Dette er noe jeg vet om Johan Seier Bruun fra søk på nett, og fra bygdebøkene i Tjølling og Stokke:Johan Seier Bruun fra Kristiansand? f. 1695 d. 1757 på Tærud, Skedsmo. Eier og br. 1721-26 Vestad i Tjølling. Kornet, senere løytnant og kaptein ved dragonene. Solgte Vestad 1726 for 430 rdl. til greven, men bodde her et par år til. Fl. til Søndre Råstad i Stokke, og brukte denne 1730-41. Senere til Tærud, Skedsmo. G. 1 m. Mari Jacobsdtr., Syrrist f. 1689 d. 1728. G. 2 m. Marte Paulsdtr. Schultze. Barn i 1. ekt.: 1. Kristian fl. til Kaupang N. 2. Johanne Marie g.m. Per Hansen, Store Var i Stokke. 3. Jacob Peter f. 1723 sersjant, bodde i Rygge, Østfold. 4. Johan Vilhelm f. 1724, ukjent skjebne. 5. Ole f. 1726, tjente 1750 hos generalmajor Beenfeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreløpig er det ingen tilknytning til militære personer. De av fadderne som er identifisert, er håndverkere. Men jeg skal ha dine i bakhodet, jeg vet ikke Schultz' bakgrunn ennå, men har en mistanke om at vi enten skal til Østfold og/eller Danmark (kun en ukvalifisert gjetting foreløpig). Første datter i annet ekteskap kan godt være oppkalt etter første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.