Gå til innhold
Arkivverket

[#16038] Nikoline Larsen f.1832 i Ullensaker


Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Kan noen svare meg på hvem Nikoline Larsen f.ca.1832 i Ullensaker sine foreldre er?? Vet hun var gift med Ole Eriksen f.1820 fra Gausdal.De bodde på Elsrud Østre i Ullensaker. Det hadde vært fint om noen vet hvem foreldrene til Ole Eriksen er også?? Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Skriveleif... :)Men, Anne Berit, i 1865 tellingen som Jan Peter fant, der er og moren til Ole Eriksen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hun hadde jeg sannelig oversett! :-)Finner ingen som ligner på Rønnu Simensdatter f. ca 1799 i FT-1801 for Gusdal, Oppland. De 2 'Rønnoug Simensd' som finns i er begge for gamle.Men denne personen i Reendahlen, Hedmark er meget interessant: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10432.wc2&variabel=0&postnr=76&fulle=true&spraak=n>Lenke Det andre alternativet er en i Faaberg, men hun er 'noen år' for gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei,så fint å få respons fra dere.Jeg er temmelig forvirret når det gjelder Nikoline,hun bodde på Elstad.Har spurt i et forum før ang.henne ,og en mente at foreldrene hennes er Anne Marte Larsdatter f.ca.1780,og far Lars Pettersen f. ca.1770.Det er jeg usikker på om kan stemme. Ang.fødested så har jeg bare det som er i FT 1865 og 1900 å gå etter.Min oldemor Inga Olsdatter f.1875 er yngste dattera der. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er ihvertfall Ole Eriksen: LenkeOLE ERIKSEN Birth: 05 FEB 1820 Christening: 13 FEB 1820 Ostre Gausdal, Oppland, Norway Father: ERIK SYVERSEN Mother: RONOG SIMENSDRJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan vi tippe på at Nicoline giftet seg etter at hun fylte 20, men før hun hun fødte Lars?Da må de ha giftet seg i perioden 1852-1856. Og siden de bor i Ullensaker, vil jeg tippe på at de giftet seg der.Kanskje Laila og http://www.kroa.net/ allerede har dataregisrert vigde i Ullensaker for den perioden...? :-)Ellers så må man ty til mikrofilm...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Viet 25.03.1852 i Hovind kirke, Ullensaker 'Ungkarl Ole Eriksen Søndre Elstadmoen, Selveier og Pigen Birthe Nicoline Larsdatter Elstad'. Han var husmannssønn født 05.02.1820 Gausdal, sønn av Erik Syversen Elstadmoen. Alder 31 2/3. (riktig oppgitt under (10) av Jan Peter). Hun 18 1/4 år, datter av selveier Lars Pedersen Elstad. (Ullensaker Mini I 15A 1851-1862 9/11 f.239 no.8). Forlovere var skolelærer Anders Iversen og kirkesanger Ingel Haagensen. Hennes vaksinasjonsattest av 10.09.1833, hans er såpass tvetydig at jeg utelater den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Trolig er Birthe Nicoline datter av den Lars Pedersen Laderud som i 1840 fikk skjøte på bruk 1, mellem Elstad. Han var gift med Anne Martea Larsdatter og datteren 'Berte Nikoline' var gift med Ole E. Bjørtomt. (Anne Larsdatter døde i 1841 of Lars Pedersen giftet seg om med Inger Martea Sølfestdatter fra Oslo (menes nok Kristiania og ikke Gamlebyen). Lars Pedersen døde i 1858, t0 år gammel. (Ullensaker bygdebok III - H.Nesten s.604-605). Så nå må Laderud finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Fantastisk jobba Geir! :-)Da må vel dette være Nicoline: LenkeBERTHE NICOLINE LARSEN Birth: 21 AUG 1832 Christening: 28 OCT 1832 Ullensaker, Akershus, Norway Father: LARS PETTERSEN Mother: ANNE MARTHEA LARSDRJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det er helt riktig (hun er skrevet Birthe Nicoline i klokkerboken, jeg har ikke sett etter i Mini'en). (Ullensaker Klok I 1 1815-1835 5/11 p.343 no.64). All den stund Ladderud ligger i Eidsvold, trodde jeg en stund vi ikke ville finne henne. Meg bekjent er det ingen Ladderud i Ullensaker, kun Eidsvold (og i Hedmark).Lars Pettersen/Pedersen er ikke omtalt under Ladderud i Eidsvold-bøkene under nevnte gård, men disse bøkene er jo svært mangelfulle pga. kirkebrannen. Men han står oppført som Lars Pettersen Ladderud ved Birthe Nicolines dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette kan du ha helt rett i. Denne Ladderud ligger like ved Olstad og det var minst to faddere derfra. Navnet har altså vært i bruk for 200 år siden, men var trolig en plass. Skal lete litt mer nøyaktig nå (eller rettere sagt, imorgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ladderud ble frasolgt Olstad i 1798. I 1812 kjøpte Lars Pettersen gården, solgte den i 1819 for å kjøpe den tilbake i 1821. Stod som eier til ca. 1840, det var da han fikk skjøte på et bruk på mellem Elstad. (fritt etter Ullensaker bygdebok II s.77). Dermed skulle det allikevel være mulig for Anne Berit å gå ennå lenger tilbake om hun er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei, Ja,her jobbes det meget bra,det er helt ubegripelig at det går ann å klare alt dette.Jeg er en nybegynner her.Jeg er interissert i gå lenger på dette her,men hjelp må ha.Tusen takk så langt. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Ole Eriksen's foreldre giftet seg i Gausdal 28 DEC 1819, bare 4 uker før Ole ble født. Så da kan vi vel gjette på at Ole var deres førstefødte... :-) [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500222044040&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEtter et parentsøk på IGI så tror jeg disse må være søsken til Ole Eriksen:SIMEN ERIKSEN Birth: 05 APR 1824 Christening: 19 APR 1824 Ostre Gausdal, Oppland, Norway LenkeCHRISTIAN ERIKSEN Birth 20 JUN 1826 Christening: 02 JUL 1826 Ostre Gausdal, Oppland, Norway LenkeMARTHE ERIKSEN Birth 12 FEB 1830 Christening: 21 MAR 1830 Ostre Gausdal, Oppland, Norway LenkeRønnaugs foreldre er dok. her Lenke , men Erik var litt verre...Har ikke sett noen alder på ERIK SYVERSEN, men dette kan være han i 1801-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei,om du ikke allerede har sett det, så døde Nicoline den 11 OKT 1902. LenkeOle må ha dødd i 1900, rett etter at folketellingen ble utført.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei, takk for nyttig informasjon.Jeg visste ikke når Nikoline døde,og det har ikke kirkekontoret i Ullensaker funnet heller.Fint at dere hjelper meg.Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H. Mjønerud

Du starter innlegget ditt med å spørre hvem Nikoline Larsen sine foreldre var. Et tips fra min side: Lars Pettersen Kverna under Borgen i Nes, Akershus født ca 1789 gift med Anne Martea Larsdtr. Bråten under Holter i Nes født ca. 1790. Se Nes bygdebok bind 1 s.141 og s.300. Jeg har ikke denne boka tilgjengelig nå, men mener det kan stå noe som knytter disse mot Elstad i Ullensaker. Det er også opplysninger gitt i Gjerdrum bygdebok bind 1 side 268 og Gjerdrum bygdebok bind 2 s.400 som tyder på at Lars og Anne Martea kan ha bodd en tid på gardene Kjærstad, Svensrud og Kogstad der. Hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei Knut. Tusen takk for all den nyttige informasjonen jeg fikk av deg.Jeg skal prøve å få lånt disse bygdebøkene. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.