Gå til innhold
Arkivverket

[#16040] Slaget på Ola Narr i Oslo - Middelalderen


Gjest Tommy Spjøtvoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tommy Spjøtvoll

Er det noen som vet hva som skulle ha skjedd på stedet der Ola Narr er i dag.Jeg (skum)leste for en stund siden om at det skulle ha vært ett slag som hadde utspilt seg der, men jeg husker ikke detaljene lenger, ikke hvor jeg leste det heller.Er det noen som vet hva som skjedde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Spjøtvoll

Den siden ga ikke svar på det jeg lurte på. Jeg har søkt på internett uten resultat og også vært innom den siden Knut refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hei, jeg har vært bortreist og fikk først sett dette ikveld: Høyden som idag kalles Ola Narr, og som ligner på et hvelvet skip, hvis en ser landskapet nedenfra, f eks fra Munchmuseet, het tidligere Kjølberg. O. Rygh forklarer navnet som et berg som nettopp ligner på en skipskjøl. Gården like innenfor, som dermed også het Kjølberg, og var en av Osloherads største gårder i middelalderen, kalles nå Lille Tøyen.Noe slag er ikke kjent på Kjølberg (Ola Narr), men derimot på Valkaberg (nå Enerhaugen/Åkeberg) og i Ryenberget - i Gamlebyen på sørsiden av Lodalen (1100- og 1200-tallet). En av de grundigste beskrivelsene av disse slagene (bortsett fra kildeutgavene av kongesagaene) er O. Delphin Amundsens historiebok om Kværner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.