Gå til innhold
Arkivverket

[#16047] Brita Olsdtr. Vestbøstad


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Leter etter foreldrene til Brita Olsdtr. Vestbøstad f. 1767 gift med Nils Kolbeinson Stautland, Finnås. De fikk datteren Alis i 1803. Har funnet ut at de giftet seg 7. nov. 1801. Brita døde i 1861. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være disse? LenkeHun står nemlig oppført som Brithe Olsdtr Vespestad for gifte i Finnås. Den eneste Ole på Vespestad var denne over.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo.Det er to gårder med nesten likt navn. Vestbøstad i Fitjar og Vespestad i Bømlo.I 1801 tellingen var gårdene beskrevet som Wespestad i Fittie Annex i Storøen Prestegjeld og Vespestad i Findaas Prestegjeld.Kjenner du til om det er Fitjar eller Bømlo kommune utfra dagens komunegrenser?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok Fitjar det er snakk om her i Bygdeboka fra Bömlo staar det at hun kom fra Vestböstad paa Fitjar I FT 1801 er det to bönder fra Vestböstad med farsnavn Olsen, Jens (35) og Christopher (41). Mye mulig at de er brödrene til Brita/Brithe.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest T. Grindheim

Har akkurat sett innleggene, siden jeg har vært på ferie. Takker for respons. Får sette meg ned å lete etter foreldrene til Brita. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Har prøvd å finne foreldrene og det kan jo være de som Kjellaug nevner, men jeg har ikke funnet at dette er sikkert. Kanskje de som jobber i Digitalarkivet kan hjelpe å dokumentere dette. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Brithe Olesdtr og Niels Kolbensen står oppsatt som gift 7/11-1801 i Digitalarkivets base over gifte i Finås. Mens de i FS står oppsatt som gift 24/9-1801. Det er merkelig synest jeg.Brithes farsnavn står ikke oppført, men dersom du får noen til å sjekke kirkeboken så skulle det vel stå der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

I digitalarkivet der det står at de giftet seg 7.11.1801 står det Trulovingsdato 24. sept. Det har kanskje noe med det å gjøre. Har satt inn et innlegg på Arkivforum og håper jeg får svar derfra. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo ToveHar du sjekket ut gården Vestbøstad i bygdeboka for Fitjar? Jeg antar du kansje finner en Ole der siden det i 1801 tellingen var noen med farsnavn Olsen (ref innlegg 2 og 4 fra Kjellaug).Kanskje vedkommende har en datter Brita/Brithe. Det kan være en mulig angrepsvinkel.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Har bygdeboka for Fitjar, men kan ikkje finna nokon Britha Olsdatter i høveleg alder under garden Vestbøstad. Kan det vera at ho berre budde midlertidig på Vestbøstad som tenestejente eller liknande då ho gifte seg? i så fall kan det også vera mogleg at ho er å finna under andre gardar i Fitjar?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Sidan ho gifte seg så seint som i november 1801 kan ein vel kanskje rekne med at ho er å finna under Fitjar i folketeljinga for 1801. Fitjar er då under Stord.Ved søk på Brita Olsdatter Storøen, finn eg berre ei i nokolunde høveleg alder: Britte Olsdatter 31 år ugift tenestepike på garden Rolland (Rydland?)i Fitjar(Fittie anex).mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Såg etter ein gong til under garden Vestbøstad i Fitjar. Jens og Christoffer Olsen som det er referert til ovanfor finn eg under Vstbøstad, men her er det vist til at dei kom frå garden Helland. Helland er i Bygdebok nr. 1 for Fitjar som eg diverre ikkje har. Det er jo mogleg at Brita Olsdatter også eigentleg kom frå Helland, men budde hjå ein bror på Vestbøstad då ho gifte seg.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Takk for all hjelp. Må nok en tur på biblioteket for å låne bygdebok for Fitjar. Får se over helgen. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fitjar bygdebok, bind 1, side 477, forteller at Brita, født 1763, var datter av Ola Ellingsen Helland, (ca. 1728-1802) og Lisbet Jensdtr Hjelmen (1732-1780), og søster til Jens, f. 1761, på Vestbøstad. Men bygdeboken sier at hun må være død før 1802.Kristoffer Olsen Vestbøstad, fra Helland, skal ifølge samme bygdebok være født 1757 som sønn av Ola Olson Helland (1731-1808) og Ragna Kristoffersdtr Rimbareid (1727-1800). Også han skal ha hatt en søster Brita, født 1763, men død 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!På Family search finn eg Ola Ellingsen Helland død 1802 oppgitt 2 gonger, alle opplysningane er like bortsett frå at det er oppgitt to ulike ektefeller. På den eine står det Lisbeth Jensdatter Hjelmen (som nemnt over). På den andre er ektefelle oppgitt til Alis Larsen. Var denne Ola Ellingsen gift 2 gonger? Ser at Britha Olsdatter Vestbøstad, som du etterlyser, har ei datter med namn Alis. Dette kan vel kanskje tyda på at denne dattera er oppkalla etter ei Alis, kan det vera kona til Ola Ellingsen?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei! Ved søk på FT.1801 her i digitalarkivet finn eg fylgjande under garden Helland i Fitjar:2091 Ole Ellingsen Huusbondens fader 77 år, Enkemand efter 1ste ægteskab, 2092 Ales Larsdtr Kone 58 Enke efter 2det ægteskab Bonde kone og gaardbeboer. Det er også oppgitt fleire barn med olsen/olsdatter som etternamn. Desse er oppgitt som hennar barn. Kan her vera noko forbindelse (tenkjer framleis på at Britha olsdatter hadde ei datter ved namn Alis)?PÅ Family Search finn eg også at denne Alis Larsen er fødd i 1843 på Helland.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

beklager, men eg trur det eg skreiv om Alis Larsdatter er eit blindspor. Har no vore inne på slektsidene 'Willy's genealogy page', her er ein del Helland slekt med bakgrunn i denne Alis Larsdatter.Det viser seg at Alis Larsdatter Iversøy f.1743 var gift (2. gong) ca.1769 med Ola Pederson Helland (1745-1794) Dei hadde ingen barn med namnet Britha.Her står ingenting om at Alis event. som enke for 2. gong kan ha gifta seg med enkemannen Ole Ellingsen Helland. Dette kan jo vera ein mulighet ut frå det som står i ft. 1801 og at ho på Family search er oppgitt som kona til Ole Ellingsen. I så fall vert Alis stemor til Britha datter til Ole Ellingsen og Lisbeth Jensdatter.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kurt Magnus Ahlmark

The following information may or may not have any particular relavence but I thought that I would throw it out there for consumption and comment just in case.My greatgrandmother was Brita Olsdotter (Olofsdotter) and she was born in Alsen, Sweden in 1853. However, she apparently, gave birth to my grandfather Magnus Olof Ahlmark (or Magnus Olof Erikson), (or Magnus Olof Ersson), (or Magnus Olof Erikson), (or Magnus Olof Ersson(Erickson) Ahlmark), (etc., etc. etc.!!) in Verdal, Norway in 1878.If any of this has any relavence to the discussions at hand please let me know. Thank you Kurt Magnus Ahlmark (Gator).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.