Gå til innhold
Arkivverket

[#16052] Søk i Manntall 1663-66 Nordfjord prosti


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Ved søk i Manntall 1663-66 Nordfjord prosti, får jeg ikke opp gården Guddal i Stryn, dvs. ved søk kommer den opp i listen over gårder, men når den er valgt, kommer jeg ikke videre. Det ser ut som hele Oppstryn sokn, hvor Guddal ligger, er borte. Jeg har altså også søkt på sogn 'inneheld' Stryn, og da kommer bare Nedstryn sogn opp. Er dette en feil i basen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har drevet og søkt etter det samme som deg, og har kommet til at gårder i Oppstryn (Guddal, Øvre og nedre Flo, Erdal, Berge, Døreflot, Rygg, Greidung) er å finne i Væreid sogn i Gloppen prestegjeld. Det kunne være greitt å få en forklaring på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er på ingen måte lokalkjent, men har bygdebok for Stryn og Innvik på hjemlån og har kunnet sammenligne navn på gårder og personer. Det var ifølge bygdeboka kirke i Oppstryn fra ca 1300, den ble tatt av snøskred ca 1663 og bygd opp igjen først på 1700 - tallet.Gårder i Loen i samme manntall er forresten i Olden skibred og sogn i Innvik. Det skulle vel bety at Loen ikke var eget sogn? Men at gårder i Oppstryn skulle havne i Væreid i Gloppen, er ut fra geografien noe uforklarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Tor Kvien!Jeg leste visst ikke ditt innlegg godt nok. Idag (men ikke igår!) er det i tillegg noe feil med søkefunksjonen i dette manntallet. Man kommer ved søk på gårder og navn (børjar på) tilbake til 'førstesiden' i manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Ja her er det en feil et sted. Dette er Jan Oldervoll sitt bord og dessverre er han på ferie nå. Oppklaringen må nok vente til han er tilbake om en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Astrid Ryen: Jeg er fra området og kjenner godt geografien, men takk for omtanken:)) Jeg har tidligere søkt i materialet uten problem.Anette Clausen: Ja, da får vi smøre oss med litt tålmodighet, og jeg skal etterhvert ha ferie selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.