Gå til innhold
Arkivverket

[#16056] Skifte i Indre Sogn


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Ifølge oversigten over skifteprotokoller fra Indre Sogn slutter de ved 1850. Jeg finder alligevel ikke skiftet efter:Ludolf Johan Eide, født 29.4.1781 i Bergen, død 14.4.1846 på Hofland, Kaupanger.Er det muligt at få hjælp hertil, evt. registernummer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner ikke Ludolf Johan Eide nevnt i innberetningen fra lensmannen i Hafslo til Indre Sogn skifterett i 1846, men han står i kirkeboken. Han var proprietær, men hjemmelshaver på Hovland (senere gnr. 95/1 i Sogndal) var Hans Paludan Smith Eide, som fikk auksjonsskjøte tinglyst 13. juni 1836. Det er ikke vist til tinglyst dokument om skifte etter Ludolf Johan Eide. Vi finner altså ikke noe som tyder på at det ble holdt skifte etter at Ludolf Johan Eide døde i 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for svar, Yngve. Er det muligt, at der slet ikke afholdes skifte ved død ?. Kan det være sket i forbindelse med auktionen i 1836 ? Hvordan kan man få kopi af auktionspapirerne ? Venlig hilsen Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved dødsfall ville det ikke bli holdt offentlig skifte dersom: a) gjenlevende ble sittende i uskiftet bo, eller b)det ikke var midler i boet, eller c) alle arvingene var myndige og tilstedeværende, og altså kunne skifte privat.Den auksjonen som lå bak auksjonsskjøtet i 1836 var sannsynligvis en tvangsauksjon. Vi vil nok kunne skaffe kopi av denne auksjonen. For å kunne sende kopien må vi få en postadresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for oplysningen. Vedr. kopi af auktionen sender jeg min adresse via E-mail. Venlig hilsen Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Bare en ting til.Hvordan blev en kommende auktion offentliggjort?Læser jeg rigtigt, når jeg mener,der står: 'Bekjentgjort i de bergenske Adresse Aviser og af kirkebakkerne i Sogndal' ? Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det virker som en svært rimelig lesemåte. Bergenske Adressekontors Efterretninger var det vanlige organet å avertere i, og for allmuen i Sogndal var det kunngjøring fra kirkebakkene som var regnet som beste måte å formidle kjennskap til den forestående auksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for hjælp igen. Så har jeg vist fået rede på det meste.Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.