Gå til innhold
Arkivverket

[#16057] Andreas Neuman Taasen, født 1785


Gjest Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg finder ikke Andreas Neumann Taasen eller Andreas Nøiman Tåsen nogen steder i Digitalarkivet. ANT født ca. 1785 i Kristiansand, død 11.5.1834 i ?, gift 1810 med Abigael Marie Querling, født ca. 1785 i ? Hvem kan hjælpe ? Mvh. Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Taasen er en gård i Oslo (tidligere Aker), og det ser ikke ut som om navnet finns noe annet sted. En eller annet tilknytning dit er det nok, men Andreas er der ikke i 1801. Vet du hvor Andreas og Abigael giftet seg i 1810? Jeg tipper Andreas gjemmer seg i FT 1801 bak et patronym. Vet du hva faren hans het? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Family Search kan være svært nyttig: 18.10.1811 gifter Anders Nordmand Taasen seg i Kristiansand med Abigael Marie Giesling.De får flere barn i Kristiansand og Oddernes. Han kalles etter ekteskapsinngåelsen Andreas Taasen eller Andreas Neuman Taasen. Hun kalles senere Qverling eller Querling. (Hun er datter av kaptein Mads Qverling, som nok var dansk.) Merk at disse ulike skrivemåtene kan ha sitt opphav i Family Search, ikke nødvendigvis i kirkebøkene (som bør sjekkes).Navnet Nordmand ved ekteskapet gjorde at jeg sjekket 1801 for dette. I Kristiansand finns Andreas, 6 år, sønn av Daniel Normand og Aniken Andreasdatter. Alle barna er født i Bamble (Langesund).Det ser ut til å være en god mulighet for at Nordman har blitt til Neuman en gang etter 1811. Men hvor kommer Taasen-navnet inn i bildet? Normand-familien gir ingen svar på dette - denne Andreas, 6 år, er døpt Andreas Schouw (morens pikenavn) i Bamble 29.7.1796. Jeg antar at kirkebøkene for Kristiansand vil hjelpe deg videre - der vil du finne detaljer om faddere mm som antakelig vil 'sladre'.Jeg har notert meg en del om disse folkene. Jeg kan sende deg det pr. e-post om du gir meg en adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Rettelse: Andreas og Abigael får flere barn i Kristiansand. De som er født i Oddernes, er barna til Mads Qverling og Susanne Margrete Kielland (merk at hun heter Susanne - det er nok en feil i FT 1801 for Oddernes, der hun kalles Ane).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Tak for svar, Agnete. Den Andreas du nævner, født 1796, kan det næppe være, da han kun ville være 15 år ved giftemålet i 1811. Abigaels far, Mads Querling, manglede jeg, tak for det. Når jeg søger på Taasen på Google, får jeg indtil flere links til Kristiansand, sportsforeninger o.s.v., så der må være 'noget' i byen, der hedder, eller har heddet sådan. Et af Andreas´og Abigaels børn hed Caroline Amalie Tåsen, født 1820 i Kristiansand.Til Jan Peter: Ja, det er hende på nævnte lenke. Tak for svar. Hilsen Berit Pagh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, her er linken fra LDS. Abigael Marie Qverling født 02 JAN 1784 i Movik, Kristiansand, Vest-Agde, død: 29 SEP 1859. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100244446602&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeHennes far Mads Qverling er fra Kjøbenhavn, og han giftet seg med Susanna Margaretha Kielland ca 1783 i Ny Hellesund, Vest-Agder.Andreas Neuman Taasen er født ca 1785:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej Jan. Jeg kom ikke ind på din lenke, men fandt ham på FamilySearch med kone og børn. Det var godt, men hvorfor findes han ikke i DA, f. eks. Ft-1801 ? Jeg vil jo gerne finde hans forældre. Venlig hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Jeg tror nok at han finns i 1801. Husk at det mangler en meget viktig informasjon om Andreas: Farens navn. Langt de fleste var i 1801 oppført som f.eks. 'Ole Nielsen', ikke som 'Ole Berg'.Jeg er sikker på at ekteskapet i 1811 er riktige folk. Skaff deg originalen fra kirkeboken. Er du heldig, oppgis fedrene, og i alle fall forlovere. Du kan jo sende en e-post til statsarkivet i Kristiansand. Når du har datoen for ekteskapet og navnene hjelper de deg sikkert, selv om det kan ta litt tid. Det er lurt å spørre om 'Normand' kan være en feillesing av 'Neumann'. De er flinke med håndskrift på arkivene. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Schjønsby

Om Taasen i Kristiansand: Om du ser på de databasene som ligger inne i DA for Kristiansand for 1. halvdel av 1700-tallet (døpte og vigde), finner du ingen ved navn Taasen der. Navnet har sannsynligvis kommet til Kristiansand senere - og muligens først med din Andreas. Det finnes jo ingen sikre holdepunkter for at han er født i Kristiansand. Eller har du sikker informasjon i så henseende? Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Nej, jeg har ingen sikker information Jeg vil følge dit råd mht. statsarkivet i Kristiansand. Tak for hjælpen ! Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.