Gå til innhold
Arkivverket

[#16058] Gunvald Beniksen f. ca 1738/Goro Torsdatter,Nordrehov i Buskerud


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter fra Nordrehov i Buskerud er blant mine meget sannsynlige aner, og jeg ønsker å vite hvem deres aner var. Ved FT- 1801 var de husmannsfolk i Flecherud i Nordrehov iBuskerud, og Gunvald er da oppgitt å være 69 år (altså født ca 1732). Hans kone Goro Torsdatter er oppgitt å være 55 år, og altså(født ca 1746). Deres sønn Bendik er oppgitt å være 11 år, men han ble døpt 07.08.1791. Gunvald og Goro ble gift i Nordrehov 17.01.1789.Den eneste Gunvald Bendiksen jeg finner døpt i Family search ble døpt 11.05.1738, og hans foreldre var Bendix Hansen og Helge Botolfsdatter. De ble gift 07.08.1730. Er dette riktig Gunvald Bendiksen(han er jo litt ung i forhold til det som er oppgitt i 1801).Lurer også på om Bendik og Goro hadde flere barn enn sønnen Bendik. Bendik flyttet til Stjørdal i Nord-Trøndelag, og ble konfirmert i Meråker i 1807. Senere bodde han med familie både i Skogn og Stjørdal i Nord-Trøndelag. Han ble gift med Randi Olsdatter fra Stjørdal, og de fikk barna Bernt i 1817, og Olaus i 1825(min ane). Bendik er oppgitt å være fra Oppdal eller Rennebu, men er ikke å finne der. Mens det gikk an med landsomfattende søk i FT-1801, var han i Nordrehaug den eneste med dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar opp denne igjen, og kanskje har det kommet til noen nye som vet noe. Det er mulig at det er min Bendik som i 1762 blir gift med Ane Maria Jacobsdatter.Etter at jeg spurte første gang her så har jeg også oppdaget at opplysningen i 1801 om mor til min ane Bendik Gunvaldsen sannsynligvis er feil, for når Bendik døpes i 1791 heter hun Goro Pedersdatter. Ved FT-1801 var hun 55 år, og altså født ca 1746. På Family Seach finner jeg en Goro Pedersdatter døpt i 1746 som kan passe:Goro Pedersdatter døpt 25.09.1746, og foreldrene var: Peder Torsteinsen Funkalsmil og Ane Botolfsdatter. Peder levde fra 1701 til 12.04.1751, og hans foreldre var Torstein Narvesen og Guri Pedersdatter. Han ble gift med Anne Botolfsdatter 02.01.1744.Står disse i noen bygdebøker? I tilfelle hvilket bind av bygdebok må jeg bestille. Jeg har ellers planer om å bestille kirkebøker på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er selvfølgelig Gunvald Bendiksen(og ikke Bendik Gunvaldsen) som i 1762 gifter seg med Ane Maria Jacobsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Anne Lise, (så også innl. i 6889) kan du finne vilked 'Sogn' de bor i FT 1801? Det sier litt om vilken bok du skal ha. Lån alle tre sier jeg, men om du finner noe, tja ! hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut som om det går under Ringerike, siden det er der jeg må inn for å komme inn på Nodrehov. Ellers er det Nordrehaug prestegjeld i Nordrehaug sogn. Det er folk som har sett etter mine i bygdebøker der, men jeg vet jo litt mer nå enn jeg gjorde den gangen(blant annet dette med Funkalsmil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg at jeg har fått litt hjelp i 2000, av noen som slo opp giftermålet mellom Gunvald Bendiksen og Guru Pedersdatter(som nå har blitt til Guru Torsdatter igjen). Gunvold Bendiksen og Guru Torsdatter Biercheje ble trolovet 25.10.1788, og gift i Haug annex den 11.01.1789. Forlovere var: Eric Andersen og Ole Ingebrigtsen, som var husmenn under Sørum i Hole. Ifølge hun som hjalp meg i 2000 skal Bjerke finnes både i Nordrehov, Hole og Ådalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har kommet en god del videre på anene til Gunvald Bendiksen, men har fremdeles problemer med Goro Torsdatter. Først og fremst skyldes det at hun heter Goro Torsdatter ved trolovelsen 25.10.1788, giftermålet 01.07.1789, FT-1801 og Goro Pedersdatter ved sønnens dåp i 1791. Har selvfølgelig sjekket kirkeboka for Norderhov mellom 17.01.1789 og 07.08.1791 da sønnen ble døpt(originalen)Ingen Gunvald Bendiksen ble gift med Goro Pedersdatter i den perioden. Jeg har vel en følelse av at presten har skrevet feil i 1791, men foreløbig kan jeg ikke utelukke henne som Goro Pedersdatter heller(Gunvald Bendiksen kan ha giftet seg med Goro Pedersdatter andre steder i samme periode, men jeg regner det som lite sannsynlig. Ut fra FT-1801 skal hun iallefall være født ca 1746.Det er en Goro Pedersdtr. døpt i Norderhov i 1746 som kan utelukkes fordi hun er kusine til Gunvald Bendiksen.De andre ut fra Fam. Search': 1)Guri Pedersen døpt 08.03.1744 i Norderhov.Foreldre: Peder Pedersen og Anna Hansdatter.2)Goro Pedersdatter døpt 14.11.1745 i Hole. Foreldre Peder Larsen og Ragnhild Pedersdatter.3)Guri Pedersen. Døpt: 07.06.1749 i Norderhov. Foreldre: Peder Leerfaldet og Anniken SimonsdatterAndre i Buskerud:4)Goro Pedersen døpt 24.06.1745 i Trøgstad. Foreldre Peder Willumsen og Inger Evensdatter.5)Guru Pedersen født ca 1750 i Nes i Buskerud.Foreldre: Per Halvorsen og Sigri Olsdatter.6)Guro Pedersen døpt 23.05.1751 i Trøgstad. Foreldre: Peder Halvorsen og Martha SimonsdatterAv Goro Torsdatter eller Thoresdatter er det ingen som er født i Norderhov, men noen andre i Buskerud:1)Goro Toresdatter. Født: 1744 i Groto i Hemsedal. Foreldre Thore Olson og Olaug.2)Guri Toresdatter. Født: Ca 1745. Gift med Iver Torstensen 19.10.1770 i Rollag i Buskerud.3)Guri Thorsen døpt 04.03.1750 i Evie i Sandsvær. Far: Tore Siulsen. Gift 19.11.1768 i Sandsvær.4)Guri Toresen døpt 19.09.1751 i Trøgstad i Østfold. Foreldre Thorer Johansen og Gunhild Thorbjørnsdatter.Kan noen av disse utelukkes? Man må jo regne med at Guru har vært gift minst 1 gang før 1789, så de som er gift her kan ikke utelukkes for det sålenge man ikke vet om dette også var på samme tid som min Goro var gift med Gunvald Bendiksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgine Myrvang

Ang.Torstein Narvess.Wehme.så var han g.1g. m.Rønnaug Aslesdtr Elsrud,Bergsund.2g.m.Guri Pedersdtr.Medbøen fra Flå ,Rønnaug er av mine aner.Du har vel funnet det i ringerikets-sl. bok nr. 3.Hvis ikke så finner du det på side 436 uder Wehme.mvh Jørgine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at Torstein Narvesen Wehme var gift med Guru Pedersdatter som døde i 1738, men sønnen Peder var også gift med en Guru Pedersdatter. Det er den Guru Pedersdatter jeg skriver om som ble døpt i 1746 i Norderhov. Denne Guru Pedersdatter har Anne Botolfsdatter som mor, og Anne Botolfsdatter var søster av Helge Bottolfsdatter som var mor til min ane Gunvald Bendiksen. Så de var fetter og kusine, og derfor utelukker jeg at Gunvald var gift med denne Guru Pedersdatter(det står ingenting om Kongelig tillatelse for giftermål i 1789 som det da ville ha stått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Chris Nilsen

Is anybody able to translate any of this information into English for me?I may be related to some of these ancestors.I am seeking further details on the baptism of Tosten Gulbrandsen in Norderhov on 28th January 1748. Father was Gulbrand Weeme and the mother was Elie Olsdtr.I found their marriage in Norderhov in 1747 (Gulbrand Tostensen).I believe he was born Gulbrand Tostensen Weme, born in 1707 as a son of Tosten Narvesen Weme and Guri Pedersen. Another son is Mikkel Tostensen christened 14 Feb 1705.I noticed this Tosten Narvesen Weme mentioned above though I cannot read Norwegian so I am wondering if someone can translate.I believe this may be my ancestors. There were other names here I have found in my research.Are you able to look up the Norderhov church book from 1748 for me?Chris Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I try to translate a little from Norwegian til english, but I am not very good in enlish.Torstein Narveson Weme was in the først time married with Rønnaug Aslesdatter Elsrud from Bergsrud, and the second time he was married with Guru Pedersdatter Medbøen from Flå. Guru Pedersdatter died in 1738.I can not help you with the church book and other books, becorse I not have this any longer. I borrov it on the bibliotek who have it from other places in Norway, and I have get it back to them.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at hvis noen vet noe mer om Gunvald Bendiksen og Goro Torsdatter(evt. Goro Pedersdatter) så er jeg interessert. Jeg skal fjernlåne kirkebøker for Hole, for å se om jeg finner noe mer om eventuelle barn i Gunvald Bendiksens første ekteskap og om eventuelt Goro Torsdatter eller Pedersdatter kan være døpt der. Begge forloverne i 1789 bodde jo i Hole, og Gunvald og Goro bodde jo da i Bjerkeie som kan være under Bjerke i Hole. Vet at det har kommet ut nye bygdebøker for Hole, men har tenkt å vente med å fjernlåne disse til jeg eventuelt finner mer i kirkebøkene. Står det noe om mine så langt i Bjerkeie i de nye bygdebøkene for Hole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.