Gå til innhold
Arkivverket

[#16063] Skifte i Skiold, 4a 1757-1760 , Aalet Nilsdtr. Landaas Store


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen bistå med oppslag i skiftet etter Aalet Nilsdtr Landaas store, i Skjold 4a 1757-60, side 125b. LenkeNevnes en datter Alida i tiårsalderen?Ref. innlegg nr. 16051 i Brukarforum.På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Aalet Nilsdatter var fra Slåtten i Jølster, og giftet seg med enkemannen Anders Tollefsen, også fra Jølster. De fikk blant andre datteren Alida/Alit. Flere i denne familien tok etternavnet Busch, bl.a. stesønnen til Aalet, kjøpmann Andreas Busch i Bergen, og helsøstrene hennes Elen og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da kan jeg være på riktig spor her! Har riktignok ikke sett navnet Busch brukt hos min Alida. Hun er oppført med gårdsnavn Fanøe når hun gifter seg med Anders Hansen Stend/Fanekrogen 31.3.1771 og dør 10.12.1834, hos sønnen Anders på Håvardstun.Mange takk! Du er utrettelig, selv i sommervarmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmmm. Da er det nok ikke min Alida som er fra Landås, for det er vel denne som er fra Landaas: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Aalet Nielsdatter ble holdt 3. mai 1758. Enkemannen Anders Tollefsen var forpakter, og sammen hadde de barna Niels Andersen, 16, Tollef, 4, Marthe, 14, Abbelone, 10, Aalet og Elen, begge 8 år.Alderen hennes stemmer følgelig svært bra med konen på Fana prestegard i 1801.Jeg tror ikke Aalet Andersdatter Landås er identisk med Alida Abelone Busch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hmmm. Dette skulle være vanskelig, det! Og det er vel slik at farsnavnet ikke vil være oppgitt ved vigselen i Fana 31.3.1771?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her dør Alida Abelone Busch, gift Mohn, 48 år gammel i 1793, altså født ca. 1745, og som du sier, sannsynligvis for gammel til å være identisk med Aalet Andersdtr. Landaas: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.