Gå til innhold
Arkivverket

[#16068] Gravem? Sunndal i Møre og Romsdal


Gjest Knut R Sande
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut R Sande

Eg jaktar på opphavet til ei Siri (Sigri) Larsdtr, truleg fødd 1.3 1830 i Gravem Prestegjeld i Sunndal. Ho eg trur det er er sinare konfirmert og gift i Fræna/Bud. Eg trur ho må vere i slekt Niels Nielsen Rytter som med fam. flytta til Stavig i Fræna rundt 1817. Dei er å finne under Øxendal ved FT 1801. Eg vil gjette på at foreldra til Siri heiter Lars Eriksen og Ane Kjerstine Nielsdtr. Erdet nokon som kan stadfeste dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det kan være en link til Nils Rytter jun. Faren Nils Nilsen den eldre kom fra Stangvik i Øksendalen og kjøpte Huseby bruk med gestgiveri i 1789. Hans kone var Katarina Olsdatter. Sønnen Nils brukte Huseby 1799-1812. G. m. Johanna Jonsdatter f. ca. 1772, fra Røros. Barn Anne 1797, Nils 1800 og Anne Kristine 1803. Det står ikke hvem Anne Kristine gifter seg med, trolig fordi familien 1812 flytter til Nesset og kjøper gården Myklebostad. Han gav den gården sitt navn, Ryttergarden, garden som forøvrig eies av min niese i dag!! Søk på Ryttergarden og du vil se dagens eier.Siden han flyttet til Fræna i 1817, og Anne Kristine bare er 14 år når de flytter igjen, er det nok der resten av informasjonen må hentes.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk til Osvald, det er familien til Niels Nielsen Rytter og Johanna Jonsdatter som flytta til Stavig kring 1817,og som har stor etterslekt i Ytre Fræna. Dottera Anne Kristine blei gift med ein Lars Eriksen Baret i Aukra kommune, men slo seg seinare ned på Sunde i Bud Prestegjeld. Eg trur Anne Kristine og Lars fekk ei dotter Siri, f 1830. Ved konfirmasjon i 1845 i Fræna står det at ho var fødd i Gravem, dersom eg les riktig. A K og Lars vart gift 1832, så det er uekte fødd. Er det nokon som har tilgang til kyrkjebok for området, som kan finne foreldra til ei Siri f 1.3 1830?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Tilbake fra båtvakt. Gravem er i hvert fall gård(er) i Sunndal, hvorvidt det også er eget kirkesogn vet jeg ikke. Med Huseby hvor Rytter bodde er på Øksendalsøra ut fra Sunndalsboka bind IV, og kartvedlegget viser kirke der, men FT 1801 opererer bare med ett prestegjeld, Sunndal.Du skriver at Anne Kristine giftet seg med Lars Eriksen Baret. Tilfeldigvis har jeg Aukrabøkene også, og det stemmer. Anne Kristine Nilsd.f. 1803, datter til Nils Rytter og kone Johanne Jonsdatter Stavik, Fræna, giftet 5.8.1832 seg med Lars Eriksen, f 1806 på Baret i Aukra. (Jeg har opphavet dersom du ikke kjenner til dem). Lars og Anne Kristine busette seg på Sunde. Aukrabøkene dekker ikke Bud, og nevner ikke Siri, så der kan jeg ikke hjelpe deg.Du skriver i ditt første innlegg at Anne Kristine ble født 1830, her er det vel feilskriving?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Hei Osvald, takk for interessa du viser. Aukrabøkene har eg, og er bra kjend i Fræna, Bud og Aukra. Det er denne Siri Larsdtr f 1.3 1830 eg ikkje har klart å identifisere. Ho gifter seg i 1856 i Bud, 25 år gammal, og faren er oppgitt til å heite Lars Eriksen. Ho skal vere fødd i Agerø,FT 1865 viser det, men kan godt vere feil, men har hatt tilhold i Stavig. Eg har sett etter fødde i dei tre kommunane ovafor og ikkje funne henne. Når det gjeld konfirmasjon kom eg over ei Siri Larsdtr f 1.3 1830 som eg meiner å lese er busett på Sunde i Bud, men fødd på Gravem. Eg tenkte meg at dette var ei dotter fødd før ekteskap av Lars E og Anne Kristine. Det var vel ikkje uvanleg å føde uekte born borte frå heimplassen. Eg treng nok hjelp til oppslag i kyrkjebøkene i Sunndal. Vidare må eg sjølv leite vidare i mine 'heimkommunar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Niels Nielsen Rytter (d.e.) som kjøpte Huseby på Øksendalsøra i 1789 (g. Katarina Olsdatter) var altså fra Stangvik, Øksendal. Var han sønn av Niels Henrikson Rytter (død 1744), som var s. av Henrik Henrikson Rytter (1655-1711) og Dorothea Catharina Hansdatter Tausan (1682-1751), han proprietær på 'Ytre Stangvik gods, Surnadal, Nordmøre' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til Per.Sunndalboka bind IV s 159 (Ivar Seljedal 1967), sier bare at Nil Nilsen Rytter den eldre (brukte Huseby 1789-99) skal være f.ca. 1730 og kom fra Stangvik til Øksendalen. Der fikk han 6/10 1789 skjøte av skifteforvalteren i Knut Skrondals dødsbo på (et tidligere omtalt) gestgiveri for 50 dlr.Til Knut. Jeg ser det er Siri som er født 1830. Var nok litt trøtt etter båtvakta.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Som det er blitt nevnt så er Gravem en gård i Sunndal. Men jeg tror neppe det noen gang har vært et sogn ved det navn i Sunndal. I 1801 tilhørte Gravem Romfo sogn.Var det vanlig å oppgi fødestedet med gårdsnavn? Kan fødestedet leses som noe annet enn Gravem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Takk for alle innspel. Det vart ein del utveksling om familien Rytter. Det var interessant nok, og kan vere eigna tema ved eit anna høve. Det er stor etterslekt etter Rytter i Fræna. Eg kan nemne at Johanna Jonsdtr døydde i Stavig i 1824. Ho var frå Røros iflg Osvald. Niels Rytter vart oppattgift med Ane Olsdtr frå Helde i Nesset. Ikkje urimeleg, ettersom familien ei tid budde på Myklebostad i Nesset. Niels Rytter sjølv døydde i Stavig i 1841.Eg trur sjølv,slik fleire er inne på, at Gravem er neppe er eige prestegjeld. Eg får lese nøyare kyrkjeboka og finne ei anna tolking av skrifta.mvh Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.