Gå til innhold
Arkivverket

[#16077] Anna Margaretha Mouritz/s og Jacob Geise i Bergen tidlig 1700-t


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Søker aner til følgende par:Anna Margaretha Mouritz gm Jacob Giesedisse barna vet jeg om: Anne 1735, Jacob 1737(dpt 12/5 1737 DK), Herman 1739, Sophia 1742, Lænche Sophia 1744Hvem var aner til disse???MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg fant i hvert fall giftermålet deres i Familysearch:JACOB GIESE Spouse: ANNA MARGARETA MORITZ Marriage: 01 DEC 1732 Birkeland, Hordaland, NorwayHilsen Laila Kornstad-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kanskje dette kan være en ledetråd? Granvinkompaniet I 1650-åra fekk Det Hardangerske Kompani sin første sjef, han heitte Jean Moritz. Den då 82 år gamle lensmann Bård Spånheim hugsa i 1724 at han ekserserte soldatane på kyrkjealmenningen i Ulvik. Det var på denne måten dei fekk den opplæringa dei skulle ha. Soldatane vart kommanderte av anten ein offiser eller ein underoffiser, og dette vart gjort før eller etter gudstenesta. Ein gong i året var det samling til kompaniøving, og så langt tilbake i tida som me veit, vart desse haldne på Røynstrandsøyra i Granvin.http://www.lagreid.gs.hl.no/eidfjordkrig/2.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Anna Margrethe Moritz er datter av gjestgiver på Møllendal Herman Moritz. Herman hadde en bror, Claus Moritz som var gjestgiver på Kalfaret.Jacob Giese skal være sønn av Anna Jespersdatter van de Velde.Kilde: Stamtavle over slekten Friele, av A.M.Wiesener, 1934.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Heisann!Dette ble masse nytt ja! Takker så mye! Denne stamtavlen er den utgitt eller?? Er det mere og hente der for meg??MVH; Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kan ikke huske hva mer som sto i boken 'Stamtavle over slekten Friele' skrevet av Anton Mohr Wiesener, utgitt i Bergen i 1934 av Beyer. De har boken i lokalsamlingen i Bergen off. bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Sølvi!Jeg skjønner ikke helt dette med Anna Jespersdatter v.d.Velde som skulle være mor til Jacob Geise - om der ikke er en til med navnet Anna J.v.d.V da , men min Jacob som jeg mener på har en sønn f.1737 så da må denne Jacob være født tidlig 1700 eller deromkring - den Anna jeg finner har barn født i 1740 årene - ?????De var masse Jacob´er også sønnen til Jacob f.1737(gm Karen Matthisdatter), Jacob f.1771 (gm Rachel M.Steen) var min ane - MVH,Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.