Gå til innhold
Arkivverket

[#16083] Navnemoter på 16/1700-tallets Røros


Gjest Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Larsen

Jeg har slekt i Røros-området som brukte etternavnet Waar eller Vår som vi skriver i våre dager. Hvis man ser i tilgjengelig skriftlig materiale finner man svært mange etternavn som tydeligvis er 'kunstige', og uten tilknytning til gårder eller steder som var det vanlige, det var vanlige arbeidere fra smeltehyttene som hadde disse etternavnene. Er det noen som vet noe om dette fenomenet, var det en slags mote å lage seg et litt stilig etternavn på 16-1700 tallets Røros, og forekommer dette andre steder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Slektsnavn var jo vanligvis ikke bare konstruert av gårdsnavn-de ble konstruert etter gårdsnavn,yrkesbetegnelse og tilnavn.Mange av disse navna som ike er relatert til noe som har med en gård å gjøre er ofteyrkesnavn så som Lerche,Smed og Beckmann.ellertilnavn(ofte soldatnavn) som Skakk Krok og Munn.Eller så var det relatert til slektens våpenskjold.så som Skaktavl Løvenskiold og Monrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror ikke at folk bare tok seg slektsnavn på den tiden. Navnet Waar finnes bl.a. i Nederland og Tyskland, og har kanskje kommet til Røros med noen utenlandske arbeidere. Til å begynne ble det nok også i Norge uttalt med lang a, og jeg tror ikke det har noe med det norske ordet 'vår' å gjøre.Det kan også være folk som har kommet fra andre steder i Norge og har beholdt sin tidligere adresse som slektsnavn. I FT 1801 finnes det en gård som heter Waaer i Tinn i Telemark og fem gårder som heter Wahr i Stokke i Vestfold.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.