Gå til innhold
Arkivverket

[#16084] Alting


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Min bestefar's far kaller seg i dåpsboken for Sagene kirke i Oslo for Alting når sønnen Karl Vilhelm blri døpt i 1903. Rundt omkring i denne margen hvor Karl V's navn står er det ført inn en hel del tall, som trolig skal være noen årstall eller noen henvisninger. Hva kan de bety?Karl Vilhelm Alting Larsens'foreldre er Lars Pettersen Alting & Marja Ros. Lars & Marja var begge føt i 1863, og Lars var født i DRangedal.*Jeg klarer ikke å legge inn link, men de finnes på en 'fantebaad' i 1900.Det lengste jeg har klart å spore opp i denne slekten er tilbake til han som da blir kalt stamfaren Jan 'Hollender'. Han riktige navn er Jan Pietersen van Amsterdam. Jeg har da vært i kontakt med noen folk på statsarkivet i Holland, men de klarer ikke å finne ham der. Han skal være født i Noord-Holland, Holland.Takk for alle opplysninger, det er dette jeg har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Det virker som dette er den riktige familien. Det eneste jeg har visst om disse er at faren til Lars Pettersen Alting het Petter Larsen Alting og var sønn av Ole Jansen Alting. Jeg hadde ikke navn på noen koner!Tusen takk.Finnes det noe mere info rundt denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Dette er nesten alle barna til Lars & Marja: 1.Anne Magdalene (1883). 2.Olava (1885). 3.Laura (1886). 4.Hjalmar (1892). 5.Evidia (1894). 6.Gustav (1895). 7.Lars (1897). 8.Elias (1899). 10.Karl Vilhelm (1903).Er det noen som vet noe mere om disse en det allerede er skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
Lenke til fantetelling i 1845. Hva er grunnen til at de stod oppført i disse 'folketellingene' for tatere når de var bosatte. Hvar de egentlig ikke bosatte?, de burde jo være det fordi Peter Olsen Alting eier jord?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Kai. Det er vel slik at selv om de var bofaste og hadde skaffet seg en liten jordbit, så var de jo av reisende slekt. Fantefortegnelsen var jo en fortegnelse over fantefolket, jordfaste eller ikke. Det står også referert til mange i tellinga at de har en stue et eller annet sted.Det er vel også kjent at enkelte bofaste allikevel reiste deler av året.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Det er vel slik du sier Terje! Men det står ikke noe om dette i fantefortegnelsen av 1845, 1859 eller 1862. Hvorfor? Kanskje har de nylig kjøpt plassen, men alle deres barn er født i DRangedal+ de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei KaiSkal prøve å hjelpe deg litt her.Jan Pietersen g. 03.09.1750 m. Tonje Olsdatter.De hadde 3 sønner som du sikkert vet så jeg tar her for meg Ole.Sønn: Ole Jansen Alting f. ca. 1755, død ca. 1820 med Karen Larsdatter f. ca. 1764, død ca. 1854 Barn: 1.Anne Olsdatter Alting f. ca. 1787 med Svend Gunleiksen, f. ca. 1793 død ca. 1863. De fikk 4 barn sammen.2.Simon Olsen Alting f. ca. 1799 g.20.03.1825m. Karen Thoresdatter. de fikk 4 barn sammenm3.Jan Olsen Alting med Gunild Marie Rasmusdatter Strømsing. De fikk 7 barn sammen.4.Lars Olsen Alting f.ca. 1801 med Maren Johannesdatter Flintian. de fikk 8 barn sammen.5.Maren Kirstine Olsdatter Alting f.ca. 1807 g. ca. 1839 m. Villum Clasen. De fikk 1 barn sammen. 2g.m. Ole Steinstad. de fikk 1 barn sammen. 3g.m. Ole 'Ole Porsgrunn' Christophersen. de fikk 2 barn sammen.6.Ole Olsen Alting, f.ca. 1805 med Inger Malene Hansdatter.7.Peter Olsen Alting, f.ca. 1823 med Anne Hendrikke Olsdatter Brun, De fikk 4 barn sammen.8 Karen Olsdatter Alting med 1. Thor Thorsen. De fikk 2 barn. Med 2. Ole 'Tank-Ola' Jacobsen, i barn sammen.Men tilbake til Petter Olsen Alting`s sønn Lars. Han fikk sammen med Marie Gulbrandsdatter Ros 9 barn, deriblant Karl Vilhelm som jeg har registrert er døpt i Sagene Krk. 1903.Om du ønsker ytteligere informasjon kan du ta kontakt.Med vennlig hilsen Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Takk skal du ha Inger!Det var en del av dette jeg ikke hadde så jeg takker for det.Kan noen fortelle meg om Jan Pietersen van Amsterdam og Thone Olsdatter var ekte reisende/omstreifere/fanter? Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Larsen

Etter det jeg har hørt på radio/Tv så er det en viss forskjell på fanter og tatere... Fantene reiste rundt i båt og bodde derfor ved sjøen. Disse var da ikke rektige tatere ble det fortalt i et radio program! Er det noe i dette, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Har noen oppdateringer på denne slekten...Lars Pettersen Alting og Marie Jensine Gudbrandsdatter Ros' sine barn: 1.Anna Petra Magdalene (1884 i Haus) (denne var gift 1900 i Bamle med Fredrik Ingvald Fredriksen Bodin Lenke)-2.Olava (1885 i Solum)-3.Laura (1886 i Skien)-4.Hjalmar (1892 i Skaatø)-5.Evidia (1894 i Skaatø)-6.Gustav (1895 i Skaatø)-7.Lars (1897 i Skaatø)-8.Elias (1899 i Skaatø)-9.Karl Wilhelm (1903 i Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har her barn av Anne Olsdatter Alting (datter av Ole Jansen Alting) og hennes mann Svend Gunleiksen: 1.Gunild Svendsdatter Mellevik, gift med Magnus Olsen Brun (sønn av Ole Pettersen Brun). 2.Ole Svendsen (Vicekorporal i Christianssand). 3.Søren Svendsen Mellevik, gift med Anne Kirstine Jansdatter (datter av Jan Olsen Alting). 4.Karen Serine Svendsdatter, reiste 1.med Petter Jansen (sønn av Jan Olsen Alting), 2.med (gift) Ole Andreassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Fant en del om barna til Lars Pettersen og Anne Marie Gulbrandsdatter Ros i kirkeboka for Skåtøy. Skal legge noe av det ut her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Kanskje du vet mer om noen jeg har prøvd å finne forfedrene til før, uten hell, Kai. Av en eller annen grunn tror jeg det er en Allting, men jeg vet ikke.Det gjelder Karen Jansdtr, f 1873, i Saude, Telemark, g m Oscar Olsen, og bosatt på Lille Furuholmen i Skaatø i 1900. Hvem er hennes foreldre? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Tore! Skal se om jeg finner noe inne på dataen min. Kanskje Inger K også kan hjelpe deg med noe her! Får se hva jeg finner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

TORE BJØLGERUD!!!Har nå funnet din Karen Jansdatter, født 1873 i Saude..!Karen Andrine Jansdatter Alting, født 13.01.1873 i Saude, døpt 16.02.1873 i Saude kirke. Konfirmert 05.10.1890 i Skåtøy kirke. Foreldre: Jan Pettersen Alting og Anne Helene Johansdatter.Kilde: Skåtøy kirkebok, MINI I 3, kort 2/5, nr.45Vil du ta kontakt med meg skal du få noe om søsknene og deres etterkommere, samt at du skal få noe av forfedrene til Karen Andrine..!Mail meg på: kasaglar@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Litt informasjon om den kjente 'Jan Hollender'. Hans egentlige navn var Jan Pietersen Pollepel, men han kalte seg for Jan Pietersen van Amsterdam. Dette trolig fordi han var fra Amsterdam traktene!Jan blir født 1728 i Petter i Noor Holland i Nederland. Foreldrene er Pieter Cornelisz Pollepel og Aagje Dirks.Jan har følgende søstre: - Dieuwertje Pieters Pollepel (1724-1774) - Aagje Pieters Pollepel (1725-?)Jan's foreldre: Pieter: f.ca.1700 - d.1764 / Aagje: f.ca.1700 - d.ca.1754?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Kai, vet du noe om hvem forfedrene til Oscar Olsen, som jeg nevnte i innlegg 16, er? Født i Lunde 1875, død 1843 i Skåtøy eller Bamble. Kjempemoro at du fant ut av det med kona hans, Karen Jansdatter. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Oskar Reginius Olsen Malmhellen, f.10-1-1875 i Lunde i Telemark. Hans foreldre er Anne Gurine Andersen -'Sekke-Gurine', f.1846 i Øiestad, og Ole Reginius Jensen fra Lillesand, død 1879. Denne Ole Reginius har jeg ikke sjekket. Opplysninger mottas med takk!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jonny Mydland!Oskar Reginius Olsen (f.1875) skal ha fått barn med ei Karen. Kjenner til 5 barn av disse (men tror de er født akkurat på skifte 1900).1.Anders Olsen, 2.Karl Olsen, 3.Thorvald Olsen, 4.Alvilde Olsen, 5.Ole Olsen (skal ha vært gift med en tante av min farfar) Hvem er Anne Gurine's foreldre? Stemmer det at Anne Gurine også skal ha fått barn med en Thorvald Andersen (Anna Sofie og Hans Petter)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Kai Samuel!Anne Gurines mor er Anne Cecilie Carlsdatter, født 1816 – datter til ”en Matros eller Bødtker Carl Magnus Gjenske og Hustru Karen Sophie Larsdatter” (Eilert Sundt 1862). Anne Cecilie Carlsdatter ble 1853 gift i Søndeled med Anders Helgesen Udsund. Han døde allerede 1857, og Anne Cecilie og barna kom da til Nissedal.Din farfars tante Ovidia f 1894 ble gift med Ole Andreas Ambrosiussen f 1892 (av Svolke-familien). Blander du ham sammen med Ole Andreas Laurentius Olsen f 1900 – sønn av Karen Andrine og Oskar Reginius? Karen Andrine og Oskar Reginius hadde i alle fall 7 barn, født mellom 1895 og 1911.Anne Gurine ble gift 1896 i Langesund med Torvald Andersen -'Sekke-Torvald', f.1854 i Askim. Hans foreldre var smed Karl Andersen i Oslo og Anne Cecilie Jensen. Har noen flere opplysninger om smeden i Oslo og familien hans, mottas disse med takk!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jonny Mydland!Jeg har at Torvald Andersen (f.1854) er sønn av en Karl Lars Andersen (f.1815 i Odalen) og Anne Cecilie Jensdatter (f.1824 i Odalen), dette ekteparet skal ha giftet seg før 1865.Noe jeg også har registrert er at de har 3 barn til: 1.Teresia, f.1845 i Trøgstad - 2.Lovse, f.1850 i Eidsberg - 3.Torvald, f.1854 i Eidsberg eller Askim - 4.Anne, f.1857 i Oslo.------Den Karen Andrine som var gift med Oskar Reginius, hvem er hun datter av? Hva het deres felles barn?Jeg selv har følgende barn registrert: 1.Anders - 2.Karl - 3.Torvald - 4.Alvilde - 5.Ole Andreas...-------Du skriver at Evidia Laurine Larsdatter Alting var gift med Ole Ambrosiussen. Det stemmer, for etterkommerne kaller seg vel for Ambrosiussen, men denne Ole skulle hette Olsen før Ambrosiussen har jeg hørt. Hvem var Ole Andreas Ambrosiussen's foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.